Gå til innhold

Modningskateter - noen som har erfaring med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan denne gangen ikke bli satt i gang med drypp, dersom det skulle bli igangsetting. Dette fordi livmora muligens ikke tåler den belastningen, på grunn av arr etter KS sist gang.

Jeg har fått beskjed om at det kan bli aktuelt med modningskateter denne gangen, men har ikke fått mere info om hva det går ut på. Er det noen her som har erfaring med igangsetting av fødsel ved hjelp av modningskateter? Hvordan foregår dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk satt inn et ballongkateter (er vel det samme som modningskateter vil jeg tro) som skulle utvide livmorhalsen. Den ble satt inn og fylt med vann slik at det ble som en ballong som presset på livmorhalsen (?). Når åpningen ble nærmere 3 cm, falt ballongen ut. Legen sa til meg at det kunne ta opptil 8 timer +/-, men hos meg satt den kun en liten time.

Har hørt om andre som har blitt satt på drypp etter ks - noen grunn til at du ikke kan? Sa de noe spesielt om det på sykehuset?

Skrevet

Hm, nei det var bare det jordmor sa sist jeg var hos henne. At ved drypp kan man få så sterke og intense rier at arret i livmora ikke tåler det og vil revne... Kjenner jeg fikk litt nerver da hun nevnte det!

Men det er jo rart hvis det er ulik praksis på dette. Huff, vanskelig å vite hva man skal stole på!

Skrevet

Jeg fikk modningspille og etterhvert drypp da epiduralen kom inn i bildet selv om jeg har ks bak meg.

Riene var sinnsyke, men var aldri snakk om å begrense dem pga tidligere ks. Jeg ble behandlet som hvilken som helst ivertidige som måtte igangsettes.

Med et unntak: Jeg måtte vente et døgn mellom hver modningskapsel, istedetefor et halvt som er vanlig.

Skrevet

Jeg har også hørt det som du fikk beskjed om - og det høres jo fornuftig ut. Jeg har også et ks bak meg, og evt drypp ved neste fødsel tror jeg ikke jeg hadde turt.

Det er rart at noen får det da og ikke andre..

Skrevet

Så rart at jordmora mi skremmer vettet av meg med at livmora kan revne dersom jeg får drypp... Når det tydeligvis da ikke er uvanlig med drypp også etter et KS.

Tror jeg har en høne å plukke med hu jordmora der!

Skrevet

Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte settes igang på den måten, siden jeg hadde hatt keisersnitt tidligere. Problemet var at de ikke klarte å sette inn kateteret så jeg fikk modningsgele hver sjette time istedenfor. Når vannet var tatt, og jeg hadde epidural fikk jeg drypp. Det er ikke så vanlig at arret går opp under fødsel, men husker det skjedde i en episode av de svenske jordmødrene.

Skrevet

Og hvordan gikk det med henne? Og barnet?

Skrevet

Det gikk helt fint, hun måtte ha keisersnitt fordi fødselen stoppet opp, og det var da de så at det var et lite "vindu" i livmoren. De sa også at det var uvanlig at det skjedde. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, de er klar over at du har hatt keisersnitt tidligere, og vet hva de skal følge med på. Det kommer til å gå bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...