Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 ..og da regner jeg med at jeg ikke kan få smertelindring? Eller er akupunktur aktuelt? Regner med vannet i seg selv er lindrende da. Noen her som har prøvd?
Minimo <3 Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 akupunktur er helt aktuelt jeg låg i badekar full i nåler men det funket ikke så bra på meg! så jeg måtte ta det de ut og få epedural i stedet!
Bellbaby Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Jeg har ikke prøvd, men ønsker meg også vannfødsel denne gangen (forrige gang var det opptatt på det føderommet som hadde badekar, men på nye Ahus har alle føderom dette). Man kan få akupunktur når man føder i vann, så jeg vil ha begge deler. Var storfornøyd med akupunktur sist, det var det eneste jeg hadde da. Men merker at vann lindrer mye smerte også, så den kominasjonen må jo bli helt knall :-) Jeg skal forresten prøve modningsakupunktur også, ble anbefalt det av flere bekjente. Det skal visst kunne gjøre fødselen raskere og riene mer effektive, og gjerne føre til at man slipper å gå på overtid. Det starter man med ca uke 35 tror jeg..
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2010 Vet ikke om jeg tør prøve modningsakupunktur om det gjør fødselen raskere..forrige fødsel tok fem og en halv time-med epidural, uten tror jeg den hadde gått enda raskere. Skal føde på levanger, og der er det bare et badekar, så håper det er ledig når jeg kommer..kan dra til namsos og, men det er lengre kjøreveg, og ikke vet jeg om de har tilbudet der heller.n
M*A*S*H* Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Modningsakupunktur kan du starte med tidligst uke 36:-) Kan anbefales:-) Har ikke født i vann, men forsøkte badekaret i åpningsfasen, syns ikke det var noe behagelig pga sleit med å finne en stilling som jeg både kunne puste gjennom rier og hvile mellom, kanskje badekaret i seg sjøl var uegnet til sånt. Tror kanskje jeg ville forsøkt å føde i karer hvis sjansen byr seg, varmt vann kan virkelig lindre smerter! Og man kan få akupunktur mens man ligger i vannet, epidural går ikke samtidig med bad dessverre. Så en vannfødsel nå nylig på serien "sykehuset", tårene rant det var bare en så flott fødsel, og jeg tenkte da sånn vil jeg føde denne gangen:-)
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2010 Vil helst klare meg uten epiduralen denne gangen. Synes jeg blir så låst med den, ikke får jeg opp og gå , ikke får jeg gå på do i fred, ikke har jeg kontroll på noe.
M*A*S*H* Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Jeg husker jeg ble veldig irritert på akupunkturnålene jeg, for jeg hadde et stort behov for å røre meg, og syns jeg kom borti de dumme nålene hele tida;-) Blir så rart å oppleve det her en gang til, lurer på om det blir noe likt som sist eller helt annerledes:-)
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. mars 2010 Har jo født fem gager før, og igen av dem har vært lik..så egentlig er det jo helt nytt for hver gang det her
M*A*S*H* Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Wow, så flott! Kroppene våre er jammen fantastiske som kan gjøre det her... om og om igjen! Håper du får oppleve din 6. fødsel i vann og at den også blir en unik og fantastisk! Kjenner jeg blir mer og mer spent, kan ikke huske jeg var så spent eller grua meg så mye sist. Men man glemmer jo fort... Og husker bare de gode tingene;-) Mulig sykehusserien på TV3 har nettvisning, da anbefaler jeg å se den fødselen i vann, åhhhhhhh den virket så fin.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2010 Skal gå inn og lete. Gleder meg til fødsel jeg..selv om det 23 uker igjen...
M*A*S*H* Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 De er en slags grugleding:-) Fødselen til sønnen min er det største jeg og mannen min har vært gjennom, og tror liksom det er derfor jeg tenker så my på neste fødsel. Skal man virkelig få oppleve det omigjen, liksom, det er nesten for godt til å være sant. Derfor er jeg dessverre litt bekymret for alt som kan gå gæernt. Men det går jo stort sett bra med de fleste. Fortsatt lykke til videre, ha en fin dag:-)
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Jag hadde det sist. Var deilig i starten, men riene dabbet helt av. Det kan de ofte gjöre i vann. Hadde 8 cm da jeg satt meg der kl 04:00. Så jeg måtte opp å gå i trapper osv og fikk akupunktur. Föst kl 14:00 på dagen kom hun, og det var etter at de tok vannet på meg. Da kom jeg opp i badekaret igjen. Vet derfor ikke om det er noe for meg denne gangen, siden det dabbet sånn av sist... Men vet mange er fornöyde med det.
Corneliuss Skrevet 16. mars 2010 #13 Skrevet 16. mars 2010 Mulig at jeg tar feil på dette, men synes jeg har hørt at det kun er enkelte steder man får lov til å føde i vann? Stemmer det? Trodde man kunne ligge i badekar på Ullevål frem til selve forløsningen, mens på ABC er det lov å også føde i badekaret? Mener det hadde noe med rutinene og bakterier å gjøre?
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 16. mars 2010 Jeg aner ikke, har ikke hørt noe om det.
2barnsmamma og hestemamma Skrevet 16. mars 2010 #15 Skrevet 16. mars 2010 Hm, mener da bestemt at man ikke kan ha epidural når man vil ha vannfødsel...skal google det..
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #16 Skrevet 16. mars 2010 Epidural og vannfødsel er nok en utrolig dårlig match ja:)
surfepia Skrevet 16. mars 2010 #17 Skrevet 16. mars 2010 Er nok ikke mange steder du får føde i vannet. Men de aller fleste fødestuer har badekar som du kan benytte underveis før pressriene starter. Men det er ingen vits å bestemme seg for hvilken fødsel du skal ha, ettersom du ikke kan velge helt fritt uansett. Dersom vannet går eller slimproppen løsner, vil du ikke få bruke badekaret pga. infeksjonsfare, og mange fødesuer har bare ett eller to badekar tilgjengelig. Da kommer det helt an på hva som er ledig når du skal inn... Men dette kan du spørre din fødestue om når du skal på innskriving. Din jordmor vil nok også vite noe om hva som er av tilbud på din fødestue... Les om hva som finnes av muligheter og tenk på hva du kunne ønske deg og så forteller du om dette til jordmor på innskriving. Men ha i tillegg et åpent sinn, for ingen fødsler er lik, kanskje du trenger noe annet enn du tenkte deg...
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #18 Skrevet 16. mars 2010 Fikk da bruke karet sist, etter to døg med vanavgang, så det er vel ikke så gyldig. selvfølgelig vet jeg at ting kan forandres underveis, jeg har som sagt født fem ganger før...Men jeg legger mine planer, så får jeg se om det blir som jeg vil , eller ikke
surfepia Skrevet 16. mars 2010 #19 Skrevet 16. mars 2010 Jeg fikk iallefall ikke bruke badekaret etter at vannet mitt gikk. Men for min del ble det ikke aktuelt, selv om jeg hadde tenkt at det kunne være fint, ettersom det hele foregikk raskt og kontrollert sittende i senga :-) Men om du har født fem ganger før så vet du vel også hva fødestuen tilbyr der du er.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #20 Skrevet 16. mars 2010 Hmm,kan være ulik praksis på sykehusene angående kar og vannavgang.Det står mellom to forskjellige sykehus her, Levanger, som jeg har født på tre ganger før, og Namsos som jeg ikke har vært på før. Er jo ikke verre enn at jeg tar en telefon til begge og hører:) Blir det sengefødsel er jo det helt greit, men kjener jeg vil iallfall prøve det jeg kan for å få en vannfødsel, dette er det siste svagerskapet mitt før sterilisering, og vil så gjerne ha den erfaringen også
Sjokolademonster Skrevet 17. mars 2010 #21 Skrevet 17. mars 2010 Jeg ha født i vann, men det var på ABC klinikken på Ullevål. Vet at mange sykehus har badekar, men man kan ikke føde oppi dersom jordmødrene ikke har kompetanse til det. Er noe med bakterier og temperatur osv. Jeg fikk en nål i tommelmuskelen men syns ikke det hjalp så veldig. Er likevel fornøyd, smertene var tøffe, men det gikk ganske fort. Det beste med vannfødselen var at han liksom bare gled ut nyvasket og var veldig rolig og fornøyd. Overgangen fra magen blir ikke så brå og så var han så ren og pen :-) Har flyttet nå og er veldig spent på "tørrfødsel".... Tror ikke jeg vil i karet her siden jeg ikke får føde der, for husker at det ikke fristet å begynne å gå over kanten når man er i rie-modus... Masse lykke til med fødsel nummer 6 :-) Tøff fødedame!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå