Lykkeliten 2 Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Er nå 20+1 uker på vei og nå er jeg begynt å bli sliten.. er så trøtt om ettermiddag/kveldene at jeg kjemper for å holde øynene åpen etter kl 20.00. Kommer hjem fra jobb, lager middag, vasker klær, lager matpakke og dusjer.. det jeg absolutt må gjøre og prøver så godt jeg kan å være med 5 åringen min før han skal legge seg i 19.00 tiden og da er jeg helt skutt.. prøver å være våken og ha litt tid sammen med samboeren min, nå som han er hjemme fra nordsjøen men når klokken passerer 20.00 så får jeg store problemer med å holde øynene åpen.. det plager meg litt for jeg vil jo ha tid med familien min også.. jeg bruker jo 7,5 timer på jobb hver eneste dag! I tillegg har jeg fått senebetennelse i høyre håndledd (jobber som sekretær på sykehus) og jeg sitter foran data og bruker den hånden hele tiden på jobb. Tenkte jeg skulle få tak i en sånn støttebandasje og ta på og se om det hjelper litt. Ellers har jeg hørt at det som hjelper best er å holde hånden i ro og ikke bruke den og belaste den til den er bra igjen. Sitter her å lurer på om jeg skal ringe til legen og få meg en time og forklare situasjonen med at jeg er så sliten og kanskje få 20% sykemelding en liten periode for å hente meg litt inn igjen, men da får jeg dårlig samvittighet ovenfor jobben og sjefen kommer til å bli dritt sur.. har et forholdsvis anstrengt forhold til henne fra før og i hennes øyne er de som er så syndig å bli sykemeldt av en eller annen grunn, eller borte fra jobb i det hele tatt bare boss.. Nå skal det sies at jeg er vikar her gjennom et vikarbyrå (har vært det i ett år) og skal jobbe her frem til mammaperm og ikke lenger, så egentlig skulle jeg bare gitt blanke i hva sjefen mener og syns om meg, men er liksom ikke helt typen til det.. Hva ville dere gjort?
oi =) Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Alle trenger og hente seg inn noen ganger. Jeg er i uke 22 nå og vet akkurat hva du mener med og være utslitt og bitter etter lange arbeidsdager.(jobber i barnehage) Har jobbet fult hele tiden, men har heller ikke hatt noen plager som kvalme ol.Bare trøtt, sliten og grinete. Men nå er jeg hjemme på 2 dagen. Bare for og få sove ut litt.. og det hjelper meg hvertfall.Regner med at jeg drar på jobb igjen i morgen. Så du kan nok ha godt av og slappe av litt.. ikke så mye som skal til alltid. Ang senebetennelsen så hjelper det og gå med støtte på, det får du kjøpt på apoteket. Det funker hvertfall når jeg har senebetennelse i foten. Lykke til!
Lykkeliten 2 Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2010 Takk for svar .. ja jeg skal gå på apoteket og få kjøpt en sånn støttebandasje. Har vært å funnet meg en musematte som er høyere på ene siden og den hjelper litt på kjenner jeg. Ja jeg sitter å lurer på om jeg skal ringe og få bestilt en time til legen og høre om jeg kan prøve med 20 % sykemelding et par uker og se om jeg får hentet inn litt energi. Kan ikke hele tiden tenke på hva sjefen syns og mener for en ting er sikkert, og det er det at hun bryr seg katten om hvordan jeg har det etter at jeg har født for eksempel.
Augustbaby:-) Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 få deg 20 % sykemelding, straks! jeg har vært i din situasjon og angrer når jeg ser tilbake på hvor dårlig jeg hadde det forrige svangerskap da jeg pressa meg. det utløste rett og slett en svangerskapsdepresjon...nå er jeg gravid på nytt og jobber 6-timersdager. nå er jeg så heldig å ikke ha en sur sjef, da. for en dårlig sjef du har! er du villig til å la den dårlige sjefens styremåte gå ut over ditt overskudd til mann og barn? nei! vi kvinner har mange gode rettigheter etterhvert, men det er VÅRT ansvar å benytte oss av de! du kan være både gravid, og gravid i dårlig form med heva hode. og sånne seneskader kan gi varige men, så det er nok i seg selv til å måtte jobbe bittelitt redusert. lykke til, og ta ansvar for deg selv her i livet-det er din jobb som mor/ektefelle:-) barnet ditt fortjener en fornøyd mamma-vi lever ikke i et krigsramma land,men i en rik velferdsstat som oppfordrer kvinner til å få flere barn;-)
Lykkeliten 2 Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2010 Takk for et kjempe bra svar Augustmamma . Er så enig med deg .. jeg ringer legen straks jeg får et ledig øyeblikk her!
SpongeBob Skrevet 17. mars 2010 #7 Skrevet 17. mars 2010 Jeg snakket med JM på kontroll for noen uker siden og beskrev at jeg klarte meg helt fint så lenge jeg fikk sovet middag fra 18-22 tre dager i uka - og fikk med brev til arbeidsgiver om tilrettelegging;-) Nå skal jeg legge meg flatt et kvarter annenhver time, og det hjelper faktisk godt! Ang senebetennelsen er du mye mer disponert for det nå som du er gravid, og det er også noe du har rett til tilrettelegging på - jeg er nesten kvitt problemet etter å ha begynt med "rollermouse" - altså sånn mus som er en plate som ligger under tastaturet, med selve musen plassert rett foran mellomromstasten. Men i tillegg bør du kanskje få tatt deg inn litt? Ring legen, du:)
kama2 Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Gravide har krav på tilrettelegging, og det trenger nødvendigvis ikke utløse en sykemelding. Det burde sjefen din ha vært i forkant og fortalt deg! Får du ikke tilrettelegging, bør du absolutt sykemelde deg noe for å hente deg inn. Det blir nok ikke mindre slitsomt etter barnet er kommet! Husk at det er ingen som takker deg etter at du eventuelt er kjørt helt på felgen. Tenk på deg selv og barnet først, deretter på jobben. Jeg snakker av erfaring fra første svangerskap, og er nå mye flinkere til å ta vare på meg selv og baby denne andre gangen:) Lykke til!
vindenn1 Skrevet 17. mars 2010 #9 Skrevet 17. mars 2010 det er ikke bare å "få seg" sykemelding...gikk selv til legen nemlig- forklarte at jeg var sliten og fryktelig trett og hadde en jobb med multifunksjonshemmede som tok på ryggen min - fikk bare til svar at dette måtte jeg ta opp med arbeidsgiver ang tilrettelegging. Svarte da at det ikke er mulig å tilrettelegge seg bort fra arbeidsoppgavene jeg har, men fikk ingen respons på det, og høflig jente som man jo er, så torte jeg ikke si mer. Men jeg går på felgen nå...
kama2 Skrevet 18. mars 2010 #10 Skrevet 18. mars 2010 Så kjedelig at en skal oppleve slikt når man egentlig har nok med sin egen situasjon. Tror vi må slutte å være "snille piker", og virkelig stå opp for oss selv uten å få dårlig samvittighet. Et alternativ er å gå tilbake til legen og si at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, eventuelt snakke med jordmor. Det høres ikke riktig ut i det hele tatt at en skal være helt på felgen. Håper virkelig at du får den støtte og forståelse du fortjener, og som jeg opplever!
gulljenta skal bli storesøster Skrevet 19. mars 2010 #11 Skrevet 19. mars 2010 Jeg presset meg selv til og jobbe så lenge jeg klarte og stå oppreist på beina... Det eneste jeg fikk ut av det var og bli langtidssykmeldt etterpå. Nå i 3 måneder og så langt uten tegn til forbedring. Kroppen har mye og gjøre når man er gravid, og kan derfor ikke hente seg inn igjen på samme måten som ellers, så om du vil holde deg i jobb/ aktivitet så lenge som mulig er det nok lurt og lytte til kroppen og ta det rolig når kroppen ber om det og ikke presse for mye. (lett og være etterpåklok, jada ) Ellers om jobben ikke kan/ vil tilrettelegge for deg så må du si det til legen din. På sykmeldingsblankettene finnes det for øvrig et felt for sykmelding kan unngås ved tilrettelegging, og legen fyller inn det som må tilrettelegges. Ville prøvd og snakke med legen igjen og JM så kan du evt si til legen hva JM anbefaler, kan være legen hører mer på det øret. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå