Gå til innhold

Sier dere hva dere mener om venniners dårlige navnevalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som har valgt et navn til sitt kommende barn som jeg synes er forferdelig stygt. Hun har ikke spurt meg om hva jeg synes om navnet, bare at det er det navnet de har valgt. Jeg mener at det da ikke er min sak å si at jeg synes det er et grusomt navn. Andre venniner mener at gode venner bør si i fra. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal man egentlig si i fra? Det er jo ingen andre enn foreldrenes business hva de kaller barna sine for, og så lenge de liker det, syns jeg at venninner - gode eller ikke - burde holde seg for god til å kommentere at de ikke liker det. Hva er poenget med det egentlig? Å såre? Å prøve å få dem til å endre navn?

Skrevet

Hadde blitt dritfornærmet og rasende om noen sa at navnet jeg hadde valgt til mine unger var stygge, og hadde aldri sagt det samme til noen andre. Spesielt hvis de ikke engang hadde spurt om min mening.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke.

Hva andre velger som navn til sine barn skal være helt opp til dem selv. Hver må velge det navnet en synes er finest, så får omgivelsene bare lære seg å leve med det.

Synes ikke gode venner bør "si i fra". Min lillesøster uttrykte stor misnøye med navnet til eldste, og så det var enkelte andre som rynket på nesen også. Men jeg kunne ikke brydd meg mindre om en av mine venninner kom og sa de syntes det var stygt. Da hadde jeg vel bare svart at "så synd da, vi synes det er veldig fint".

La det passere, det er ikke din jobb å velge navn til barnet. Og i hvertfall ikke når de ikke har bedt om meningen din.

Skrevet

Veldig vanskelig det der, men jeg er mest enig med deg. Alle har ulik smak, men jeg hadde vel ikke akkurat syns det var så kult om mine nære venninner hadde sagt at navna vi hadde valgt til barna våre var stygge. Jeg hadde heller aldri sagt til en venninne at navnet hun hadde valgt var stygt. Enkelte ganger er det greit å holde kjeft istedenfor å absolutt skulle være ærlig, spesilet når denne ærligheten kun hadde såret.

Skrevet

Regnet med at dere ville være enige. Følte også jeg gjorde det rette i å ikke kommentere det. Men jammen kan det være vanskelig å holde maska, uttrykket kan jo si mye det også.

Skrevet

Selvsagt ikke. Hva er nå det for oppførsel, liksom?

Om noen spør direkte hva jeg synes om et navn, vil jeg ikke lyve, men gjerne være betydelig mer diplomatisk enn jeg er her inne (her går jeg ut fra at folk forventer brutal ærlighet). Om de ikke spør, holder man klokelig kjeft. Skulle da bare mangle.

Skrevet

Så lenge du er en voksen oppegående person så greier du fint å også holde maska og ikke vise noe ansiktsuttrykk når navnet blir nevnt. Du venner deg til slutt til navnet også.

Kan ikke fatte at det er mennesker som i det hele tatt vil gå inn for å såre andre mennesker med vilje.

Så bra at du holdt kjeft - fortsett med det, og la vær å uttrykke din "misnøye" med "maska" også.

Skrevet

Lovely nick:) Ikke at du spurte, men i innleggets ånd, liksom:)) Måtte flire litt!

Skrevet

Blir sikkert et fint navn når barnet er født, og man forbinder det med en nydelig liten baby. Klarer nok å holde maska, men første gang var det litt vanskelig å holde ansiktsutrykket nøytralt, fordi det var så totalt uventet. Og jeg har desverre ikke blitt velsignet med pokerfjes...

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe, det synes jeg er dårlig gjort. Smaken er som baken:)

Gjest Mylian med twins
Skrevet

Nei det er egentlig litt sykt å si sånne ting. Faren min mente at navnet til førstemann ikke var etn avn pga stavemåten. Helt tragisk. Jeg syns ikke han har valgt så ok navn på ungene sine heller, jeg ville helst hatt et annet navn, liksom. Syns det er veldig frekt å si sånt til venner. Hvis man har en åpen diskusjon om navn f.eks på et forum kan man jo si meningen sin, men til venner bør man holde seg for god..

Skrevet

Jeg synes ikke man bør si noe. Vi hadde egentlig bestemt oss for navn til lille, og sa navnet når noen spurte, men vi fikk en del negative tilbakemeldinger, både når det gjaldt ansiktsutrykk og andre forslag osv, så vi valgte et annet navn... Men, tror nok mange synes navnet vi valgte var for spesiellt, selv om ingen har sagt noe direkte. Ser det særlig på svigermor, som ikke helt klarer å skjule at hun synes det er litt rart... Spør hvordan vi kom på å bruke akkurat det navnet, sier at det er ikke mange som heter det, og nevner det når hun ser andre navn som hun synes er mer rare enn vårt... Men, man venner seg til navn, og vi er fornøyd, og det tror vi han vil bli også.

Skrevet

Selvsagt gjør jeg ikke det. Det er ingenting jeg har noe med!

Foreldrene har så klart gitt babyen et navn de liker, smaken er heldigvis ikke lik!

Skrevet

Nei. Spør de hva jeg synes sier jeg aldre, med unntak av her inne, at en navn er stygt. Jeg prøver vel å være mer diplomat og sier at umiddelbart så klinger det ikke så bra, men det er jo mange navn en må venne seg til. Til mindre gode venner sier jeg vel alltid at det er fint.

Skrevet

Har forsåvidt ikke vært i den situasjonen, men erfaringsmessig så vokser alle navn på meg bare jeg lærer å kjenne barnet. Altså stygge navn blir riktig så fine etterhvert.

Skrevet

Ingen har lik smak når det kommer til navn. Så jeg synes det er rett og slett feil å informere folk om hvor horribel en synes dems valg av navn til den lille er. Det er noe en ikke har noe som helst med.

Skrevet

Nei jeg da holder jeg heller kjeft, og kommenterer " Spesielt"

Hva skal babyen hete da? Ble litt nysgjerrig.

Skrevet

Hvis hun hadde spurt meg ville jeg sagt at det var et navn jeg ikke hadde valgt til min unge, og sagt videre at vi har forskjellig smak.

Hvis hun ikke spør holder jeg min munn lukket. Deres barn, deres navnvalg :-)

Skrevet

Nei. Holder klokelig kjeft=)

Skrevet

Har ikke så lyst til å legge navnet ut her. Men er i samme sjanger som Øllegård, som jeg leste om i en annen navnetråd. Men ikke kult som Ravngunn.

Skrevet

Hvis det er et navn som er såpass spesielt som Øllegård, så er de nok fullt klar over at det er mange som vil synes det er et rart og ikke så pent navn. Men de velger det likevel og trenger nok ingens negative mening.

Den eneste situasjonen jeg kunne tenke meg å si noe, hadde vært om foreldrene ikke var norske, men ville ha et godt norsk navn, kikker i navneboken og lander på et svært ualminnelig navn, i god tro om at barnet vil passe inn bedre.

Skrevet

Jeg synes man ikke skal blande seg i det hele tatt og at andre sitt navnevalg ikke er min sak. Har et par venninner som har døpt sine barn navn jeg ikke kunne falt meg inn å bruke og heller ikke synes er så fint, men hva har det med meg å gjøre..? Hadde heller ikke blitt så fornøyd om mine venninner hadde sagt at mine barn har stygge navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...