Gå til innhold

ARRRG! Dårlig oppfølging av jordmor (og lege)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sannsynligvis hatt min siste jordmortime i dag og er "kun" i uke 35. Har fått ny time 1.mai som er en uke etter termin.

Fastlegen min er sykemeldt og hos turnuslege kunne jeg få time 27.april, 3 dager etter termin. Tok den timen, men frem til termin har jeg altså verken tilbud, eller time, hos jordmor eller lege...

ARRGG!! Kjenner at jeg er litt sur og fortvilet her. Bor på et lite sted med kun en jordmor og et legekontor. Det er flere mil til nærmeste by og der blir man ikke prioritert siden man bor i en annen kommune.

Er det virkelig meningen at man skal klare seg selv og ikke ha noen kontroller i siste del av svangerskapet?

Alt har vært fint så langt og alt går sikkert bra, men akkurat nå føler jeg meg litt alene og "tilsidesatt". Jeg er førstegangs og vet ikke hvordan alt skal være, kjennes og føles. Og nå er jeg altså "overlatt" til meg selv frem til fødsel.

ARRG!! Måtte bare få ut litt frustrasjon her :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm.. hvorfor kunne du ikke få før hos jm da..

trudde dæm følgte bedre med rundt termin å sånn! sikkelig dårlig da..

hadde å blidd SUR..

Skrevet

Hun hadde ingen ledige timer. Jeg vet at hun har det travelt, men jeg synes det er litt dårlig. Iallfall når jeg ikke har noe annet alternativ - annet enn legevakt, men det er vel heller tvilsomt at de er interessert i å ta svangerskapssjekk på en ellers frisk person.

Det går sikkert greit, men jeg synes det er en ekstra trygghet i å få litt oppfølging, målt blodtrykk, ta urinprøve osv. Å vite at babyen ligger rett, eller feil, vei osv.

Og jeg er sikkert litt hormonell, men jeg synes det er litt skummelt å skulle være helt alene frem til fødsel....

Skrevet

Huff, ja det høres ikke så veldig betryggende ut! Jeg hadde også synes det var skummelt! Hormonell eller ikke hormonell så synes jeg dette er for svakt av "svangerskapsomsorgen".

Jeg trodde at det var vanlig med kontroll uke 34, 36, og 38, 39 og 40 (++) så da har du jo fått langt i fra det! Er det absolutt ingen andre løsninger for deg? Kan du ikke trygle om en time i april i alle fall? Vet legen om jordmor og vise versa?

Skrevet

Det var fryktelig dårlig tilbud! Vil ikke kalle det tilbud engang. Jeg hadde ringt og krevd en kontroll i uke 37-38. Tatt med urinprøve og tatt blodtrykket. Det er faktisk viktige observasjoner som skal tas i svangerskapet. Det må du bare kunne kreve! Vet du hva! Stakkars deg! Forstår godt at du er sint og fortvilet!

Skrevet

ville å bedt om en time før termin.. som du sir e det vældig godt å få sjekka blodtrykk å alt..

Skrevet

Dette hørtes både merkelig og veldig dårlig ut. Jordmor vet vel at du skal følges tettere på slutten. Herlighet. Jeg tror jeg hadde tatt en tlf og konfrontert henne med det, spurt om dette faktisk er forsvarlig. Du skal da vel ikke lide for at du bor på et lite sted, og at svangerskapsomsorgen tydeligvis er alt for dårlig.... *frese*frese*

Skrevet

Er det en mulighet å i det minste levere urinprøve og få sjekket blodtrykket hos helsesekretæren? Ikke tilstrekkelig syntes jeg, men da vil det jo bli et minimum av oppfølging ihvertfall.

Alt for dårlig. Her i kommunen planlegger lege og jm bedre tydeligvis ihverfall. De siste kontrollene ble satt opp lenge i forveien, så akkurat din situasjon ikke skulle oppstå.

Skrevet

Tusen takk for alle svar og for støtte;)

Skal ringe henne i morgen. Må bare roe meg litt ned først, hehe! Jeg trenger ikke så mange timer, men en eller to timer til hadde vært fint. Må kanskje bare lære meg å si fra med en gang og være litt mer sta og "stå på krava".

Alt er så uvant for meg og jeg vet ikke helt hva man kan forvente og kreve. Men jeg trodde at man skulle gå oftere til kontroller de siste ukene og jeg ser av svarene deres at det er vanlig.

Skal ta på meg "streng stemmen" og ringe i morgen. Og så håper jeg at jeg slipper å gå 7 uker uten oppfølging og kontroll.

Krysser fingrene;)

Skrevet

Stå på krava dine! Syntes ikke du hørtes så storforlangende ut!

*krysser fingrene for deg*

Skrevet

Ja det synes jeg absolutt du skal gjøre :) Får du negativt svar så får de fikse et alternativ for deg. Hold oss oppdatert da :)

Skrevet

Takk, det skal jeg gjøre:)

Har vært ganske dårlig oppfølging hele veien, men jeg hadde forventet litt mer nå når det nærmer seg slutten.

Huff, å være gravid og alene er ikke alltid like lett. Godt man har bim:)

Skrevet

Du skal absolutt ikke gå 7 uker uten kontroll på slutten! Dersom de ikke klarer å gi deg time, ring kommunen og deretter lokalavisa. Legen skal ha akuttimer, så han burde kunne klare å presse deg inn.

Skrevet

Har ringt både jordmor, legekontor, sykehuset og undersøkt muligheter for å kunne få jordmor i en annen kommune, men så langt har jeg ikke fått napp på noe:(

Eneste mulighet er, om rundt 14 dager, å stå opp kl.08 hver morgen for å ringe på den ene nødtimen som turnuslegen har og håpe at jeg kan få noe der.

Var ikke helt slik jeg hadde sett for meg at den siste tiden av svangerskapet skulle være...

Skrevet

Er det mulig? Helt hårreisende. Jeg går til ekstra oppfølging pga høyt blodtrykk (mulig preeklampsi). Da tar jordmor på helsestasjonen av kontortiden sin for å få skviset meg innimellom.

Bor du langt unna sykehuset? Hvilket sykehus er det snakk om?

Skrevet

Bor ca. 1 time fra sykehuset jeg skal føde på. Ringte dem for å høre hvordan det var å eventuelt få jordmor der eller om de kunne hjelpe meg med en løsning. Men det er visst stort press over alt så de prioriterer ikke folk fra andre kommuner.

Neste sykehus er ca. 50 min. Men det er i et annet fylke....

Jeg har iallfall kommet over den verste irritasjonen og frustrasjonen. Og jeg må nok bare innfinne meg med at slik er det og heller ha en litt lavere terskel for å ringe legevakten om jeg skulle føle at noe er gale.

Jeg har nok vært særdeles uheldig her og ramlet litt mellom to stoler. Så jeg får passe ekstra godt på å holde meg frisk og rask nå;)

Skrevet

Hadde nok ikke sagt meg fornøyd med det der i det hele tatt! Du BURDE egentlig gå til lokalavisa og høre hva de syns. De liker godt svikt som dette vet du og jeg syns apsolutt at det her skal bli hørt så de kan ta det opp lenger oppe i systemet og unngå det her om ikke annet, så i hvert fall i fremtiden.

Du vet jo tross alt ikke om du vil komme opp i samme situasjonen neste gang og du er nok ikke aleina om dette.

Det er tross alt en grunn til at man skal følges så tett opp i slutten!

Håper alt ordner seg for deg snart:)

Skrevet

Dette hadde jeg bare ikke innfunnet meg med, og det synes jeg faktisk heller ikke du skal gjøre. Hadde ikke nølt, men gått til avisa. Du har krav på oppfølging, noe annet er ikke forsvarlig.

Skrevet

Kommunen er faktisk forpliktet til å gi deg den oppfølgingen du skal ha. Så ring kommunen (helseetaten) og spør hva du skal gjøre. Det er faktisk deres problem å finne en løsning! Hvis de ikke kommer opp med noe, gå til avisa, det bruker (desverre) hjelpe.

Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen din.

Jeg hadde slikt på slutten av forrige svangerskap. Jordmor ble sykmeldt (bare 1 jordmor i kommunen) og legen skulle på ferie.

Jeg ringte sykehuset og "gråt" meg til en time. Jeg fikk aldri brukt denne timen da jeg fødde samme dag, 2 uker før termin.

Håper du finner en løsning. Det er absolutt ikke noe kjekt å gå uten kontroll, i hvert fall ikke hvis dette er din første. I verste fall kan du skifte lege før måneden er omme og få time hos den nye i april. Men da er det vel lurt å sjekke opp at det ikke er så lang ventetid hos den legen du evt. velger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...