Gå til innhold

Tran eller flytende d-vitamin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det nærmer seg med stormskritt, og jeg prøver å få i hus det siste av utstyr, ting og tang.

Men jeg er så utrolig usikker på om jeg skal prøve tran (som jeg vet setter flekker og at lukten er vanskelig å få ut av klærne) eller flytende d-vitamin.

Er det noen som har erfaringer å dele eller har fått anbefalt det ene eller andre av helsepersonell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir å gi d-vitamin. Prøvd med tran tidligere å de spyttet det ut. Min minste er litt over to år å bruker d-vitamin ennå, så fortsetter med det.

Skrevet

Vi har også kjøpt d-vitamin. :)

Skrevet

Vi ga tran i starten, men gikk fort over til D-vitamin. Så mye enklere, bare å tilsette i flaska (om man gir flaske) og slapp sølet og flekkene og LUKTEN. Hele ungen lukta jo tran!

Nå er hun 18 mnd og får enda d-dråper, tran nekter hun dessverre.

Skrevet

enig med de andre. Vi brukte også tran først, men den ekle lukten var jo ikke til å holde ut. Minsten på 3 år elsker tran nå, men vi ga d-vitamin i begynnelsen.

Hvis han gulpet luktet det jo tran over alt, og jeg følte at lukten satt fast i klærna selv om de var nyvasket.

Skrevet

Tran er virkelig - virkelig - virkelig hærslig!!! Det lukter, setter flekker og babyen brakk seg skikkelig! Fysj å isj...

D-vit dråper er flott:-)) Null problem, og bare å dryppe rett i munnen/ha i flaske/mat

Skrevet

Tran inneholder Omega-fettsyrer, som er bra for hjernen (og hjertet/blodårene, men det er forhåpentligvis mest viktig for voksne :-)), derfor anbefales det fremfor d-vitamindråper.

Jeg kommer til å prøve tran, og gi det om kvelden før bading i håp om å unngå flekker. Dessuten er det vel ikke ALLE som gulper den opp heller :-)

Skrevet

Riktig som lillenims sier. Mens D-vitamindråper KUN inneholder D-vitamin, inneholder tran en rekke Omega-fettsyrer (blant annet Omega 3) som er viktig for hjernens utvikling. Derfor er det anbefalt at alle barn får tran.

Rett nok kan det ligge en liten utfordring for mor og far å få i den lille tran, men det er på ingen måte umulig. Da vesla var liten ga vi tran i sprøyter som vi kjøpte på apoteket. Sprøyt inn mot kinnet inni munnen, så glir den ned nesten uten at den lille merker noe. Det gikk lenge.

Vi har også hatt suksess med å gi tran når hun er kledd av på stellebordet, FØR vi tar på pysj. Da unngår du flekker. Har du en gulpeunge kan du ta på smekke i et kvarters tid etter at du har gitt tran, event. la den lille sprelle naken like lenge.

Etter at vesla begynte med fast føde ga vi vekselsvis sprøyte med tran og sprøyte med noe godt, f.eks uttynnet eplejuice eller bærmos.

Det finnes også tran med forskjellig smak, og noen kan funke bedre enn andre på akkurat ditt barn. Her liker vesla best Eskimos Tutti Frutti Tran. Møllers med Sitron har også funka.

Nå som hun er stor (2,5 år) har vi det siste året gitt tran i shots glass. Det synes hun er veldig morsomt. Et glass tran, et glas juice for å kverke smaken etterpå.

Også er det bare å ikke gi seg. Noen kvelder nekter hun å drikke tran (akkurat som hun i faser nekter å pusse tenner, ta på bleie, kle på seg, gå opp trappa etc etc), men mukker vi ikke gir hun seg jo, som med alt annet.

Rett etter tran er det tannpuss og nattabok, noe hun gleder seg til, så det kan vi også friste med for å få tranen ned.

Dette har i hvertfall funket fint for oss, og tran er nå noe hun vet hun må drikke hver dag, akkurat som hun vet hun må pusse tenna og kle på seg før vi skal ut. Tenker ikke å forandre noe særlig på det når lillevror kommer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...