Mimmi84 Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Min mor mener små barn ikke bør se seg selv i speil, fordi de ikke skjønner hva de ser. Hun kan ikke utdype det så mye mer, men hun har en sterk magefølelse på det, som hun sier. Selv har jeg ingen formening hverken for eller mot speil, men er interessert i å høre om det er andre som har det. speil er jo en vanlig barneleke. men ikke alt som er vanlig, trenger å være så bra for det.
gerd Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Høre helt merkelig ut. Jeg hadde overhodet ikke sett på det som negativt.
meg & to små vampyrer Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Hæ? Jeg skjønner ikke helt problematikken. Jeg har ikke noe problemer med å la barna se seg selv i speilet. Vi syns det er koselig å se i speilet sammen og barna mine har smilt og prøvd å forstå. Hva er galt med det da?
Trollemor75 Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Pussig. Trollet ELSKER å se seg selv i speilet, og det er tydelig at han begynner å skjønne at han ser på seg selv (13 mndr). Som spedbarn, hadde han et speil han kunne se på mens han var på magen, det var det beste han viste om. Hvorfor skal det være skadelig??? Har aldri lest noe slikt i de ørten bøkene jeg har lest om barnestell/-utvikling/-oppdragelse.
lille sprelle Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Helt underlig det! Speil er jo det i mange spedbarnsleker og det er jo kjempestas! Så blir babyen sin første venn seg selv!
NostraStoria Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Nei, det må jo være derfor de har speil på babytepper og prisvinnende babyleker...(!) Moren din tar nok feil her ja.
Mimmi84 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. mars 2010 nei.. ikkesant.. det er nettopp det. Hva er problemet? Jeg skjønner det ikke selv. har ikke problemer med å ta imot råd fra mor, om jeg finner dem fornuftige, men den her skjønner jeg ikke helt. Tror det er en oppfattning i serlig antroposofiske kretser. der mener man også at lego ikke er ideelt (og jeg som trodde lego var no av det beste et barn kunne leke med ?) . synes mange antroposofiske ideer er fornuftige og bra, men dem der ser jeg ikke helt rekkevidden av. Tror nok faktisk det er no i det, men er vanskelig å skulle forholde seg til når jeg ikke hvet hva. Uansett er det nok ikke det hverste man kan utsette et barn for, så det går nok bra
meg & to små vampyrer Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Hvorfor sa du ikke at hun var del av den slags kretser med en gang. Da skjønner jeg jo at hun har noen merkelige innfall med en gang. Er, som du sier, en del av tankene i antroposofien som blir litt rare eller blir tatt ut av sin sammenheng og brukt løsrevet og av den grunn rare.
Odine! Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Riktignok har jeg hørt om en baby som begynte å gråte fordi han så at mamma holdt en annen baby i speilet, men jeg tror ikke speil er skadelig for babyer.
Mimmi84 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2010 ja, og problemet er at hun ikke selv er antroposof, så hun vet ikke tankene bak, bare "slutt produktet" om du skjønner hva jeg mener. Eller, hun har lest en god del da, så hun er ikke helt grønn, men ikke nok. Mye av det har hun blitt fortalt av sin mor igjen, som forsåvidt kunne temelig mye. er nok meget mulig at det mest ideelle hadde vært å ikke ha speil, men jeg klarer ikke helt å være prinsippfrast med noe som jeg ikke selv gjennomskuer.
Mamma med to søte små Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Helsesøster sa i dag på helsestasjonen at speil er noe det morsomste babyer vet. De tror visst de ser en annen baby, skjønner ikke at der dem selv.
meg & to små vampyrer Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Jo, men uansett hvor mye man leser så kan man bli ganske svimmel av Rudolf Steiners teorier. Og poenget er vel; selv om det evt er noe din mor tror på så betyr det ikke at du trenger tro på det! Om man kan eller ikke kan det antroposofien handler om, så er det uansett bare ett syn (av så utrolig mange) på livet, verden, mennesker og menneskets utvikling. Ikke en fasit, men et livssyn. Og en del av teoriene om barnas utvikling er ganske spesielle også. Om DU ikke tror på dette, så syns jeg virkelig ikke DU skal oppdra ditt barn i samsvar med det.
Mimmi84 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2010 ja,. så klart. jeg oppdrar jo ungen etter det jeg selv mener er rett og forsvarlig, men jeg kan jo ikke ta stilling til det, før jeg har gått i dybden av en påstand. for eksempel var hun meget imot at ungen vår lå på sofaen foran TV'n p.g. stråling. så da sendte jeg mail til statens strålevern og fikk til svar at dagens flatskjermer utgir mindre stråling enn om du går ut en tur, og at det ikke var no å bekymre seg for. så da tenkte jeg at da var vel det greit. så gjør jo ikke det hun sier blindt, men mye av det er fornuftig og bra. så, inntil jeg hører flere som er enige i at speil er huff, så får han nok se seg selv en gang i blandt
Moster1 Skrevet 16. mars 2010 #14 Skrevet 16. mars 2010 Morfar var veldig streng på at vi barnebarna ikke skulle se oss i speil før vi var 8 mnd! Gammelt det der, vi har kommet lengre enn det i dag. Det er ny forskning på det meste hele tiden, det er vel vanskelig å følge med på alt! Du får si det til din mor på dem måten som blir best!
Mimmi84 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #15 Skrevet 16. mars 2010 kanskje littt på samme nivå som at biler er farlige fordi vi kjører fra sjelen og at man ikke skal bli tatt bilde av også ett eller annet med sjelen å gjøre.. kanskje du har rett, moster1, at det er en sånn utdattert greie..
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 16. mars 2010 #16 Skrevet 16. mars 2010 merkelig da at det selges masse leker med speil på..........
Ranveig R Skrevet 16. mars 2010 #17 Skrevet 16. mars 2010 Jada, og det blir solgt både alkohol og tobakk og... Ser ikkje faren med å la ein baby sjå seg i speilet, men det at ein får kjøpt noko over disk betyr ikkje dermed at det er ufarleg ) Ein undulat forstår heller ikkje at det er seg sjølv den ser i speilet, men den kosar seg veldig med "vennen" sin for det. Antar det er mykje det same med babyar som ikkje heilt forstår prinsippet "speil" enno.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå