Gå til innhold

Off, har vært hos nav idag......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har levert søknad om 50% arbeidsavklaringspenger..

Litt om meg:

Jobber idag i en 50 % stilling. Det fungerer greit, men jeg bør nok ikke jobbe mer, i alle fall ikke akkurat nå. Legen synes jeg burde søke om kompensasjon for de 50% jeg ikke jobber, siden det faktisk er slik at jeg ikke kan jobbe disse prosentene pga sykdom.

Har vært mye syk i mitt korte liv. Psykisk sykdom. Det begynte i 2002 og har bare fortsatt. Jeg går til behandling kontinuerlig og klarer meg greit.

Men så sier han hos nav at det ser vanskelig ut for min del siden jeg er i jobb. Det hadde vært mye lettere for meg om jeg var arbeidsledig eller sykemeldt sa han.. Ble helt forvirret jeg..

Han nevnte også eventuelt å søke om støtte til utdanning da, såkaldt tidligere yrkesrettet attføring..

Synes regler og ting er så vanskelig å forstå og det virker ikke på meg som om de kan dette så godt selv heller de som sitter på nav..

Noen andre som søker om arbeidsavklaringspenger her eller har gjort det og har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... Merkelig at legen synes du ikke bør jobbe mer, hvaslags sykdom dreier det seg om? Send gjerne pm om du ikke vil svare på det her ;O)

Jeg ble syk av å gå hjemme i 5år jeg, deilig å komme seg ut blandt folk. Derfor jeg spør.

Skrevet

Vil bare si at jeg forstår din forvirring!!

De gangene jeg har måttet ha noe med nav å gjøre, så har det BARE vært tull. Det virker som de fleste som jobber der ikke kan noe av det de burde kunne! HÅPLØST!!!!!!

Skrevet

Hvis du jobber 50% og ikke har en 100% stilling tviler jeg på at du får godtgjørelse for de andre 50%.

Har du en 100% stilling og du har vært 50% sykemeldt blir det nok annerledes.

Har nemlig en venninne som jobbet 100%, men gikk ned til 50% frivillig pga. dårlig helse. Etter en stund ble hun tipset om å søke den gang ufør på de 50% hun hadde sagt fra seg. Men da var det for sent, siden hun hadde gått ned i stilling uten å sykemelde seg.

Skrevet

Ja, det var vel det han sa til meg også på en måte, at det var vanskelig siden jeg var i 50% jobb..

Men, på dette arbeidsavklaringsgreina så fikk alle en 100% ytelse sa han, så om jeg sykemeldte meg nå ville det mest sannsynlig gå i orden..

Men, jeg er jo ikke syk nå og trenger ikke sykemelding, og er såpass oppegående at jeg ikke går til legen og forlanger sykemelding heller når jeg ikke trenger det..

Jeg også trenger å være i jobb, trenger å møte mennesker og ha et liv utenom hjemmet.

Du lurer på hva slags sykdom over her: Jeg har hatt flere tilfeller av perioder med psykose og går på medisiner hele tiden for å holde det i sjakk. Psykosene utløses av stress, derfor blir jeg rådet av legen til å jobbe kun 50%.

Skrevet

En ting er i hvert fall sikkert, dette med arbeidsavklaringspenger (du for et langt ord) er ikke lett å bli klok på.

Lykke til med nav:-)

Skrevet

Dersom du utfører inntektsgivende arbeid, skal arbeidsavklaringspengene som utgangspunkt reduseres etter hvor mange timer du har vært i lønnet arbeid. Dette er fordi arbeidsavklaringspengene er en erstatning for den arbeidsevnen du har tapt. Siden du ikke har full stilling har du i utgsngspunktet ikke et inntektstap ved å jobbe redusert.

Slik tolker jeg regelverket, men jeg er ingen ekspert på arbeidsavklaringspenger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...