silje3 Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Ble/blir dere sendt på ul på skjekk??? skal til jm i morgen , men var en liten runde til fastlegen min forige uke, og da var målene mine kjempedigre.... 3-4 cm utenfor det grønne feltet.. tenker veldig mye på det, og har veldig lyst på en ul time bare for å skjekke.... kan jeg kreve det ,viss ikke jm sender meg?
megoglille Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Du kan jo godt be om det, men husk at alle måler SF-mål ulikt. Sist var det stor forskjell mellom hva fastlegen og jordmor målte på meg. Hvis du ligger 3-4 cm utenfor det grønne feltet, så høres jo det litt voldsomt ut da, da kan det jo være greit å få sjekket hvor stort fosteret faktisk er.. Men jordmor vil vel kontrollmåle først og sammenligne med sine egne mål, hvis hun har målt deg tidligere. Det de er mest obs på er vel hvordan veksten er, i forhold til tidligere, om du følger en fin kurve, eller om det er store avvik. Jeg hadde SF-mål laangt over det grønne feltet i uke 29, men i uke 33 var det innenfor normalen igjen.. :-) Hvor langt har du kommet?
megoglille Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Ja, da lå jeg også langt over, men ikke så mye som 3-4 cm da.. Jordmor mente at vi bare skulle se det an..og det stabiliserte seg jo. Hun sa at de ofte vokser litt i rykk og napp, så man skulle ikke bekymre seg for mye. Jeg fødte ei jente på 3430 sist, så har ikke for vane å få spesielt store barn da. Vet ikke hvor stor(e) din(e) var hvis du har barn fra før?
silje3 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2010 har født en på 3910g ( men det var 16 dager over ul termin) og ei på 3110g til termin... så de er jo ikke sånn kjempestore heller da
megoglille Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Nei, da var de jo ikke så spesielt store. Du får høre litt med jordmor i morgen da, kan jo hende hun synes det er greit med en UL sjekk hun også.. Lykke til i alle fall! :-)
KnertenBlirStorebror <3 Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Hei. Jeg har lagt over snittet hele veien. Har lagt 4 cm over "normalen" siden jm begynte å måle. Så jeg ble sendt på ul, og blir fulgt opp. JM mente att baby kom til å bli en 5 kilo tung baby, pga magen var så stor. Hun sendte meg på UL og det viste seg å være masse masse fostervann som var problemet. Babyen ble målt til å ligge under gjennomsnittet i vekst, sammenlignet antall uker. Dette var i uke 35, og blir nå fulgt nøye opp. Er i uke 36 nå, og skal på ny UL på mandag. De mente babyen ville være ca 3100-3300 ved termin. I tillegg til mye fostervann, som var årsaken til de store målene, så er baby i seteleie, noe som også har innvirkning på målene, fikk jeg beskjed om. Så visst du bekymrer deg, spør etter henvisning til UL. Men JM din hadde nok sendt deg til skjekk visst hun syns att det såg skummelt ut;)
Bea80 & Gullgutten Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Jeg var på vektestimering forrige svangerskap pga mistanke om stort barn pga at jeg lå over på målene. (gutten min var 4770g) (ble målt til 4100) Denne gangen blir jeg henvist til ul for vektestimering i uke 37 sa jm. Jeg har spurt om det selv, men ligger over på målene denne gang også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå