Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en man som skal inn å ha en stor operasjon og blir sykmeldt i ca 3mnd. Dette vil skje rett før han går ut i pappaperm. Noen som vet hva som skjer da. Kan jeg være hjemme? Har ikke barnehageplass og foreldrene våre jobber.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må dere skynde dere å søke. Det er jo en mulighet for at du kan overta hans permisjon.

Skrevet

Siden han bare midlertidig er uta av drift regner jeg med han må ta ut fedrekvoten senere.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så lenge han er ute av stand til å ta seg av barnet, så kan du få hans permisjon akkurat som det ville vært om du var ute av stand til å ta deg av barnet.

Men, er det snakk om at han kan ta seg av barna, men ikke jobbe, så tror jeg det stiller seg anderledes.

Skrevet

I og med at pappapermen nå kan tas ut opp til barnet er tre år er de vel blitt ganske så strenge på overtagelse av mor? At han er sykemeldt i tre mnd er heller ikke det samme som at han er ute av stand til å ta seg av barn i tre mnd, så det kommer sikkert ann på type operasjon også.

Skrevet

Han vil bli nødt til å utsette pappapermisjonen. Dersom han skulle hatt av fellespotten så kunne mor ha tatt over permisjonen, men fedrekvoten er fars uansett.

Skrevet

Her fikk du jo mange ulike svar, og det er tydelig at folk der ute ikke helt hat greie på hva de snakker om;-)

Har akkurat vært i samme situasjon. Far ble operert rett før han skulle ta ut fedrekvoten. Det var en ryggoperasjon, og han vil være 100 % sykemeldt opp til 6 mnd. Skal ikke løfte eller bære. Det innebar jo at han ikke kunne ta vare på en baby heller. Vi sendte et brev til NAV, sammen med dokumentasjon om operasjon fra fastlege og innkalling til operasjonen, og søkte om at jeg skulle få overta hans del. Og det gikk så fint atte! Så skriv til NAV i god tid og få med relevant dokumentasjon, så skal du se det ordner seg.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mamma, sunshine; det er jo det vi prøver å si. Dersom han er ute av stand til å ta seg av barna kan hun få hans permisjon, men det sier hun ingenting om i det første innlegget :)

Når jeg var i samme situasjon, når JEG ble sykemeldt, da var det jaggu ikke bare bare å få far til å få min permisjon enda jeg fikk med et godt brev fra legen. Men det gikk, etter første avslag og far måtte bruke ferie.... etter 4 mnd fikk han beskjed om at det var greit likevel, men da var jo hele permisjonen ferdig :) Så ikke alltid dem på nav vet helt hva de snakker om heller!

Skrevet

Da varierer dette tydeligvis fra NAV-kontor til NAV-kontor. Da min mann ble sengeliggende og sykemeldt fikk jeg overta noe av permisjonen fordi han tok mer enn fedrekvoten. Hadde han kun tatt fedrekvoten så ville jeg ikke fått overta permisjonen, ifølge NAV.

Skrevet

Tusen takk for mange svar. Fikk vite i dag at min man må operere hjerte. Vet jo ikke helt enda hvordan formen hans blir etter operasjon, men jeg kan se for meg at det blir slitsomt å passe en liten en som fyker rundt. Barnet er da ca 11 mnd. Tenkte å ringe Nav i morgen. Interresant å høre fra dere. Takk.

Skrevet

Vi bare legge til at en jeg kjenner nettopp har operert hjertet.

Hull i hjerte og dårlig hjerteklaff (lekkasje)

Han ble operert på en fredag, hjem på lørdag og ingen ting i veien for å gå på jobb på mandag.(noe han gjorde) Måtte bare være litt forsiktig med trening.

Så en liten trøst herfra, uten at jeg vet hva slags operasjon mannen din skal ha:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...