max32 Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Har dere flinke menn? jeg er så lei av å måtte fortelle han hva han skal gjøre. Føler meg som en sur kjerring. Men hvis jeg ikke maser på han, så går han på jobb og når han er hjemme så sover han eller spiller på data. Synes de fleste sier at mannfolk bare er sånn, men jeg kan ikke tro at de fleste er slik. Noen som har menn som rydder, bestiller legetime til barna, kommer på foreldresamtaler, kjøper klær til seg selv, lager middag unenom å bli mast på, handler, flink å finne på ting sammen med barna ol ????
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 In my dreams! Jeg lager mat, jeg rydder, jeg vasker klær, jeg sørger for at ungene alltid har nok tøy (yttertøy, ull, støvler, osv) Jeg bestiller legetimer, jeg leverer lapper i bhg med når de skal ha ferie/fri, jeg melder oss på foreldremøter, jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg
mer enn bare mor Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 jeg er i permisjon enda så det er jeg som står for matlaging, handling, vasking osv. når jeg begynner å jobbe igjen skal vi ha vaskehjelp. gidder ikke å bruke tida på å vaske, og den resterende tida på å krangle over det Men, jeg syns vel ikke at min mann er den verste heller. Han veier opp for det på andre områder. for øvrig kjenner jeg få som passer 100 % til den du beskriver
Rampongi Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 "Noen som har menn som rydder, JA bestiller legetime til barna, NEI kommer på foreldresamtaler, Ikke aktuelt enda kjøper klær til seg selv, JA lager middag unenom å bli mast på, JA, hver dag handler, JA flink å finne på ting sammen med barna ol ???? JA, så lenge det er lek.. mating og bleieskift er visst ikke så artig.. Ellers er sambo kjempeflink med husting og bil, men ungen vet han knapt opp ned på, de leker kjempegodt sammen, men ikke mer enn det..
Fire småtroll Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Vi har en veldig tradisjonell fordeling, jeg tar meg av det meste inne mens han tar seg av absolutt alt av vedlikehold og ting ute. Jeg har aldri klipt gresset, vasket bilen, måkt snø, bestilt time til service på bilen, ryddet i boden, luket, malt huset osv. Han går også på foreldremøter og konferansetimer (det bytter vi på å gjøre). Han lager middag da, og rydder av bordet når vi har spist, ellers gjør jeg det meste inne. Han kan likevel sette på en vaskemaskin og han er en sånn mann som ikke gidder sitter på ræva så når han f.eks har stått opp tidlig med ungene er søndagsmorgen har han også ryddet ut av oppvaskmaskinen, vasket i bestikkskuffen eller noe annet småtteri. Jeg er egentlig fornøyd med at han har ansatt en vaskehjelp og i tillegg er veldig flink med ungene. Han leker med dem, steller dem og legger dem uten at jeg tenger si noenting og da kan jo jeg henge opp en klesvask så lenge. Veldig sjeldent det er irritasjoner i heimer pga arbeidsfordeling, jeg sitter nok mer i sofaen enn han
NormaJean Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 Mannen min står for all matlaging og mye av handlingen (han har bilen) Jeg vasker huset og holder orden i klær osv;) Jeg er også den som har oversikt over alt som har med sønnen vår å gjøre. Og jeg står opp hver natt og morgen med gutten slik at mannen kan sove til kl 07 iallefall. (jeg er sykmeldt)
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 17. mars 2010 #7 Skrevet 17. mars 2010 Vel... han lager mest mat, og vasker opp flest ganger... Klesvask - meg Støvtørking/vask - meg Rydding - stort sett meg Ordne barnehageting - meg Hage - mest meg (han klippet plenen i fjor, siden jeg da var operert og ikke kunne) JEG føler det er mest meg.... men kan jo hende han opplever det anderledes... har ikke spurt i det siste ;-)
Mammaen til Isak Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Vi jobber begge hundre prosent, eller dvs jeg jobber turnus med fler fridager av gangen, gubben jobber vel tilnærmet 150 prosent på jobb. Pluss at vi restaurerer huset vi bor i. Så han gjør absolutt ikke mest innendørs.. Jeg rydder,vasker,lager mat (han lager en del mat i helgene), handler og alle praktiske ting. Har oversikten over hva som skal gjøres, skjer osv.. Men så bytter jeg heller ikke tømmer i veggene her,måker snø av taket, feller trær,kapper ved,bytter gulv,flislegger,lager kjøkkeninnredning osv.. Så jeg tar meg i det de dagene jeg blit lettere irriterert over rotinga hans.. Han er egentlig en veldig flink mann,også innendørs! Men nå når alt står på hodet her forventer jeg ikke at han skal strekke til ) Til vanlig har vi en grei fordeling både innendørs og utendørs. Han kan gjerne vaske gulv mens jeg skifter dekk for å si det sånn. Men, støv evner han ikke å se. Å sånn er det bare ) hehe
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #9 Skrevet 17. mars 2010 Vår fordeling har bare blitt slik av seg selv. Pga at vi liker de oppgavene vi har best: Jeg: Står opp med barn hver dag, lager matpakker og steller Lager middag Skriver handleliste, handler inn mat når jeg har perm, fri etc Legger vekk klær som er ferdig brettet Vasker golv Henter barn i bhg Gir kveldsmat og steller for natta Betaler regninger, holder budsjett Han: Kjører barn i barnehage Rydder kjøkkenet etter mat, dvs rydder ut av oppvaskmaskin, setter inn etc Handler inn mat Vasker (nesten) alle klær, henger opp, bretter sammen Støvsuger Tørker støv gir plantene vann 1 gang i uka går med søppla Leser nattabok, pusser tenner og legger Rydding: tar som regel like mye av det...
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #10 Skrevet 17. mars 2010 ** Foreldresamtaler: Begge er med om vi kan, ellers har vi delt på det, samme med sykt barn, er hjemme annenhver gang. unntak: Noe viktig skjer på jobb for den ene , slik at vi koordinerer slik at det passe alle best
Mammaen til Isak Skrevet 17. mars 2010 #11 Skrevet 17. mars 2010 Foreldresamtaler,foreldremøter ol tar jeg da, da Isak ikker er sambos barn. Og jeg og pappaen går på slike ting sammen:) Sommer og julavslutn. og andre arrangementer går vi på alle fire (altså min mann og eksens kone)
Trollemor75 Skrevet 17. mars 2010 #12 Skrevet 17. mars 2010 Jeg: vasker klær og bleier. handler mesteparten av tiden. kjøper klær til babyen (og annet utstyr). står for det meste av planleggingen, avtaler, ferie mm. Vi deler på matlaging, begge liker å lage mat. Han vasker leiligheten (vi deler litt på det, men han har hovedansvaret). stryker eller evt. betaler for stryking. tar seg MYE av gutten. vasker opp, så å si alltid. handler hvis jeg gir liste. kjøper egne klær selv (skulle bare mangle). føler seg skyldig om han ikke er med på kontroll på helsestasjon pga jobb. Regner med at han kommer til å være med på foreldresamtaler, evt. være den ene av oss to som stiller opp. skal være hjem med gutten til han får barnehageplass.
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #13 Skrevet 17. mars 2010 Min mann er sånn. La oss si det slik da ... han hadde ikke vært aktuell som "min mann" dersom han ikke evnet å bidra uten at jeg måtte mase. Når begge jobber like mye må begge gjøre like mye hjemme. Og alle menn kan hvis de vil/må.
erteposen + 4 Skrevet 17. mars 2010 #14 Skrevet 17. mars 2010 I perioder tar jeg mest, og av og til han. Men jeg lurer på hvordan det var før dere fikk barn? Vi har fordelt oppgaver mellom oss. Jeg lager hverdagsmaten og rydder opp på kjøkkenet fordi jeg er først hjemme, han tar all klesvask (jeg bretter fordi jeg liker det, resten gjør han). Jeg tar bad 1-2 ganger i uken, og han vasker kjøkkengulvet 1-3 ganger i uken + alle gulv hver lørdags morgen (15 min). Vi satte oss ned og fordelte arbeidet mellom oss - og det hang å kjøkkenet til vi fikk det inn i fingrene.
verdens heldigste mamma Skrevet 17. mars 2010 #15 Skrevet 17. mars 2010 Oi, her var det mange "heldige" damer (skulle selvsagt bare mangle at man deler likt, men vi har det dessverre ikke sånn hos oss). Mannen min jobber ca 120% og jeg jobber 80%. Jeg tar meg av alt som har med barn, mat, handling, hus, rydding, oppussing og bil å gjøre. Tror det eneste han gjør er å måke snø om vinteren og noen ganger skifter han dekk på bilen hvis jeg "truer" ham til det. Og så rydder han opp etter middag innimellom. Huff, ble litt deppa av å lese det jeg selv har skrevet...
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 17. mars 2010 #16 Skrevet 17. mars 2010 Jeg er hjemmeværende, og er dagmamma på fulltid til ett lite barn samtidig som yngste er hjemme sammen med meg (14mnd). Jeg gjør alt det praktiske med ungene og skolen til eldste. Jeg gjør alt av husarbeid, mat og klær. Hans jobb er å skifte dekk på bilen og klippe plenen. Skifter bleie eller gir yngste mat om jeg ber han om det. Handler mat og sånt gjør vi sammen. Jeg handler, og han bærer varene;)
lille sprelle Skrevet 17. mars 2010 #17 Skrevet 17. mars 2010 Jeg gjør det jeg kan ifht helse, han gjør resten. (dvs mest både ifht barn, hus og hjem) Trenger sjelden/aldri å be ham om noe. Det blir bare gjort.
Verdens tøffeste mamma Skrevet 17. mars 2010 #18 Skrevet 17. mars 2010 Nå er jeg hjemme i permisjon, så da faller mesteparten av husarbeid på meg. Vi deler på å lage middag. Men stort sett er det jeg som handler, vasker klær og vasker, men han bidrar mer og mer..Heldigvis..:-) Bilene er det jeg som tar meg av. Vasker dem og holder dem i orden. Han måker snø, klipper plen osv. Og så er han veldig flink med barna. Bader dem, koser med dem osv, men er dårlig på å finne på ting utenfor husets fire vegger, Det er det mest jeg som gjør, men han blir som sagt bedre og bedre på sånt også. Og så tar han storesøster med og svømmer en gang i uka..:-) Foreldresamtaler og slikt er vi med på begge to..
Verbena Skrevet 17. mars 2010 #19 Skrevet 17. mars 2010 Min x`mann var et mareritt å få til å gjøre noe som helst, dvs han kunne lage middag om jeg bare hadde gnåla om det hele dagen først. Ellers gjorde han fint lite gitt. Ringte ikke en gang for å spøre hvordan det gikk med ungene om han når han var i en annen del av landet enn oss i rett over 3uker! Min nye samboer er helt fantastisk. Rydding: gjør han helt av seg selv Legetimer til barna: er mine særkullsbarn så ikke aktuelt, men han hadde gjorte uten problem om ikke jeg kunne. Foreldresamtaler er han ikke med på, men han har vært med på julefrokost osv i barnehagen og det kommer han til å fortsette med. Kjøper klær: ja! han handler stortsett alt til seg selv! Lager middag stortsett halvparten av tiden. Handle gjør vi stortsett sammen, men innimellom drar han alene også å han trenger ikke super detaljert handleliste. Og sist men ikke minst så er han fantastisk med barna. Tar de på alvor, gjør ting sammen med de og er der for de om det skulle være noe. Nå er han borte mye på jobb en periode å når jeg snakket med han i går sa han at han skal se om han ikke finner noen små gaver til de som de skal få når han kommer hjem neste gang!
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #20 Skrevet 17. mars 2010 Når jeg leser dette, føler jeg meg veldig heldig. Selv om jeg er hjemme i permisjon, så er det nok han som gjør mest. Han elsker å leke med ungene og når de er lagt så gjør han husarbeid. Så er han en god kokk ( i mine øyne) og derfor handler nesten alltid han. Glad han er min:)
Sånn kan det gå Skrevet 17. mars 2010 #21 Skrevet 17. mars 2010 Enkelt og greit: Den som har tid gjør det som trengs når det trengs.
PAVEEL Skrevet 17. mars 2010 #22 Skrevet 17. mars 2010 Jeg gjør alt:-) Men det er jo fordi jeg er alenemor da;p
wirre;o) Skrevet 17. mars 2010 #23 Skrevet 17. mars 2010 Fordeling? Hæ? Neida. Vi har en grei fordeling. Den som kommer hjem først gjør det som må gjøres. Dvs når jeg er hjemmeværende gjør jeg det som må gjøres for at han skal få være med barna når han er hjemme i noen få timer i døgnet med de.
Brillefint - Jadda! Skrevet 17. mars 2010 #24 Skrevet 17. mars 2010 Noen som har menn som rydder - tja bestiller legetime til barna - nei kommer på foreldresamtaler - ikke aktuelt kjøper klær til seg selv - selvfølgelig! lager middag unenom å bli mast på - JA handler - ja, men mangler som oftest mesteparten:P flink å finne på ting sammen med barna - tja - må av og til be han aktivisere hvis jeg har mye hjemmearbeid vasker klær - ja støvsuger - ja - må si det, men trenger ikke mase bretter klær - ja står opp med ungen - ja
Trollemor75 Skrevet 17. mars 2010 #25 Skrevet 17. mars 2010 Det var det samme rett fra starten, vi har et veldig likestilt forhold. Eneste unntak var når vi bodde i utlandet for jobben hans, jeg var hjemmeværende en stund før jeg fikk meg jobb, og da gjorde jeg alt i huset. Det skulle bare mangle at han ikke gjorde sin del, vi jobber mye begge to og ingen av oss tjener mye mer enn den andre. Fordelingen endret seg i grunn ikke mens jeg var i permisjon for rytmen er så godt innarbeidet fra før at vi ikke følte behov for å endre på den. Hadde jeg hatt en soveunge ville det kanskje vært annerledes, men vi har fått hyperpropell i hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå