Gå til innhold

Hva hadde dere valgt?? Ang. hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte for to år siden en bolig, bygd i -91.

Egentlig ønsket vi å bygge, men vanskelig å få tomt også dukket dette huset opp i mellomtiden i et område vi ønsket å bo.

Selv om vi egentlig ønsket et helt nytt hus.

Nå har det seg slik at verken husfar eller jeg er noe handy og må derfor kjøpe oss hjelp til meste av hva oppussing av hus angår.

Vi ønsker på sikt å pusse opp begge badene, male stuetak, vegger osv.

Hvis vi skal pusse opp et av badene vil det koste oss ca. 75-100.00,- Med prisantydning på vårt hus vs. nytt hus er da summen den samme.

Hva hadde dere valgt av følgende:

1. Bli boende i nåværende hus og pusse opp dette innvendig slik vi ønsker. Huset er stort, med leilighet i kjeller som vi leier ut. Det er rett ved barnseskolen mtp. barn (a). Men, ikke mange barn i umiddelbar nærhet.

2. Bygge hus, eller vente til det kommer noe for salg i et nytt og flott boligfelt der vi også ønsker å bo. Med masse barn, og få et helt nytt, men mindre hus. Men, som også innebærer skolebuss da den tid kommer.

I dette bolifeltet er det maange, men bare nyere hus. Og sikkert et godt oppvekstmiljø for barn sånn sett.

Jeg drømmer om et nytt hus, som vi kan innrede akkurat slik vi ønsker og etter vår smak, og spesiellt i dette området også..

Men, så er vi likevel i tvil mtp. skolevei etc.

Hva hadde dere valgt???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde valgt å bo i et etablert boligområdet uten behov for skolebuss

Skrevet

Ville ha valgt å bli boende der dere bor nå. Hvis huset er stort nok, har fin beliggenhet, er praktisk og har mulighet for å bli slik dere ønsker ved å bare pusse opp et bad og male tak og vegger (bad bør man uansett bruke fagfolk til, men male tak og vegger får selv de med ti tommeltotter til) så ville jeg ikke vært i tvil. Kort vei til skole er gull verdt.

Skrevet

Jeg er jo glad i å bygge hus, så jeg ville nok valgt det :-)

Skrevet

Ville blitt boende. Gangavstand til skole er alfa omega, og det er det første jeg ser på når jeg leter etter hus - om det er gangavstand, og helst bilfri vei. Har blitt veldig kresen på det pga at her vi bor er det så utrolig grei og kort vei både til bhg og skole. Jeg vil aldri flytte til et sted barna ikke kan gå til skolen selv.

Skrevet

Skolegutten min tar forøvrig buss til og fra skolen hver dag, tar ca 20-30 minutter hver vei, og det er ikke noe problem. Alt blir en vane, og gutten din vil vel få flere kamerater som også skal ta bussen i så fall?

Skrevet

Jeg ville bodd der du bor, hvis ikke huset har en stil som skjærer seg fullstendig med smaken deres. Bor selv svært sentralt med kort vei til alt, og vet nå, etter å ha prøvd lang avstand til jobb, hvor glede man har av å ikke være avhengig av annet en beina for å komme seg rundt. Sparer masse tid, trenger kun en bil bl.a.

Jeg ville heller ikke bodd på ett nyetablert boligfelt, fordi jeg ser "konkurransen" mellom å framstå som vellykket i ett miljø hvor alle er mer eller mindre på samme alder.

I ett eldre og mer etablert boligområde vil man finne folk på forskjellige stadier i livet og få ett mer avslappet forhold til det å føle man må gjøre som naboen. ("Nå må vi plante og legge heller, for det gjør naboen og gjør vi ikke det vil det ødelegge for helheten på feltet")

Derfor: Bygg om huset, bruk håndverkere og ta en ting av gangen. Man blir aldri ferdig med hus selv om det er aldri så nytt.

Skrevet

Men, da må vi jo pusse opp en del som vi ikke kommer til å få igjen i nærheten av engang. To bad skal pusses opp på sikten, panel skal tas ned, alle tak males, huset må males utvendig. osv.

Det vi tenker på også er skoleveien. Men, her er det nesten ingen barn å oppdrive på sønnen vår sin alder. Mulig vi ser mer etterhvert, men han vil jo måtte sykle for å komme seg til de da evt. Eller vi kjøre.

Skrevet

Hadde det vært opp til meg hadde vi bodd i et gammelt svitserhus fra 1900 tallet med flotte utskjæringer, knirkete trapper, kakkelovner, gamle tregulv, glassveranda og med klatreroser langs husveggen:o))

Men, dessverre er ikke de å oppdrive i etablerte boligfelt som oftes.

Jeg og tenker at det er fint med tilgjengelighet.. Men, ser for meg at vi må kjøre rundt til venner allikevel.

Jeg ser også nå funksjonelle ting jeg ønsker annerledes i et hus, enn slik vi har det i dag. Vaskerom, to innganger m.m.

Håper ikke vi hadde latt oss rive med av slikt, vi ønsker kun en liten gressflekk da jeg er hyperallergisk mot gress..

Her vi bor nå er det nesten omvendt.. Jeg får lyst til å ringe på til naboen å spørre om jeg skifte gardiner for ham eller plante litt i hagen, he he.

Skrevet

Ville blitt boende, jeg hater å flytte;o)

Kort skolevei er gull verdt! Skolebuss er ikke stas.

Dessuten kan man da gjøre mye med et hus selv om man ikke har bygd det fra grunnen av. Dere kan jo ta litt etter litt.

Skrevet

Ville blitt der dere er, og pusset opp etter behov. Det er sant at det blir vanskelig å hente inn utlegget om dere selger kort tid etter oppussing, men om dere bor der en stund, kan det bidra til å gjøre huset mer salgbart. Ser det fra vår leilighet som vi malte, pusset opp kjøkken, innredet walk-in og barnerom og installert varmepumpe i, etter 3 år solgte vi for 350 tusen over prisantydning, som var 525 tusen over det vi betalte. Totalt investert var omtrent 300 tusen, så vi tjener faktisk over 500 tusen på salget! Det eneste vi gjorde selv var malingen, alt det andre ble gjort av fagfolk.

Et annet moment med nyere boligfelt er mengden feil og mangler i nye hus. Det er svimlende høy antall reklamasjoner! Og byggekvaliteten kan være så som så. Besøkte ting som ikke var mer enn 5 år gamle der lister var skeive, parkett var bulket osv... Min 90 år gammel bolig har holdt seg bedre over tid. Ikke sikkert du slipper mye lettere unna som "ikke handy" menneske. Og bygger dere selv, er det en skikkelig krevende (og dyr) prosess. De jeg kjenner som gjorde det angrer ikke, men få ville gjort det en gang til.

Gangavstand til skolen er gull verdt.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Ville blitt boende hvis det er et hus og område dere egentlig trives med.

Kan dere se for dere å bo der lenge/resten av livet? Isåfall er det jo bare å pusse opp, da trenger dere ikke tenke på at de pengene må tjenes inn igjen.

Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden, og om man flytter i et nytt hus finner man alltids ting man vil forandre etterhvert uansett=)

Skrevet

Det er området jeg vokste opp i, så det er veldig trygt sånn sett. Nærhet til fotballbaner, idretsshaller m.m.

Men, vi savner naboer på vår alder.. Vi er to ultrasosiale vesner, og savner å ha naboer på vår alder rundt oss.. Flere barn osv.

Skrevet

Jeg hadde valgt å bygge :)

Vi går med en byggedrøm selv men her koster bare tomtene +/- 2 mill så vi har ikke råd på flere år enda.

Kjenner flere som bor i nye boligfelt og jeg kunne virkelig tenkt meg det selv, det er jo så og si kun nyetablerte, relativt unge mennesker, og de aller fleste har små barn.

Jeg er oppvokst på et "gammelt" felt og det var kun mennesker i 40-50 årene som bodde rundt oss. Skulle jeg ha barn å leke med måtte jeg gå et kvarters tid og det var ikke alltid mamma og pappa syntes det var så praktisk, i hvert fall ikke da jeg gikk på barneskolen og de helst ikke ville at jeg skulle gå så langt alene.

Akkurat når barna er små så synes jeg faktisk at lekekamerater og det sosiale kommer foran det å ha umiddelbar nærhet til alt :) Jeg har måttet kjøre buss i 10 minutter for å komme på skolen selv og det gjorde meg aldri noenting.

Nå bor vi litt mer sentralt, men drømmer som sagt om å kunne flytte et litt mer barnevennlig sted :)

Skrevet

Vill flyttet jeg da;-) Litt kjerringa mot strømmen her ser jeg;-) Vi skal i gang med å bygge i et ganske nyetablert boligfelt med en tomt helt mot sjøen. Unge par med barn på mye samme alder som våre syns jeg har mye å si. Er ikke så mye det der vi bor nå. Vi har nå en enebolig og bor ganske sentralt ift sentrum og jobb, men skal bygge litt lenger ut på landet, så vi får lengre vei til jobb begge to, men alt i alt syns jeg fordelene med at ungene skal vokse opp litt mer landlig er større enn fordelen med å bo sentralt. I tillegg får vi et hus som er akkurat som vi vil ha det (sånn innenfor rimelighetens grenser da;-)) selv om vi har pusset opp endel der vi bor nå, og har tilgang til verdens mest handye svigerfar med våtromssertifikat, så foretrekker vi å bygge nytt. Gleder meg til å komme i gang. Vi har snart hatt tomten i tre år, så det begynner å bli på tide...jammen ikke lett å finne ut av hustegninger ol når man først er oppi det, gitt;-) Lykke til med avgjørelsen, vennen:-)

Skrevet

Akkurat sveitserhus er ikke noe problem å finne hvis man bor i Østfold i hverfall. Problemet er å finne ett i original stand, men det fikser en god snekker med peiling på sveitserhus. Vanlig str er ikke så veldig dyre heller.

Skrevet

Er det mange eldre i området nå? I så fall er det vel å vente et generasjonsskifte med det første, og da kommer det flere barn og unge foreldre dit dere bor også.

Skrevet

Etter hva du skriver nedover i innlegget her hadde jeg helt klart flyttet. Kort skolevei er supert, men både dere og ungen skal også trives mtp naboer og andre barn. Vi bor 300 meter fra skolen, men det er bare gamle folk i umiddelbar nærhet og jeg ser jo at det er dumt for snuppa. Hun begynner på skolen til høsten så vi regner med at det da åpenbarer seg en haug med unger rundt her som vi bare ikke er klar over, krysser hvertfall fingrene for det.

Men vi trives godt i huset og kunne ikke tenke oss å flytte.

Så hvis dere ikke trives i huset og det ikke finnes barn i nærheten? Flytt :o)

Skrevet

Siden du skriver at det ikke er så mange barn der du bor, i tillegg til at dere er misfornøyd med huset, så tenker jeg at flytting sikkert ikke er så dumt.

Etterhvert som poden blir større, så er det gull verdt at han har rikelig med venner i gåavstand.

Skolebuss er da ikke så ille? Jeg tok skolebuss og har ikke tatt skade av det. Datteren min tar skolebuss og kan ikke se at hun tar skade av det heller.

Men så bor vi på landet og stoppet her er siste stoppet før skolen (ca 3 km unna). Er nok langt verre hvis det er lang vei eller i by!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...