Gå til innhold

Spørsmål ang.bryllup i kirke/kontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tar det fra man kontakter kirken til man får serfikatet på at man er gift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg husker fikk vi vielsesattesten i hånda den dagen vi giftet oss.

Skrevet

Ok. Og den kan man få på engelsk også?

Skrevet

Ok så hvor fort kan man bli gift fra man kontakter kirken?

Skrevet

du må sende inn prøvelsesattest og forloverattest. Prøvelsesattesten tok ca to uker, men det var noen år siden og på et like kirkekontor. Kanskje det tar litt lengre tid om du er i storby?

Skrevet

Ja det skal jeg sende inn etter helgen. Men tenkte fra man kontakter kirken/tinghuset og til man får serfikatet på at man er gift?

Skrevet

Når alle papirene er på plass og du bestiller vielse, får du papirene når vielsen er overstått. Så om du bare vil en kjapp snartur innom en torsdag, (har et vennepar som gjorde det pga adopsjon), så er det en kurant sak. Da tar det den tiden fra du ringer til de har "ledig time" til vielsen. Om du skjønner:)

Skrevet

Du faar sertifikatet med en gang du er gift enten du gifter deg i kirken eller tinghuset. Det som tar tid er papirarbeidet. Sjekk med folkeregisteret angaaende saksbehandlingstiden. Du kan bestille time i kirken uten at papirene er klare mens tinghuset tar ikke imot timebestilling foer du har ok paa proevelsesattesten.

Skrevet

Ok. Vet dere hva som står på sertifikatet også eller? Grunnen til at jeg spør er fordi en kopi skal sendes til utlandet hvor vi skal fornye løftene neste år. Står det i hvilken tro/kirke vi ble gift i? (Det er en katolsk kirke vi skal fornye i)

Skrevet

Det staar i hvert fall sted saann at det framgaar om dere viet dere i kirke eller tinghus. Vi viet oss paa tinghuset da, men jeg er ganske sikker paa at attesten er den samme uansett hvor du vier deg.

Vi trengte en engelsk versjon av attesten et par aar etter at vi giftet oss og maatte oversette den vi hadde (kostet en tusenlapp!), men det er mulig dere kan faa en engelsk versjon hvis dere ber om det i forkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...