Gå til innhold

Farlig å spise rødt kjøtt????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på tur i helgen og spiste hamburgertallerken.

Jeg spiste under halvparten av hamburgeren pga jeg oppdaget at inni kjøttet var det rødlig ... Nå tenker jeg på om det kan være skadlig da... Har jo lest og hørt at kjøttet må være godt stekt og det er det vel ikke hvis kjøttet er rødt i midten!

Bør jeg ta meg en tur til legen for å ta toxoplasmose test eller noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går sikkert bra. Absolutt alle har noen sånne episoder. dessverre. Selv om man er flink eller ikke med maten. Og du skal ha litt uflaks for å få smitte. Men du bør ikke spise rødt kjøtt nei. Alt kjøtt bør være gjennomstekt eller kokt (spekemat bør derfor ikke spises og biffen bør være brun og ikke rød).

Både listeria og toxmo kan forekomme i kjøtt. Hvis du får listeria er det vanlig at du føler deg dårlig i etterkant (de fleste, men ikke absolutt alle). Mener at det ikke er mulig å behandle listeria på samme måte som toxmo selv om man finner det ut. Men du hadde som sagt nok som sagt merket om du ble dårlig fra kjøttet i helgen allerede rett etter. Du vil ikke merke at du har toxmo i motsetning til listeria.Toxmo kan påvises og behandles med antibiotika, men tror det tar litt tid før de kan se om smitten er i kroppen ved testing. Ca en uke eller så tror jeg (altså må vente litt fra du ble smittet til du kan ta blodprøven), men det vet nok JM bedre enn meg (jeg ville forresten snakket med JM og ikke legen om toxmo da min Jm vet mer om svangerskapsrelaterte plager og risiko enn det min lege vet, men det er ikke sikkert at gjelder for deg da...). Hvis du er smittet med toxmo så får du antibiotika som hindrer fosteret fra å bli sykt.

Personlig så hadde jeg nok ikke sjekket det mer opp. Er veldig nøye med maten/ drikken, men som sagt du skal være ekstremt uheldig dersom dette er den ene gangen du bommer og så får du listeria eller toxmo på det... Og dette skjer alle. Men hvis det plager deg og du er engstelig for dette så ring JM eller lege og diskuter videre med de. Er ikke noe godt for mor å være belymret! =O)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...