Piipii Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Stakkars får så vondt av sønnen og datteren min hver gang vi skal måle feberen, de virkelig hater å ta feberen i rompa. Så nå har jeg bestemt meg for å kjøpe et øretermometer, men hvilket velger jeg og hva er prisen på de?
It's all about me Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Her i huset er det også så lite populært med den gammeldagse målingen i rompa. Men selv så ser jeg ikke poenget med å måle temperaturen hvis den ikke blir riktig. Så sålenge det bare er plagsomt i noen få sekunder er det ikke sjans at jeg bytter termometer.
Neijasså... Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Vi er kjempegodt fornøyd med Braun sitt øretermometer (Thermoscan tror jeg det heter). Beste kjøpet vi har gjort til barna! Uvurderlig hvis man f.eks. vil overvåke feberen utover natta, da man kan måle tempen uten å vekke dem. Har aldri opplevt at det har vært unøyaktig heller. Gir svært reproduserbare resultater o(bør ideelt sett måle i begge ørene i tilfelle barnet skulle ha mye ørevoks i det ene, da blir resultatet naturlig nok for lavt). Om man er veldig opptatt av om barnet har 38.3 eller 38.35 i feber så går det jo an å kontrollmåle med rektaltermometer, selvsagt, men for de aller fleste tilfeller så er et øretermometer mer enn tilstrekkelig.
Piipii Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2010 Joda det er jeg forsovidt enig i, men det finnes vel pålitlige øretermometer også? de bruker det jo overalt ellers mener jeg. Syns bare så synd på lillemann når vi først må kjempe med han for å få i han medisiner, så inn med febermålet og så på toppen av det er det inn med en stikkpille. Hele denne prossessen tar ikke bare noen få sekunder, så tenkte hvis man kunne finne et øretermometer eller noe annet som man ikke må stikke i rompa så ville jeg prøve det:)
melkekua™ Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Enig med Frokostquiz - man får det mest korrekte temperaturen ved å måle i rompa. Her er det kun måling i stumpen selv om det er litt ubehagelig.
Piipii Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2010 The Mighty Quinn: leste litt omd et nå Hvor kjøpte dere det henn? det jeg leste om det virket veldig bra ihvertfall:)
Neijasså... Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 De har det på alle elektrokjedene, tror jeg. F.eks. på Elkjøp: http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/babyprodukter/IRT4520ET/braun-termometer 495,- koster der det, og det er verdt hver krone.
NormaJean Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 nå handler det ikke om at ett øretermometer viser en variasjon på "kun" 0.2-0.3 grader, men at de faktisk kan bomme på opptil 1.5 grad! Og det er ikke pålitelig nok! Hva med å kjøpe et bra digital rektaltermometer som leser av kjernetemperaturen i løpet av få sekunder?
Piipii Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 16. mars 2010 Vi har et rektaltermometer, men jeg vil teste et øretermometer. Og grunnen er som jeg skrev over. Hvis andre har øretermometer som de er fornøyde med og som virker så er jo det bra da:)
Gjest Gul stjerne Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Jeg har et øretermometer som bommer med 0,7 - 0,8 grader, så er avhengig av å ha et rektalt termometer i tillegg.
Neijasså... Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Det må være ekstremt sjeldent at et øretermometer bommer med 1.5 grad! I de 5 årene jeg har brukt øretermometer så har jeg bare en gang opplevd at det har vist så feil, og da var det batteriet som måtte byttes. Når man har litt erfaring så merker man på barnet om man måler så feil. Man kjenner forskjell på 37.0 og 38.5 bare ved å kjenne på pannen, og er man i tvil så bruker man rektaltermometeret i tillegg. Men som sagt, Braun sitt har aldri vist feil for oss.
Tipp topp Skrevet 16. mars 2010 #13 Skrevet 16. mars 2010 Vi har Braun og er veldig fornøyd. Mulig rektalt er mer nøyaktig, men bedre med en litt unøyaktig måling enn ingen. De bruker jo øretermometer på sykehus så tror nok de er ganske pålitlige.
Minnie Mom Skrevet 16. mars 2010 #14 Skrevet 16. mars 2010 Vi har Braun sitt øretermometer og da min samboer hadde feber her om dagen brukte jeg det til å måle i øret hans. Målte to ganger og da varierte det med 1,7 grad!! Meg mulig at jeg ikke dyttet termometeret langt nok inn andre gangen, for han klaget over at det gjorde vondt.... :o/ Men det er jo viktig at man gjør det riktig, drar litt i øreflippen og peker i riktig retning. Og så skal man måle 2-3 ganger. Veldig greit å ha som et suppliment til rektal måling, har også brukt det til å sjekke feberen mens barnet sover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå