Gå til innhold

Vaksine til baby, skal, skal ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pratet med helsesøster nå og hun sa vi måtte tenke på om vi ville gi de vaksine ved 5 mnd kontroll.

Sist de fikk vaksine ble de fulle av utslett, helsesøster sa det var en uønsket reaksjon, og den er meldt inn til folkehelsa.

Hadde dere turt?

Eller bare gi vaksine mot kikhoste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har babyen allerede faatt en dose kan dere trygt vente en god stund til foer den dosen barnet har mister effekten, saa jeg hadde glatt droeyd det en stund. Det gjorde vi ogsaa med eldstemann pga bivirkninger.

Skrevet

Takk for svar!

Hvor lenge ventet dere?

Og hvordan gikk det da?

Skrevet

Vi tok dose to da gutten var litt over aaret tror jeg. Type 15 mnd? Bivirkningene var mye mildere da og uansett var jo barnet eldre og taalte ting bedre. Det vi fikk hoere av en reisemedisiner var at bivirkninger av vaksiner ofte er svakere andre gangen, kanskje det var derfor :) Dose tre fikk gutten vaar da han naermet seg tre aar og da merket han ingenting.

MMR valgte vi aa utsette til smaaen var 2.5 aar, men hadde han begynt i stor bhg foer det hadde vi nok kanskje tatt den tidligere.

Skrevet

Takk igjen.

Visste ikke at en kunne drøye de så lenge.

Da gjør vi det:-)

Skrevet

Det kan jo tenkes at vi droyde litt vel lenge, og det er jo noen aar siden, men hvis du har navnet paa vaksinen kan du selv sjekke paa felleskatalogen.no hvor lenge det er antatt at foerste dose gir 99% beskyttelse :)

Kikhosten er jo verst, men vi bodde i utlandet da smaaen var 9 mnd til 13 mnd og der er det ikke kikhosteepidimer fordi folk er mye flinkere til aa ta booster vaksine mot kikhoste, ogsaa voksne :)

Skrevet

Helsesøster mente det var trippelvaksinen de reagerte på, den er det nå 5 komponenter i vi aner ikke hvilken av de reaksjonen kom fra.

Skrevet

Jeg ville nok droyd med hele ja. Hvis du er veldig redd for kikhoste kan de andre i familien ta en booster. Det er uansett smart og boer gjoeres minst hvert tiende aar.

Skrevet

Det skal vi gjøre.

Takk for gode råd kakledama.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...