=Lillemora= Fødeklar<3 Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Jeg jobber natt, og legen min har anbefalt meg å snakke med arbeidsgiver ang tilrettelegging nå som jeg er gravid. Det er sikkert muligheter for at jeg kan gå over til dag og kveldsvakter der jeg jobber, men hva skjer da med lønnen min? Tenker på natt.tilleggene, som utgjør ganske mye av en ren nattevaktstilling.....Om jeg går mye ned i lønn nå vil jeg jo også få mindre permisjonspenger, syns det er urettferdig....om jeg blir sykemeldt får jeg jo mine natttilegg, skal det være sånn at det lønner seg å være sykemeldt fremfor å ønske å være i jobb?? Noen her som vet noe om dette, eller har erfaringer?
Ungmammamia Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 Det er sånn det fungerer. Var i en lignende samme situasjon selv. Det lønnet seg å være sykemeldt i forhold til penger. Kjempe dumt!! Men i mitt tilfelle var det ikke mulighet for tilrettelegging i det hele tatt!
utrolig78 Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Du har krav på tilrettelegging, og skal IKKE tape penger på dette. Du skal fortsatt ha din vanlige lønn, selv om du ikke går natt lengre. Har du en jordmor i din kommune som arbeider med slikt? Sjekk det ut. Arbeidsplassen din skal få tilretteleggingstilskudd fra nav, slik at dette lar seg gjøre. Og dette er altså noe man nå har krav på. Man skal ikke straffes for at man er gravid. )
lilai Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Det finnes et eget skjema for tilrettelegging/omplassering pga graviditet som er laget av arbeidstilsynet. Det skal fylles ut av lege eller jordmor, og gies til arbeidsgiver som skal vurdere mulighetene for tilrettelegging/omplassering. Dersom det ikke er mulig og du dermed må slutte i arbeid midlertidlig har du krav på svangerskapspenger. Jeg har fått svangerskapspenger i 50% i store deler av svangerskapet, siden det ikke er mulig å tilrettelegge arbeidet for meg...
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194 På siden jeg la ved link til finner du bl.a skjema for tilrettelegging for gravide. Skriv ut dette og be jordmor eller lege fylle ut dette. Jeg har fått 80% svangerskapspenger og gått i 20% jobb tilrettelagt på dag. Jeg mistet ingen av tileggene mine. Dette er vel litt avhengig av eventuell tariffavtale, i min tariffavtale står det svart på hvitt at gravide ikke skal tape på tilrettelegging pga graviditet. Det er opp til arb giver om de kan tilrettelegge men om de ikke kan har du krav på svangerskapspenger, og taper heller ikke sykemeldingsdager om noe skulle skje når du begynner å jobbe igjen. Håper dette hjalp.
=Lillemora= Fødeklar<3 Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. mars 2010 Å, tusen takk for hjelpen! Syns det er så vanskelig å vite hva man har rett på! Ønsker ikke å gå hjemme resten av svangerskapet, og tror absolutt det lar seg gjøre at jeg kan jobbe dag og kveld i steden....kommer vel bare an på hvor samarbeidsvillig arbeidsgiveren min er, skal snakke med henne om det til uken. Redd for at hun skal kunne nekte meg alle tilleggene mine for å få meg til å gå natt lenger.....og at legen ikke vil gi meg sykemelding fordi tilrettelegging er mulig på arbeidsplassen min....tusen takk for hjelpen jenter!
zadine Skrevet 19. mars 2010 #8 Skrevet 19. mars 2010 Jeg må nok ha svangerskapspenger fra uke 28, da arbeidsgiver ikke klarer å tilrettelegge jobben for meg etter det. Men frem til uke 28, så har jeg lov til å reise på jobb og å gjøre jobben min. I vår overenskomst/avtale står det kun at grsvide har lov til å reise ut i nordsjøen til de passerer 28 uker. Men det står ingenting om tilrettelegging ved nattarbeid. Så jeg er på jobb nå, skal jobbe natt i neste uke, og vet at hvis jeg ber om å få lov til å jobbe dag, så vil ikke arbeidsgiver betale meg nattillegg fordi jeg ikke har hatt ulempen ved nattarbeid. For argumentet deres er at nattillegg er ulempetillegg, og har man ikke hatt ulempen, så skal man heller ikke ha tillegget. Samme som hvis de endrer skiftplanen vår, til kun dag, da mister vi ei uke nattillegg fordi vi ikke har hatt ulempen ved å gå natt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå