Gå til innhold

lillflickan kom 10 dagar før termin!


jessica88

Anbefalte innlegg

min lilla prinsessa kom till værlden søndag 14 mars klockan 06.28,

10 dagar før termin! hon var 46 cm lång och vægde 2810 gram. førsta rien kom 23.30 så allt i allt tog det bara 7 timmar. det var visst fullt på fødeavdelningen så jag blev skickad till storken, nåt som jag inte hade lust med men men...

 

nær rierna børjade var det ca 8 min mellan varje, sen gick det ner i 5 och sen i 3 minuter. och sen upp till 5 igen osv. så dom var ganska oregelbundna. men klockan 03.00 var det max 3 min mellan varje och vi ringde taxi. bra timing liksom.. en lørdagsnatt i bergen sentrum. taxisentralen sa att det var otroligt lång kø men nær sambon førklarade att det var fødsel på gång så blev det fart på dom:) 04.00 var vi inne på fødestuen, jag blev undersøkt och hade tre cm øppning. jag frågade jordmoren hur længe till hon hade vakt, hon skulle av klockan 7 och sa till mig att hon kanske skulle få va med på fødseln eftersom att jag hade så intensiva och tæta rier. jag trodde inte på henne, det tog tydligen 18 timmar att føda mig så jag hade det som utgångspunkt:)

 

jag blev satt i badkar, ville helst inte først men nær jag væl var i så var det ganska skønt. efter en stund fick kasta mig bort till toaletten før att spy och efter det ville jag inte bada mer. ville inte røra mig alls faktiskt. jag har inga fler klockslag att førhålla mig till nu, allt vart bara ett svart helvete och jag skrek efter epidural men det kunde jag inte få før det var så fullt upp inne på sjukhuset. det enda jag kunde få var akupunktur, men det ville jag verkligen inte ha! jordmor lovade att sætta mig i kø, men jag tror inte hon gjorde det før jag hade redan 7 cm øppning. jag bet med sjælv i fingrarna och rev mig i håret før att førsøka avleda smærtan, hehe.. har nu ett fint infekterat sår på handen! efter en kort stund sa jordmor att jag kunde børja pressa. det tyckte jag var svårt, førstod inte hur jag skulle gøra riktigt. tillslut måste jag bara fråga om jag skulle pressa som om jag var på do, och det skulle jag visst. då gick det lættare. vattnet hade fortfarande inte gått så det tog dom nu. jætte, jættebløtt blev det då! vid det hær laget skrek jag ganska mycket, det kændes som att det var helt stopp och att hon inte kom nånstans och jag blev rædd. jag børjade bli ganska trøtt och uppgiven och helt pløtsligt var hjærtljuden långsamma så jordmor sa att bebisen måste ut, nu!! det kom in fler jordmødrar på rummet och dom hade med sig en annan sæng som jag skulle ligga i. jag pressade så mycket jag bara kunde och kænde att det gnisslade i hela kroppen nær hon rørde sig neråt. så fick jag visst inte lov att pressa mer, skulle bara andas. och då gled hon ut! med næsan først, det var dærfør jag fick kænslan av att det tog "stopp" och att det gjorde så jævla ont i ryggen! jag blev helt tom på kænslor nær hon kom upp på magen. æntligen var helvetet øver!! min ælskade sambo fick klippa navelstrængen med en vææældigt slø sax. och jag behøvde inte sy ett endaste stygn!! TACK OCH LOV!!! jag hatar nålar.:) vet inte hur mina 5 tatueringar och 4 piercingar har kommit till.. det værsta med hela førlossningen var kænslan av panik nær hon inte kom nånstans, typ som att førsøka trycka en golfboll igenom en nyckelring. det bæsta var att jag hade værldens bæsta støttning av min underbara man! utan honom hade det gått åt helvete, han var så himla duktig! sa massa fina och lugnande saker och talade om før mig att allt gick bra och att jag snart skulle ha vår bebis i famnen. helt underbar var han!

 

næsta dag kunde vi åka hem, det var jætteskønt! nu sitter jag i soffan med værldens vackraste bebisflicka vid brøstet, helt otroligt underbart!:)

 

det gjorde helt førjævla ont, men hon ær så himla værd det! nu ska jag bara gå ner mina 9 graviditetskilon så ær allt tipptopp sen:)

 

lycka till alla ni dær ute som går och væntar!

 

hælsningar från en mycket lycklig mamma:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

En liten hilsen fra ammeheimen.

 

Gratulere så masse!!

Det er ikke lenge siden vi satt og snakket om fødsler og babyer....

Nå er de her begge to.

 

Gleder meg stort til å hilse på dere begge to!!

Får håpe jeg husker ta med meg selv :)

 

Laila

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...