Gå til innhold

Erfaringer fra kritiske svangerskap???


Frida?

Anbefalte innlegg

Hei er det noen som har erfaringer fra placenta previa sent i svangerskapet.

Jeg er selv i uke 27, og føler meg veldig alene om dette, og har en del spørsmål.

Har hatt en blødning med innleggelse til observasjon ved sykehuset.

Det sies jo at det kun rammer 0,5 til 1 % av gravide kvinner sent i svangerskapet, så det er ikke så lett å finne andres erfaringer på området.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg hadde Placenta previa i forje svangerskap. Da oppdaget ikke jordmoren som tok ultralyd dette og jeg gikk fram til fødselen startet av seg selv. Riene kom da oppå hverandre med en gang, og det tok vell ca en halv time fra første rie til jeg begynte å foss blø. Ble ambulansetur med blålys og sirener, rett på oprasjonsbordet, akutt keisersnitt, full narkose.

Hadde ingen som helst symptomer på placenta previa, blødninger etc.

 

Denne gangen er ikke morkaken totalt forliggende, den ligger 6 mm fra åpningen. får ekstra oppfølging på kk i dette svangerskapet. I motsettning til forje svangerskap så har jeg hatt en del blødninger denne gangen. Har enda ett lite håp om at moraken vill flytte seg oppover, og at jeg skal kunne få føde dette barnet normalt. Blir spennde å se, skal på ny kontroll i uke 29.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar!

 

Det må ha føltes forferdelig dramatisk ved sist fødsel, godt du får ekstra oppfølling nå. Har en fødsel bak meg og unner deg å oppleve det denne gangen, krysser fingrene for deg(:

 

Skal selv på kontroll i uke 29, og vil få tett oppfølling av sykehuset frem mot fødsel.

Har du blitt innlagt på sykehuset ved dine blødninger i dette svangerskapet?

Hvor store hensyn tar du til din nåverende situasjon? jeg ligger eller sitter for det meste i ro, og løfter ikke tyngre en noen få kilo.

Heldigvis har jeg en hovedoppgave i pedagogikk som skal leveres i førsten av mai, så det er en god måte og avlede tankene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen!

 

jeg har ikke vært innlagt i dette svangerskapet. Blødningene jeg har hatt har vært før uke 12 , så har blitt fulgt opp på gyn. poliklinikk med unersøkelser og utralyd.

 

I dette svangerskapet går jeg til vanelig kontroll hos ordinær jordmor. Ekstra oppfølging hos over jordmor på KK, og hos fødsels-lege. Ultalyden som vi skal på i uke 29 ligger litt løpet på hvordan det vill bli framover. Det blir uansett tett oppfølging fram mot termin, men får vell beskjed da om det er noe håp for en normal fødsel eller om det blir planlagt keisersnitt denne gangen.

 

Gru gleder meg til å få overstått den ultalyden, men det skal bli deilig å få det overstått.

 

Jeg er forsatt i jobb, har kuttet ut all trening og prøver å slappe mest mulig av når jeg merker at kroppen begynner å bli sliten. Prøver å ikke tenke så mye på det før ultralyden er overstått. Så får jeg heller ta det derfra..

 

har du vært mye plaget med blødninger?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nei jeg har ikke vært plaget av blødninger har kun hatt en episode hvor blødningen var minimal, "bank i bordet".

Men kynnerene jeg har hatt fra ca 22 uke har vært plagsomme, heldigvis har de avtatt betraktlig etter at jeg har roet helt ned.

Det var vel kansje kroppens måte å si ifra at ikke alt var helt i orden.

 

Det blir spennede å høre hvordan det går på ultralyden din i uke 29, skjønner deg hvis du har ønske om en normal fødsel.

Som sagt skal jeg på ultralyd med legekontroll om en uke, vet ikke om de avgjør om det blir keisersnitt da, det viktigste er at lille jenta vår holder seg i livmoren så lenge som mulig.

Det var noe av legenes bekymringer da jeg var på sykehuset.

 

Lykke til da!!(: håper å høre hvordan det går med deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...