Gå til innhold

Det ER skoleplikt her i landet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

ang. tråden om å ta barna ut for å ha kosedag med foreldrene. Det er ugyldig fravær å ta barna ut fra skolen for å være hjemme for å "kose", gå tur i skogen, bake etc. Bare ring enhver rektor å spørre om dette.

Hvorfor tror dere det heter "skolepliktig alder"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffameg..stakkar barna dine...

Skrevet

Å blande han inn i dette blir rett og slett for barnslig ;-)

Skrevet

Hahaha...

Ringte faktisk rektor når jeg ville ta ut ungene fra skole en torsdag og fredag pga langhelg ute på en øy på møre. Gjett hva rektor sa? At det var bra at barn som bor i byen kommer seg litt rundt i Norge og at de kom til å lære mye av det.

Tror nok HI har dårlig samvittighet fordi hun ikke har tid eller mulighet til å ta slike kosedager med barna. Synd hun tar det ut over oss som kan da ;)

Skrevet

Litt forskjell på tur til andre siden av landet og en tur i badeland, eller?

Skrevet

Selvfølgelig er det greit for rektor at du tar ut ungene dine noen dager for en langhelg. Det er det på skolen hos oss også. Men det er snakk om å ta ungen ut for å sitte hjemme å se på film, bake boller etc.

Nek!

Skrevet

Du tar feil - det er IKKE skoleplikt i Norge, det er opplæringsplikt, dvs. at man faktisk kan ha barna hjemme og gi undervisning der.

Les loven før du roper opp om ting du ikke har peiling på.

http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html

Kapittel 2 bør du lese grundig.

Skrevet

For noen useriøse svadasvar du får, Hi! Du har min fulle støtte.

Kosedag? Hva er helger til, folkens?

Aktiviteter dere mener er så viktige, begynner gjerne kl 1700 også. Hva med å ta ungene ut av sfo for å ha bedre tid til å kose seg? Du har tid til både tur i skog og mark, svømme, ta en tur til Biblioteket eller lese en god bok etter de få timene på skolen også.

Nei, for meg virker det som om dere foreldre som vil ta ungene ut av skolen bare er påskudd på å sove lengre. Hvis dette er feil er det jo bare å hente tidlig etter skoletid og gjennomføre planlagte, pedagogiske aktiviteter med dem.....

Skrevet

Det kap. bør hvertfall mødre som tar ungene sine ut av skolen til stadighet for være hjemme for å bake boller lese....

Skrevet

Det var ikke det som var poenget mitt. HI roper opp om at det ER skoleplikt i landet, og det er det IKKE.

Det at noen mødre tar ut barna for å ha ei kosestund kan vel ikke sies å være "hjemmeundervisning" i så måte, og tar da ifra ungen muligheten til læring som det IKKE er lov til å gjøre.

Men ærlig snakka, det er ingen unger som får hverken "små hull" eller blir satt tilbake av å være hjemme et par "kosetimer" i året.

Og nei, jeg er ikke en slik mor, men synes mange her roper ulv av noe som det ikke trenger reageres så veldig på.

Annie 12:45.

Skrevet

Vi pleide å dra til Syden i Påsken når jeg gikk i barneskolen, og dro gjerne litt før ferien for å kunne ha 2 fulle uker borte. På den tiden hadde vi ikke vinterferie der jeg kommer fra, og heller ikke høstferie, så mellom Jul og sommer var det lite fri.

Mamma spurte alltid rektor og lærer om det var greit, og om jeg var kommet langt nok i fagene til å kunne tillate det. Hun tok alltid med en lang liste med hjemmeoppgaver, og vi jobber med skoleting 1-2 timer hver dag slik at jeg ikke gikk glipp av noe.

For meg er det noe helt annet å ta litt lenger ferie med skolens aksept og med hjemmelekser på tur, enn å bli hjem for å kose.

Hva skal man med helger, hvis de ikke er kosedager???

Uansett, teoretisk spørsmål for vår del, man skulker ikke jobben på impuls for kos, heller ikke skolen. Arbeidsmoral er tross alt en verdi jeg har tenkt å videreføre til neste generasjon.

Skrevet

Jeg er faktisk ganske nazi på dette jeg, er de hjemme fra skolen er det fordi de er syke og det betyr å være inne hele dagen. Ingen lek med kompiser osv, altså en ganske kjedelig dag.

Men samtidig ser jeg jo at veldig mange av klassekameratene tas ut av skolen i opptil 2 uker av gangen for å reise til syden.. Jeg har aldri vært i "syden" og har ingen ambisjoner om å reise heller, så ungene mine har jo nesten ingen fravær i det hele tatt.

Derfor har jeg ingen betenkeligheter med å en til to ganger i året be de fri i en eller to dager så vi får tatt en langhelg på besøk hos min familie på andre kanten av landet. Har aldri møtt noen annet enn positive tilbakemeldinger på det fra skolen.

Tror ikke læreren hadde vært like positiv til en bollebakende kosedag hjemme, det blir aldri aktuelt hos oss.

Skrevet

Tenk hvis alle foreldre hadde den innstiliingen der :-s

*Men ærlig snakka, det er ingen unger som får hverken "små hull" eller blir satt tilbake av å være hjemme et par "kosetimer" i året.*

Du skremmer meg ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...