Gå til innhold

Oboy-melk vs ingen melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg liker ikke melk, men nå som jeg er gravid vil jeg få i meg kalsium osv. jeg tror ikke jeg spiser nok ost, yoghurt osv til at det er anbefalt dagsdose. men nå har jeg begynt å drikke melk med oboy i . hva tror dere, at det er bra med oboy melk, eller at det bare blir verre i og med at det blir sukker osv i da? (jeg spiser ikke mye søtsaker ellers)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det helt likt, klarer ikke å drikke "ren" melk. Da legen min sa jeg måtte drikke 2 glass melk pr dag for å få i meg tilstrekkelig mengde kalsium, sa jeg at jeg ikke liker det. Da sa han at 2 youghurt per dag gjør samme nytte. Av og til drikker jeg sjokolademelk, men det er nå mye sukker i youghurt også.

I lunsjen idag hadde en kollega en Skyr youghurt, og den er visstnok full av proteiner i tillegg. Den er ikke tilsatt sukker og er dermed en sunnere youghurt variant. Tenkte jeg skulle prøve den :-)

Det finnes også kalsiumtabletter, men legen er ikke så glad i alle mulige tabletter og ser helst at jeg prøver å få i meg det jeg trenger via mat/drikke.

Skrevet

Drikk sjokomelk og kos deg! =O) Hadde helt dilla på det sist. He he. (Venter du en gutt?). Det er viktig med nok kalsium - spesielt når du skal bygge skjelletet til den lille også, ikke bare ditt eget. Du bør prøve å få i deg tre doser med kalsium om dagen (yoghurt, melk og/ eller ost).

Hvis du er bekymret over for mye sukker så kan du heller prøve å ikke ha så mye o'boy i melken. Event bruke den som er sukkerredusert (har ikke smakt den men mulig den er like god). Fint å tenke på at man ikke skal ha for mye sukker, men hvis du spiser normalt og ikke propper deg i godteri og andre produkter med høyt tilsatt sukker så er det ingen fare. Fikk litt lyst på selv nå...

Skrevet

tusen takk :) vet ikke va jeg venter ennå :) skal på UL 8.april. men jeg har en ganske stor jentefølelse.

blir spenende og se :)

viktig for meg at den lille har det bra , tvinger i meg tran og grønsaker jeg ikke liker for nurket :) men da forsetter jeg med oboy melken min jeg :D

Skrevet

Forresten så er Biola visstnok kjempebra for veldig bra for både mor og barn. Bygger visst imunforsvar hos begge (mor og barn). Det vil også telle som en dose i "kalsiumregnskapet".

Det stemmer at noen av yoghurtene har mye sukker, men disse variantene har det ikke - og er ikke tilsatt kunstig søtning (aspertam, sukralose eller lignende): JA!, YT (finnes i yoghurt og mellommåltidsdrikk/ smoothie med yoghurt - er i likhet med Skyr høy på proteiner som er bra for oss gravide å få ekstra dose av), Litago (mange tror den har mye men det stemmer ikke).

Disse har også lite sukker men inneholder kunstig søtning: Skyr, Yoplait 0,1% og Yoplait dobbel 0.

Jobber med mat og drikke så derfor jeg har litt oversikt. =O)

Skrevet

drikker litt kultura av og til. kansje jeg skal bytte over til Biola da, vil tro det smaker ganske likt. liker ikke melk, men kulturmelk hadde jeg veldi dilla på tiligere. hehe, er ikke mangen som liker kulturmelk. sambo bare rynker på nesa når jeg drikker kulturmelk.

corneliuss, vet du om det er mye sukker i den vanlige yoghurten til tine da? er den jeg liker best, har også spist litt aktivia. men den spiste jeg når jeg var kvalm, så den orker jeg ikke tanken på lenger. :)

Skrevet

Cultura er bra det også. Biola inneholder en ekstra bakterie som heter LGG. Den er spesielt effektiv for immunforsvaret og er veldig bra dokumentert (altså at den har effekt - i motsetning til mange andre som finnes på markedet rundt i verden. Er en finsk "oppfinnelse"). Ellers inneholder både Biola og Cultura A og B bakterier som også er bra for magen. Liker du Cultura best så kan du like godt drikke det altså. Syrnet melk generelt er bra (kan si at Biola er toppversjonen av syrnet melk).

Den vanlige yoghurten til Tine inneholder ikke ekstremt med sukker - så lenge du spiser vanlige doser så er det helt ok (de har redusert sukkermengden jevnt og trutt de siste årene).

Men her er noen tips for å ikke velge de yoghurtene med mest sukker i sånn til vanlig:

1. Ikke spis dessert-yoghurten som vanlig yoghurt. Kan selvsagt spise den også innimellom men da er det som kosevalg i stedenfor annet godt. Dvs velg heller vanlig Tine yoghurt (den hvite med små kryss på pakken) enn den som heter NYT fra Tine eller L' Amour fra Yoplait

2. JA! inneholder mindre sukker enn vanlig Tine yoghurt om man er veldig opptatt av å få lite sukker. Men helt ok å spise vanlig yoghurt i normale doser som sagt. Hvis man ikke bryr seg om kunstig søtning (kreftfremkallende og ikke helt bra med for mye i svangerskapet eller til små barn) så har Yoplait både 0,1% og dobbel 0 serien (også lettere varianter av yoghurt)

3. Velg YT fra TINE i stedenfor Go' Morgen (er omtrent som en lett Go' Morgen med både mindre kalorier og mindre sukker). YT er også veldig bra for oss gravide ettersom den inneholder både bra med fiber og proteiner. Det holder blodsukkeret stabilt og gjør at vi får næringsstoffer vi trenger. Den kommer som jeg nevnte både i vanlig yoghurt med korn og som drikk (smoothie laget av syrnet melk/ yoghurt)

Hehe. Langt yoghurt foredrag da gitt... =O) Kom liksom i siget... =O)

Jeg spiser mest YT mellommåltidsdrikk selv og de små flaskene fra Biola (kommer i 4-pakker). Er heller ikke så glad i melk dessverre. Men sjokomelk gikk ned i stad på høykant etter vi "snakket" sammen (ps om du kjøper ferdigblandet sjokomelk så har Litago Lettere ikke kunstig søtning og lite sukker i seg)

Skrevet

Skyr og forøvrig andre lett-produkter som lightbrus osv er tilsatt aspartam i stedet. Dette er et søtstøff linket opp til AdHd, MS, søvnproblemer, kreft og masse andre fæle greier. Hvor mye som er bevist er jeg usikker på, men omstridt er det i alle fall! En ting som er sikkert er at det utløser hodepine og migrene. Jeg er sterkt plaget med det, og fått beskjed av legen at kroppen og hodet har mye bedre av vanlig sukker i begrensede mengder enn lightprodukter som man har en tendens til å konsumere mer av fordi det ikke har sukker. Nå holder jeg meg konsekvent unna alt som inneholder apartam og har ikke problemer med verken hodepine, migrene eller tretthet. Leste masse om dette for noen år siden, men husker ikke alt nå... Bare å google opp Aspartam så finner man masse stoff.

Oboy med redusert sukker smaker faktisk like godt som den vanlige! Og jeg er veldig kresen på sånne ting, liker ikke sjokoladepålegget med redusert sukker feks;)

Jeg er ekstremt gald i melk da, og drikker rundt en liter for dagen. Både vanlig og Oboy, og har både hos fastlege, jordmor og på UL fått beskjed om at barnet har perfekte mål og er i toppform! Og ingen er bekymret for min kjempekonsum av sjokolademelk;)

Sukker skal inntas i begrensede mengder, men vil tro det er bedre å kutte på brus og sjokolade enn på oboy-melk og youhurt som er bra for kroppen pga andre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...