Mimmi84 Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 TV: hvor lenge bør barn unngå å se TV, hvor lenge er det greit å se og på hva? Jeg ønsker å holde ungene mine borte fra TV så lenge som mulig og så mye som mulig, uten å gjøre dem til outsidere. Ideelt sett så ser ikke ungen min TV før han er over 2 år. og om mulig ennå lenger. er selv oppvokst uten TV fram til jeg var 9 år, og det gikk, tro det eller ei, veldig bra. jeg ble lest masse for. Gordteri: når får de smake søtt? er jeg slem om jeg ikke lar en 1 åring spise kake i bursdagen sin? Er det ikke mulig å gi no annet i steden som er like stas? Er alle 1 åringer automatsik interessert i kake, om de aldri har smakt det før? kan de bli like glade for en bolle, kjeks eller annet mindre søtt?
Odine! Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 TV: Ideelt sett bare barnetv, altså en halv time hver dag. I praksis blir det mer, særlig i helgene får de se litt på morraen også. Å holde barn nr 1 borte fra tv til det er to år er ikkeno problem. Det blir verre med barn nr 2. Godteri: Det haster ikke å gi godteri til barn. Jeg synes ikke det er galt å "nekte" en ettåring bursdagskake på bursdagen din, men da bør heller ikke de voksne få kake (evt la bursdagsbarnet smake litt fra foreldrenes asjett) Vi hadde vafler i en 1årsdag, i den andre husker jeg ikke hva vi serverte. Man kan feks lage fruktsalat. Men igjen: barn nr 2 blir tidligere introdusert til det søte enn barn nr 1. (men man trenger jo ikke gi store mengder)
~sjiraff~ Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Ang TV - min eldste var ikke intr i TV før hun var 2 år. Og hun fikk heller ikke kake på sin 1 års dag. Beste hun viste var rosiner og druer. Jeg var nok rimelig streng på søtsaker frem til hun var halvannet- to år. Lørdagsgodteri var ikke ett tema før for kanskje ett par år siden (nå er hun 5 1/2 år). Minste så eldste se på TV og han så eldste spiste godteri, ergo mye vanskeligere å holde unna ) Mine synspunkter på TV er at ingen har vondt av å ikke spå TV de første årene, og ingen dør av å se litt heller. Alt med måte. Det som er veldig pedagogisk riktig er vel drømmehagen (som ikke sendes lenger men finnes på DVD). Mine synspunkter på godterier er også alt med måte. Ingen dør av litt godteri så lenge det ikke er hver dag og så lenge det begrenses. Men å utsette godteri/kake delen til de selv ønsker å smake er helt greit, ingen vits å presse det på før de selv ønsker.
Cornelianelia Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Jeg er veldig enig med deg HI. Vi har vært strenge med både godteri og TV til eldstemann. Hun begynte vel å se barne-tv da hun var rundt 2 år. Nå er hun 3,5, og hun ser fortsatt bare barne-tv en kveld i uka pluss om morgenen i helgene. Hun synes det er hyggelig med en tv-stund disse tre dagene og etterlyser det ikke de andre dagene. Det er vel ikke slik at barne-tv er skadelig i seg selv, men hvis man ser mye tv, så er jo det mye mer passivt enn å leke på andre måter. Barn som ser mye tv går glipp av mye annen sunnere, mer aktiv lek. Fram til to år er man ihvertfall ikke noen outsider om man ikke ser tv. Husker ikke når ungene i barnehagen begynte å snakke om ting de har sett på tv, men hos oss er er det ihvertfall ikke slik at datteren min reagerer på at andre snakker om ting hun ikke har sett. Men enig med de over i forhold til yngre barn. Når jenta vår ser barne-tv er det umulig å stenge lillebror ute av stua. Han får se barne-tv allerede og er ikke et år ennå. Men han sitter ikke bom stille og stirrer på tv-n. Han kikker litt og så krabber han rundt og holder på med sitt. Godteri: Vi har vært strenge med det også. Eldste fikk kake på 1-årsdagen og det var første gang hun fikk noe søtt. Fram til toårsdagen fikk hun lite søtt, men det ble jo mer og mer etterhvert. Vanskelig å komme unna godteri når man går på juletrefester der nissen gir ut godtepose, barnebursdag med godtepose, når naboene gir is til sitt barn og spør om ditt barn vil ha etc etc. Så etterhvert ble det mer og mer. Hun er 3,5 og får fortsatt ikke lørdagsgodt fast. godteposene hun fikk av julenissen på juletrefest ligger fortsatt i skapet og det er en del igjen. Hun får litt en sjelden gang. Du er ikke slem om hbarnet ikke får kake på 1-årsdagen, men jeg vil nå si at det ikke er noen krise om han får det heller. Det er ikke den ene gangen som er avgjørende, det er hva du gjør i det daglige som teller.
Mimmi84 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2010 Godt å høre det er fler som meg Er enig i at det ikke er den ene gangen som teller, for meg er det mere det å utsette at han får smaken på det i det heletatt. han er nå i "smakepå" alderen, og jeg lar være å gi ham allt som er søtt. saft, syltetøy, krem, ja, you name it. ikke for at den ene lille søte tingen gjør no, men nå som han skal bli kjent med alle smakene så vil jeg at han skal like brokoli og grovbrød liksom, ikke alle de søte tingene. Det er jo sånn, også for oss voksne, at om vi kutter ut allt søtt, (og for mye salt forsåvidt) så smaker vanlig mat så mye bedre. vil ikke at søte inntrykk skal ødelegge for opplæring i å like sunn mat. tror nok det kan hjelpe litt på begge temaene om jeg får ham inn i steinerbarnehagen. der er forhåpentligvis de fleste av foreldrene med på tenkegangen. så det blir mindre søtt i bursdager og barnehagen. + kanskje likt syn på TV. men det blir nok en kamp uansett. og ja,.. alt er nok vesentlig lettere nå med førstemann, enn når neste kommer til..
Tante Blås Squaw Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 TV: Da minsta var liten, hadde vi ikke tv. Ikke noe problem ) Da jeg ammet guttungen satt jeg gjerne og så på tv, så han har fått det med seg siden starten, hehe. Han er 3 år nå - han ser barnetv og iblant en film. Snop: ungene får smake alt mulig, også søtt. Jeg tror trikset er å ikke kjøre seg fast verken den ene eller andre veien.
Ranveig R Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Slike reglar er som regel forholdsvis enkle å overholde med førstemann, men blir vanskelegare når det er søsken i biletet. TV: Ideelt sett barne-tv (eller ein alderstilpassa dvd som ikkje varar alt for lenge) frå 2-3 år. Eldste: Var 16 mnd då eg blei gravid med nr 2. Var veldig trøtt, sleit med kvalme/oppkast (sengeliggande i 4-5 veker), så då vi oppdaga at han likte å sjå tv/film, fekk han gjere det f.eks. i senga om morgonen før vi stod opp så eg fekk døst av litt lenger. No er han 4 1/2 år og elskar film. Kan sitte i timesvis utan å flytte seg ein millimeter om han får lov. Han får slå på nrk super om han står opp først om morgonen (så han romsterer slik at han vekker lillesøster), blir kanskje 1/2 time om morgonen. Og når lillesøster er i seng om kvelden er det 1 time til storebror legg seg, og han får lov til å sjå film då viss han vil. Velger av og til film, av og til tv-spel/data, av og til brettspel, av og til bøker. Lille: Er 2 år og 4 mnd og ganske uinteressert i tv. Har aldri brydd seg. Ingen problem å begrense tv-titting, då ho går vekk eller slår av etter maks 5-10 minutt. Godteri: Ideelt sett vente ei stund (1, 2, 3? år), og begrense gjennom heile barndommen. Eldste: Fekk sjokoladekake på 1-årsdagen, men spytta ut igjen og tok seg ei pære. Drakk berre vatn/mm fram til 1 år, fekk då litt utvatna eplejus på "fest". Før han fylte året smakte han ikkje snop av noko slag, men likte/likar godt rosiner, druer, osv. Fekk så å seie aldri snop før han var ca 2 1/2 (fekk påskeegg det året). Er no, som før nevnt, 4 1/2 år og får ikkje godteri ein fast dag i veka. Vi kjøper gjerne inn ein pose Elias-chips til helga, men den ligg ofte igjen etter helga og. Finner fram litt sånn når det passar (f.eks. om det blir ein lang og kjedelig dag av ein eller annan grunn). Spør han om å få ein kjærlighet på butikken svarar eg av og til ja, av og til nei. Lagar ikkje noko fast mønster på det før eg må. Lille: Fekk ikkje sjokoladekake på 1-årsdagen, men ho fekk sjokolademousse til dessert. Holdt ho unna godteri til rundt 1 år, har deretter fått smake litt når storebror får. Det er ikkje ein fasit som seier at alle 1-åringar aller heslt vil ha kake. Fint fruktfat, frosne druer (prøv - det er kjempegodt!), bolle osv er ofte minst like interessant.
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 BarneTV: Vi har sagt fra 18-18.30 og ikke mer enn det. Dette har vært starten på kveldsrutinen vår fra ungene var ca 1 år. Kl 18 er det barneTV og kveldsmat, så badet og natti natti. Tror ikke det skader dem å se litt hver dag. Det er faktisk litt å lære fra barneTV også, og å se litt tv betyr overhode ikke at de ikke kan leses for også. Man kan gjøre begge deler ;-) Søtt. Ja, jeg synes du er "slem". Jeg ser ikke poenget med et totalforbud. Unger tar lett til seg regler. Så om dere sier at litt søtt er greit på lørdag og når det er fest, så godtar faktisk ungene det. Synes du det er like stas å knaske på en gulrot som et kakestykke? Kan forstå dem som ønsker å begrense sukkerinntaket litt. Men dem som aldri unner ungene sine en smakebit med godt ... nei det kan jeg ikke forstå.
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Og bare så det er nevnt ... ungene mine spiser all slags mat selv om de får søtt av og til. Eldste har lekekjøkken og stod og lagde til en brokkolikvast i plast mens han sang "blokkoli e nammenamm" :-) Det trenger ikke være sammenheng mellom at ungen får smake søtt og at den bli kresen! (Så du hadde nevnt lenger opp at du var redd ungen ikke ville ha brokkoli og grovbrød om den fikk "smaken på søtt".)
gerd Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Jeg har tre barn - alle er ulike. Eldste er 6 år. ikke glad i søtt. passe glad i tv. Har ikke fått noe særlig søtt (godteri) før hun fikk fra venner. Tv husker vi sjelden å sette på. Nr to er tre år - kunne levd utelukkende av snop. Har heller ikke fått særlig av dette. Glad i tv og ber ofte om å få se - i motsetning til eldste. Mini er 1,5 ser jo tv fordi de aldre gjør det....synest det er kjedelig å sitte stille,. Elsker søtt, men får lite. De er ulike - noen liker andre ikke. Men generelt gjelder - alt med måte.
erteposen + 4 Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Vi såg Sauen Shawn sammen med barna fra de var 1,5 år om ettermiddagen vinterstid. Nå ser de barnetv eller spiller spill ca.40 min. pr. dag, men de er jo over 5 år. Vi hadde ikke tv, men merket at spesielt på stor avd. måtte en hole seg oppdatert på hva som gikk slik barna kunne delta i rolleleken. Vi spiser ikke noe særlig søtsaker selv, og jeg tror ikke barna våre fikk kake før de var over året. Ikke av prinsipp, men det var liksom ikke nødvendig. Når det kommer til søtt så er det jo ikke en kakebit i ny og ne som er problemet, men godteri, kjeks og andre søtsaker til hverdags. Det er også utrolig lett å ha faste prinsipp og idealer når en har et barn, og en del regler smiler en nok litt av i ettertid.
morromor Skrevet 17. mars 2010 #12 Skrevet 17. mars 2010 Når jeg var liten fikk vi nesten aldri lov til og se på tv. bare på barnetv og kanskje en film en lørdag om vi var heldige, vi bodde på landet og vi måtte være mye ute og leke. etterhvert når vi vokste opp begynte vi og kjede oss noe fryktelig men vi fikk fortsatt ikke lov og se på tv. Jeg syntes dette var kjempetrist for jeg var gla i og se på tegnefilm av og til. Jeg husker faktisk enda hvor fint det var når mamma flytta ut og jeg fikk lov til og se på mac gyver midt på dagen. det var så utrolig koselig.. (da var jeg 11) Nå har jeg selv en liten jente og hun skal selvfølgelig ikke få lov til og se på tv hele tiden men det og se på barne tv og noen filmer i uka skal hun sagtens få lov til om hun vil. Jeg er så heldig at jeg kan jobbe hjemmenifra og da er det jo nok av tid til og leke,spille,lese og kose også :-) Når det kommer til søtsaker tenker jeg at det de ikke vet har de ikke vondt av, så nåde den som gir en sjokolade til jenta mi før hu er blitt noen år ;-) det er jo så mye god søt frukt og juice så ser ikke nødvendigheten med og introdusere brus heller i den nermeste fremtid. Men alle er forskjellige og jeg har ikke noe imot de som velger og gi kake til sin lille i 1 års dagen, de er nok gode mødre fordi om, hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå