Gå til innhold

Hvordan skal/gjør dere det om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi, eller jeg hadde tenkt å ha lille babyen på rommet sitt om natten, og at jeg står opp og går inn til henne og gir mat der. Men da pappa`en hørte dette, ble han mildt sagt "sjokkert", hehe. Han vil at vi skal kjøpe en slik babyseng som en fester på sengen vår, f.eks BabyBay. Jeg har også sett på slike ammemadrasser fra DryKid, men jeg er usikker..hjelp:)

Vi har sprinkelseng på barnerommet, og får en hjemmelaget vugge laget av oldefar som vi skal ha i stuen, til soving på dagtid.

Føler det blir litt over the top å ha en seng i hvert rom, men det er vel gjerne slik når det er førstefødte? :-)

Tips (og gjerne erfaringer fra dere som har barn fra før) mottas med stor takk:)

Hva har dere tenkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk vår første gutt for omtrent to år siden. Han sov på vårt rom i nøyaktig tre uker, før det bar rett inn på eget rom. Grunnen var at han lagde SÅ mye lyd om natten at jeg ikke fikk sove i det hele tatt - lå på vent HELE tiden og tenkte "NÅ vil han vel ha mat da", men så ble det ikke noe ut av det..

Så fort han lå på eget rom ble nettene mye bedre :-) Jeg sov mer, han sov bedre og ingen hos oss har noengang følt at det var et feil valg å ta.

Nå skal vi ha en til, og da må nok denne sove hos oss.. Lurer litt på hvordan det blir, men tenker at jeg kanskje er litt mer rolig denne gangen slik at jeg ikke ligger og vaker og hører på hver minste lyd :-) Hadde vi hatt ett rom til hadde jeg ikke vært i tvil om hva jeg hadde gjort ihvertfall :-)

Skrevet

Vi hadde jenta i vugge hengende fra taket inne hos oss første 5-6 mnd tror jeg. Var veldig greit i forhold til amming, da slapp jeg inn å hente henne og sette meg i stol. Hadde dry kid ammemadrass oppi vugga, så jeg tok bare hele greia med opp i senga vår.

Jeg vet med meg selv at jeg hadde løpt inn for sjekke henne hele tiden om hun lå på en annet rom, så for oss var det uaktuelt.

Skrevet

Med 1.mann så lå han på eget rom fra første stund.. Synes det var veldig deilig. Sto opp og ammet han på hans rom, liggende amming syntes ikke jeg noe om i det hele tatt. La han bare i senga si etter amming, og gikk å la meg. Ammet hver 3.time, og han våknet aldri ellers.

Nå har vi bare et soverom til begge barna, og vil ikke legge snuppa inn til storebror før hun sover hele natten. Så får se hvordan vi løser den tvisten. Hun sover nok i vognbagen til hun sover rundt, og da inn i sprinkelseng hos storebror. Hvor vognbagen plasseres vet jeg ikke enda. :)

Skrevet

Vi hadde sånn vogge til å henge i taket på soverommet. Jeg lå å ammet, og da sov jeg imens... Hvis jeg hadde måtte opp av sengen, inn i et annet rom for så å tilbake i min seng - hadde jeg blitt kjeeeempetrøtt...

Så det blir likedan denne gangen som sist:-) Amming i sengen på natta, så blir babyen lagt tilbake i sin seng etterpå. Slik får vi begge mest mulig hvile:-)

Skrevet

Vi har kjøpt en sånn babybay, synes den virker helt genial for de første 6 månedene. Man slipper å sette beina i gulvet og løfte opp for å få natt-ammet, men samtidig har babyen "sin plass" og jeg slipper å være redd for å sovne og legge meg oppå ham eller at det skal bli for varmt for ham osv. Man kan bare strekke ut armene og hente, amme, også strekke ut armene og legge tilbake.

Vår første sov inne hos oss (i sprinkelseng rett ved siden av vår seng) i minst ett år, tror det var lengre også. Det hadde sine fordeler i forhold til at veien var kort dersom hun ville noe, det tror jeg skapte trygghet for henne og mindre stress for oss i forhold til å løpe frem og tilbake natterstid. Det var ikke noen som sov dårlig hos oss selv om vi delte rom. Man må nesten bare se hva som passer for barnet og en selv.

Vi har også en vugge i stua (som sist), jeg synes det er praktisk med mange sove-plasser, de sover jo ofte og mye i begynnelsen ;-)

Skrevet

Jeg flytter inn på rommet til babyen og sover der sammen med henne frem til hun sover hele natten selv. Søsteren sov gjennom natten etter 6 uker, så håper det går rimelig greit med henne også.

Hun har en egen vugge som skal ligge i når hun sover alene, men inntil det så sover hun sammen med meg i seng vi har stående på hennes rom. Kommer til å ha henne i en drykid ammemadrass.

Skrevet

Her er det uaktuelt å ha babyen på eget rom fra starten av. Det blir bare mer pes med å måtte stå opp på natten. Har hatt alle mine inne på foreldrerommet første tiden (varierende lengde)

Min erfaring er at barna sover bedre i nærheten av foreldrene den første tiden.

Men nå er jeg tilhenger av attachmentparenting og, og det er det ikke akkurat alle som er :D

Skrevet

Hadde vesla i ammemadrass i vår seng så lenge jeg ammet på natta. Sier som noen over her. Om jeg hadde måttet våkne, stå opp, gå ut av rommet, inn på nytt rom, løfte opp baby, amme baby, legge ned baby, gå ut av rommet og tilbake til mitt eget rom HVER GANG babyen skulle ha mat (noe som lett kan være 3-5 ganger om natta i starten) hadde jeg kollapset av trøtthet. Man er sliten nok som barselkvinne om jeg ikke skal gjøre det mer komplisert. Når vesla villa ha mat i løpet av natten trengte jeg bare trekke henne inntil meg og sove videre. Mange netter ante jeg ikke om jeg hadde ammet henne i løpet av natten en gang, når mannen min spurte, kunne bare kjenne at jeg ikke hadde melkespreng ergo var hun nødt til å ha spist :-D

Er vell også anbefalt at babyen sover på samme rom som foreldre/mor det første halvåret fordi det minsker sjansen for krybbedød...?

http://www.lub.no/id/80244C7A42842796C1257689005046DB

Var null stress å venne henne av med å sove i vår seng eller på eget rom. Det tok vi når vi følte det var hensiktsmessig, og var ikke noe problem. Leste boka "No Cry Sleep Solution" av Elizabeth Pantley først. Den fikk jeg anbefalt av en annen mamma og koster under hundrelappen på Amazon.

Ønsker deg lykke til uansett hva du velger :-)

Skrevet

Babyen blir liggende i vugge på soverommet vårt på natta de første månedene hvertfall. Hun har eget rom med egen babyseng også,men føler meg mye tryggere av å ha henne inne hos oss på natta den første tiden:)

Førstemann sov inne hos oss til hun var 8 mnd:)

Skrevet

Her er det ikke aktuelt med noe annet enn å ha senga inne på vårt rom i begynnelsen, og så får vi se når vi flytter han over på et annet rom. Synes det er enklest ifht amming og nattevåk. Det kan bli mange turer inn og ut av soverommet hvis ikke, og det våkner man veldig av. Synes det er enklere å bare legge han over i sprinkelsenga etter amming, og så er det bare å strekke ut en arm dersom en skal putte i smokken ect.

Skrevet

Tror det er lurt å investere i en kurv/seng som babyen kan ligge i ved siden av mors seng den første tiden!

Førstemann her lå først i kurv også i sprinkelseng ved siden av min seng de første 6 mnd. Grunnen er at sålenge jeg fullammet så var hun våken hver 3-4 time for å få pupp natten igjennom og selv hadde jeg mer enn nok med å sette meg opp i senga og ta henne inntil meg. Man blir så utrolig sliten og preget av å fullamme og å være såpass mye våken om natten at det å gå fra et rom til et annet så ofte hadde ihvertfall tatt helt knekken på meg... Jeg sovnet igjen så fort jeg hadde lagt henne til brystet og det var deilig, både for meg og henne. På den måten fikk jeg mye mere søvn enn det jeg hadde fått hvis jeg skulle gått inn på et annet rom og satt meg i en stol f.ek.s for å amme, hadde ikke greid å holdt meg våken heller forresten.

Etter 6 mnd la jeg henne på eget rom, for hun ble så var på lyder at hun våknet bare av at vi snudde oss i senga, så da var det bedre at hun fikk stillheten inne på sitt eget rom og når de begynner å få grøt osv så blir søvnen ofte en helt annen også...

Men dette er selvsagt individuelt og kommer mye an på hvordan både mor og barn er. Men som nybakt mor med søvnmangel og fullamming må jeg anbefalle å ha barnet så nærme deg som mulig den første tiden! Mindre skriking og mere søvn er min erfaring ihvertfall ;)

Når lillegutt kommer i juni skal vi kjøpe hengevugge som henger fra taket inne på vårt rom. Også skal vi ha vogge i stua til å sove i om dagen i tillegg til vogna.

Skrevet

Vi har en vugge stående klar i stua som lille prinsen skal sove i om dagen. Sprinkelsenga står klar helt inntil senga vår, på min side selvfølgelig:)Den kan man senke den ene side på, så det er jo genialt mtp løfting ut og inn om natta:)

Han har eget rom, men skal ikke sove der fra starten av. Jeg synes også at det må være best å ha han på rommet vårt den første tida, mtp amming og det å kunne se til han:) Gleder meg så bare til å ligge å se på han:):):)

Skrevet

Hmm, godt spørsmål. Jeg tror vi egentlig bare må se det an, hvordan baby vi får;P

Vi har storebror (4 år) på eget rom, og han og lillebror skal etterhvert dele rom, sprinkelsenga er allerede satt opp der inne..

Så har vi jo vognbagen som mest sannsynlig skal være på rommet vårt om natta tenker jeg. Det er ihvertfall det jeg tenker er mest praktisk nå. Så sover han inne hos oss den første tiden ihvertfall.

Første mann nattammet jeg til han var 6 mnd (!), to andre på barselgruppen min hadde babyer som sov 9 timer i strekk om natta fra de var 14 dager gamle, skal si det er forskjell!!! Denne gangen har jeg bestilt en natta-gjennom-sover, vi får se om jeg treffer blink!

;D

Skrevet

Hei

Førstefødte samsov med oss de første månedene. Deretter i egen seng ved siden av vår et par måneder og så i egen seng på eget rom fra ca 6 måneder.

Andremann sov mindre sammen med oss/meg, og havnet på eget rom ca 6 uker "gammel".

Tredjemann blir vel noe tilsvarende. Har en kurv til nattsoving som skal stå ved siden av oss. Og så blir det vel eget rom / egen seng etterhvert...Ser an litt! Det er litt vanskelig å forutsi, avhenger av barnets egen rytme og ro...Nå har du jo mange ulike løsninger, så hvorfor ikke vente og se hva du synes passer deg og junior? Men helt enig i at det blir tungvint å ha jr på eget rom fra dag1 - det tror jeg ikke du orker.. og bare vent; du blir såååå trøtt av å amme om natten, da er det enkelt å sovne med baby eller i det minste å bare dytte baby over i nær seng..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...