Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Er kansje ikke så rart at disse barna får hull i tennene før de er fylt to år, de får sitte med ei halv rullekake i barnevogna og cola på tåteflaske.... Og ikke nok med at de får dette som mellom mat eller som måltider, så får ser du ofte de litt større banra gå rundt og spise fra en potetgull pose!!!!! Hva tenker disse foreldrene, tenker de ikke over sykelig fedme, hjerte problemer som kommer av dårlig kosthold. Jeg blir så forbanna på slike mødre, og må virkelig holde meg i skinnet for å ikke forklare de en ting eller to.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 ... og jeg blir skikkelig forbanna når jeg leser innlegg fra "norske" mødre som ikke har lært norsk rettskriving, inkludert orddelingsfeil. Hva tenker de egentlig på? Herregud, HI.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Hehe må le, her prøver jeg bare å ta opp ettema som har gått de siste dagene på forsiden her på bim, og det forste som skjer er at anonym 19:30 går til angrep på rettskriving osv.... Men er helt i orden det, kan lage en tråd om det senere, nå ønsket jeg å få andres syn på dette temaet. Karries i tenne er et alvorlig tema, for får du det i melketenne, er du ganske så sikker på å få dårlig tenner resten av livet. HI
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Jeg er enig med HI. Når jeg står i kø i butikken, så ser jeg alltid utenlandske skolebarn med småsøsken som kjøper sjokolade og godiser. Ser også etnisk norske barn også, men litt mer sjelden enn utenlandske barn.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Sarkasme, HI, har du hørt det ordet før?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 (Altså ang rettskrivingsinnlegget - NN 19:39).
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Det som fikk meg til å skrive dette i dag var en episode på bussen hjem fra jobb. En Pakistansk mamma kom på bussen med 2 barn, en 2 åring i vogn og en kansje 6-7åring, barna ble litt urolige og den minste litt sutrete, og i stede for å trøste eller hysje på barna, tar hun opp ei rullekake fra bæreposen sin og river av et greit stykke til begge to. 6-7 åringen var alerede blitt det som kalles feit, jeg blir mest trist, og lurer virkelig på hvor helsestasjonen eller helsevesenet er i slike tilfeller.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Det er ikke til å feie under en stol at innvandrerbarn har et helt annet forhold til søtsaker og tannpuss. Må legge til at engelskmenn er også veldig dårlig på tannhygiene (hygiene generelt).
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Så ikke dette som sarkasme jeg anonym 19:40, og det tror jeg du selv veit og. HI
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Folk fra såkalte u-land har ofte vokst opp med et kosthold som er veldig fattig på sukker. Derfor har de virkelig virkelig ingen forståelse for at sukker ikke er bra for tennene ... og hvis folk i tillegg har lav utdannelse er det virkelig vanskelig å få inn budskapet. Gjett om jeg har diskutert med noen av naboene eller!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Jeg har sett mange etnisk norske barn som ser ut som fettklumper. Ikke kan bevege seg ordentlig, ikke kan snake høflig, og i hvertfall ikke oppføre seg som folk. Hvordan klarer de bli så fette uten å spise pottetgull og kaker, mon tro? Hvor har du fått det fra at barn med dårlige melketenner får dårlige tenner hele livet? Lest det på toalettpapiret eller? Ta tabletten din du!!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Nå er det ikke et innlegg om karies i tennene du skriver HI DU kommer med påstander om innvandrere og kosthold, som om innvandrere er noen ensartet gruppe. Hvem er det du egentlig mener? Neppe engelskmenn og svensker. De som er brune? Blir helt kvalm av sånne holdninger, særlig når de kamufleres som noe annet. Her er det helt tydelig hvem du vil ta. Nå er dette landet også befolket av hvite, norske nordmenn som stapper både seg selv og ungene fulle av drittmat. Det heter forøvrig innvandrerbarn, og hjerteproblemer. Le alt du orker, det latterlige her er det hjelpeløse innlegget ditt.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #13 Skrevet 16. mars 2010 Jeg for min del kan ikke fordra verken orddelingsfeil eller innvandrere... så det så.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #14 Skrevet 16. mars 2010 Det er ikke min feil at du ikke skjønner sarkasme heller, HI. NN over her.
Figa Skrevet 16. mars 2010 #15 Skrevet 16. mars 2010 Hvilke innvandrere er det snakk om egentlig? Pakistanerne og de? Det måtte jo være på dib en så utrolig tåpelig tråd kom opp. Dere er latterlige.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #16 Skrevet 16. mars 2010 Ni av ti innvandrerbarn i Oslo har hull i tennene. Ni av ti 5-åringer med innvandrerbakgrunn har hull i tennene. De bidrar sterkt til at Oslos smårollinger rager på kariestoppen. Fersk statistikk fra SSB viser at Oslos 5-åringer i snitt har 1,5 hull hver, mens snittet ellers i landet ligger på 0,9. I Akershus har barna bare halvparten så mange hull som i Oslo. – Det er særlig barn med innvandrerbakgrunn som trekker statistikken opp i Oslo, sier Ivar Espelid, professor i barnetannpleie på Universitetet i Oslo. Det er undersøkelser fra 2004 som viser at hele ni av ti 5-åringer med innvandrerbakgrunn har hull i tennene, mens bare halvparten av de etnisk norske har det. Espelid tror ikke dette bildet har endret seg vesentlig, siden tannhelsen blant 5-åringene har vært stabil siden da.
Gjest ->>- Skrevet 16. mars 2010 #17 Skrevet 16. mars 2010 "Hva tenker disse foreldrene, tenker de ikke over sykelig fedme, hjerte problemer som kommer av dårlig kosthold." Nei, de gjør antagelig ikke det. Kommer du fra et land der tilgangen på fett og sukker er generelt lav, og de fleste utfører tungt fysisk arbeid vil verken overvekt eller tannhelse være prioriterte problemer. Når du så legger til manglende utdanning og dermed evne til å tilegne seg kunnskaper om dette, får du fort uopplyste foreldre som ikke evner å gi barna et sunt kosthold uten veiledning. Det vil bedre seg i løpet av en generasjon eller to, men enn så lenge er informasjon, integrering og norskopplæring essensielle ting. Å bli forbanna hjelper ingenting. Forklare må du gjerne gjøre.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #18 Skrevet 16. mars 2010 Det finnes sikkert ikke norske mødre som gjør dette. Neida, bare INNVADRERE, lær deg å skrive riktig norsk. Hilsen datter av innvadrere
prebs Skrevet 16. mars 2010 #19 Skrevet 16. mars 2010 Bare en saksopplysning: Finnmarks 5-åringer har flest hull i tennene, Oslos 5-åringer har faktisk færrest. Man antar det blant annet skyldes det høye utdanningsnivået i hovedstaden.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #20 Skrevet 16. mars 2010 Riktig norsk kan du skrive selv! Din mor er innvandrer, ikke innvadrere.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #21 Skrevet 16. mars 2010 Og det var sarkasme. Kopier en skrivefeil, kopier den riktig.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #22 Skrevet 16. mars 2010 ? Man kan altså ikke være datter av innvandere? Altså to innvandere? Så når man skriver datter så er det automatisk bare mor man mener?
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #23 Skrevet 16. mars 2010 Det er tydeligvis vanskelig for folk å tenke lengre enn sin egen nesetipp. Det med fysisk aktivitetsnivå er jo en av grunnene til at oldisene er ivrige på å proppe i ungene våre søtsaker. I deres barndom var ikke det å få i seg for mye fett og sukker et tema ... man var for aktive og hadde generelt for lite sukker i kostholdet til at det var et problem.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #24 Skrevet 16. mars 2010 Nei, man er datter av innvandrer hvis det gjelder for en av foreldrene. Man er datter av innvandrere hvis det gjelder begge foreldrene. Innvandere er det ingenting som heter. Invander derimot er et ord. Tyskland invanderte Norge for eksempel.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #25 Skrevet 16. mars 2010 Men kjære deg da, 20.48, dette blir jo pinlig. INVADERE er et ord. Invandere er det ikke. Tyskland invaderte Norge. Personen du sikter til kopierte vel en annens stavefeil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå