Gå til innhold

Hvilke sykdommer er lavstatus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker jeg leste et innlegg her inne for en tid siden om sykdommer som absolutt ikke var anerkjent hos leger.

hvilke var det? og hvilke sykdommer har status?

gir legene pasienter med lavstatus sykdommer dårligere behandling enn de med noe alvorlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja..fibromyalgi og utmattelsesyndrom ligger vel på den listen der vil jeg tro.

Skrevet

Høy status er i hvertfal de fleste kreftformer og hjertelidelser.

Lav status tenker jeg er fibromylargi (staves ?) og influensa.

Det er ikke bestandig det er sykdomene med høy status som er mest alorlige.

Skrevet

ME(utmattelsessyndrom) troner på toppen over lavstatuslidelsene. Ingen over, ingen ved siden!

Skrevet

Anonym 13.45 Du skulle prøvd det et års tid selv, så skulle vi sett hvilken status du da gav det.......................

Skrevet

Hmm...Kvinnelidelser har desverre fått et dårlig "rykte" da kvinner gjerne er kjent for å "syte" mer enn menn.

Sykdommer som legene er genuint involvert i er nok diverse hjertelidelser og kreft. Komplisert ortopedi(åpne bruddskapder, fks) blir også høyt prioritert.

Skrevet

Det at jeg tror legene har det som lav status, betyr ikke at jeg har det...

Skrevet

Du har nok rett i at denne sykdommen ligger høyt på den lista... Og det er med på å gjøre det veldig mye verre for den som faktisk har sykdommen. Det er veldig greit å ha en gips å vise til når en brekker armen og alle kan jo se at det er noe galt med deg... Er du klar over hvordan det føles å ikke kunne ha noenting å vise til, halve verden tror du lyver og likevel har du smerter hver eneste dag, forstyrret søvnmønster, orker ikke sosiale aktiviteter, handling av mat er et mareritt, klarer ikke kjøre bil, huset ser bomba ut hele tida, du føler deg som en elendig mor/far/mann/kone/venn/venninne...

Ja, jeg lå med denne sykdommen i 4år...

Skrevet

Når vi snakker om lavstatussykdommer dreier det seg vel om hvilke som gir legen høyere eller lavere status? En hjertekirurg får mer lønn og ære enn en bedriftslege, forskning på hjerte/lunge- og hjernetilstander mer midler enn psykiatri.

Skrevet

Interessant tråd!

Jeg tror også hjertesykdommer vinner positivt. Og spesielt hos menn. Det er forsket på, menn blir tatt mer seriøst og menn har en høyere terskel for å oppsøke lege.

Skader på muskler og i skjelettsystemet inngår jo som en stor del innenfor feltet ortopedi og derfor er man sikret behandling siden brudd som du nevner, blir oppdaget på røntgen. Pasienten har smerter og det kan forklares. I tillegg haster alvorlig bruddskader og de krever umiddelbar behandling.

En med fibromyalgi kan også ha smerter, jeg tviler ikke, men de kan kanskje ikke bevises fysisk på samme måte.

Håper ikke leger går rundt og inndeler pasienten i lavstatus'og 'høystatusgrupper'

Klart noe haster mer enn noe annet, men likevel...

Skrevet

i mitt hode er KOLS lavsttus

Skrevet

Me, fibromyalgi, kols, demens, lettere psykiske lidelser

Skrevet

Da jeg tok et kurs i førstehjelp ved selvmordsfare, overhørte jeg en samtale mellom en flokk medisinstudenter i pausen (kurset var obligatorisk for dem). Alle var helt enige om at å jobbe som kvinnelig allmennpraktiserende lege i denne byen (Tromsø) er håpløst, for pasientlistene fylles bare opp av folk med alskens psykiske lidelser. Så da vil jeg tro at psykiske lidelser ligger ganske lavt når det gjelder status.

Skrevet

ME. Trengs ingen forklaring på hvorfor.

Skrevet

ME, fibromyalgi/kronisk muskelsmertesyndrom (noe jeg selv har), og psykiske lidelser er nok det som troner høyest på listen.. Nettop pga at dette er usynlige sykdommer... :(

Skrevet

Ingen som har nevnt nakkesleng?

Det rare er at på 80 og 90 tallet krydde det av nakkepasienter. Men ingen med ME. Og nå er det sjeldnere man hører om nakkesleng med mye ME.

?

Når det er sagt så vet jeg 100% at mange som har ME har det helt forferdelig. Derfor synd at noen tosker misbruker denne diagnosen til å syte og klage for blåbærplager når det er andre som virkelig lider.

Skrevet

Personlig tror jeg psykiske lidelser er det som har lavest status. ME og fibromyalgi er litt lavstatus fordi begge deler trolig har en viktig psykisk komponent ved seg.

Hjertesykdommer og kreft virker som om er ganske poppis blant karrierekåte leger.

Skrevet

Ja,jeg tjente fett på sykepengene fra nav, som etterhvert pga langt sykdomsforløp, endte opp på 7000kr i mnd... Blir rik av sånt, bruker jo tross alt ikke penger når en bare ligger på sofean og nesten ikke spiser pga dårlig matlyst...

Jammen glad jeg fikk snylta litt på skattebetalerenes penger ;)

Skrevet

Er riktignok ikke en sykdom, men fødselsskader i underlivet. Blir ikke tatt på alvor i det hele tatt. Og det har enorm påvirkning av livskvalitet for kvinner. Du skal være ressurssterk og pågående for å få hjelp. Ihvertfall her på vestlandet!

Skrevet

ME og "lettere" psykiske lidelser vil jeg tippe ja!

Skrevet

Så fæle dere er som skriver "snyltesykdommen me" osv. Som om den ikke fantes. Skjerp dere! Det er en sykdom på lik linje med andre sykdommer som man ikke kan se med det blotte øyet.

Lett å sitte å slenge dritt når man ikke kjenner noen som har den sykdommen.

Snyltere er det mange av, men i mine øyne er det alle de jeg har vært leder for gjennom mange år som er for syke til å jobbe for den minste lille bagatell.

Skrevet

14.44 her..

Hei knøttene! Jeg ble så provosert av personen som skrev at ME er en snyltesykdom, og mente innlegget mitt ironisk. Derfor jeg slang på et ;) Men ironi gjør seg dårlig skriftlig, så beklager til alle hvis jeg har provosert noen.. Jeg vet nemlig MYE om denne sykdommen, for jeg hadde ME i mange år...

Skrevet

"Snyltesykdommen ME."???

Jeg har ikke denne sykdommen selv, men SKAM DEG!!! Makan..

Skrevet

Etter å ha levd med sykdommen og fordommene mot den i mange år, har jeg skjønt at det ikke nytter å få negative folk til å snu ang dette. Det eneste er hvis de får sykdommen selv, men den unner jeg ikke mine verste fiender.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...