Gå til innhold

Dere med bekkenplager. Kan dere se hit litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har nå i ca seks uker bare blitt verre og verre. Verker mellom beina og litt nedover beina. Er akkurat som noe som klikker i ene rompeballen og hoften. Neon dager kommer det ganske skarpe smerter i hoften, Spesielt når jeg bøyer meg litt men noen ganger kommer det bare jeg skal flytte på bena. Støvsugingen og slike ting gjør alt mye verre. jeg hadde ikke slike plager i første svangerskap så jeg vet ingenting om dette. Er det normalt at jeg har veldig vondt ene dagen og så moderate smerter den neste?

burde jeg gå til legen og få det sjekket? Er det best å prøve å bevege seg mest mulig eller skal jeg ta det mest med ro? Tunge løft og slikt? Jeg har en gutt på 20 mnd og bor i fjerde etasje uten heis:P. Så det gjør ikke ting bedre akkurat..

håper noen kan svare meg litt her:) vil liksom ikke lpe til legen "uten grunn" heller.. Jeg er litt sånn "bite tennene sammen til det blir utholdelig" ..:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er 22+4 i dag forresten..

Skrevet

Ja, å så glemte jeg et par ting. Gjør veldig vondt mellom beina når jeg skal snu meg i sengen og slike ting. Har jeg sittet lenge i soafen er jeg ekstra vond og støl når jeg reiser meg.. Så det gjør altså vondt når jeg gjør ting og vondt når jeg ikke gjør ting?! Så hva er best? hehe

Skrevet

Hei, jeg føler med deg - høres definitivt ut som at bekkenet ditt krangler! Jeg har slitt med det i svangerskap nummer to og nå i tredje, men mest foran i symfysen. Jeg har tatt det på alvor denne gangen og fått veiledning på hvordan jeg skal bevege meg (beina sammen, veldig bevisst på alle bevegelser som å snu seg i senga, inn og ut av bilen, sittestillinger osv) og det hjelper! Har nå ikke vondt i ideosakralleddene (bak) eller hva de nå heter, kun i symfysen (foran), og da bare når jeg har gjort for mye.

Snakk med lege og be om henvisning til fysioterapeut (du har rett til gratis behandling i svangerskapet og 6 mnd etter hvis du har "symptomgivende bekkenløsning med gangvansker") så du kan få gode råd, det er veldig varierende om behandling hjelper, så det er hverdagen som er nøkkelen. Hvilke sko du går med (jeg må ha litt hæl for å få riktig "vipp" i bekkenet) og hva du bruker kroppen til betyr utrolig mye! Støvsuging og gulvvask utgår for min del fram til jeg er bra igjen, og løft er utrolig lite bra!!!!

Lykke til - og ta det på alvor nå mens du bare lurer i stedet for å vente til det ikke er noen tvil...

Skrevet

tusen takk for svar:) Ja, det er ikke noe kjekt.. Flott at du har funnet måter og gjøre det bedre for deg på da:) Får vel ta meg en tur til legen og høre hva hun sier. Kan ikke fortsette sånn som dette..

Skrevet

Fikk meg en liten vekker da jeg tenkte å være snill med meg selv og skulle ta heisen i stedet for isete utetrapp - sammen med ei som satt i rullestol. Kjente meg litt brydd over å trenge meg inn sammen med henne, så jeg sa "du skjønner, jeg har litt bekkenløsningsplager" og hun svarte "det kan jeg alt om, det er derfor jeg sitter i rullestol". Bedre føre var, ja - ring legen!

Skrevet

bekkenplager er ingenting å ta løst på! Kom deg til legen! Du risikerer bare å bli verre og i verste fall slite med bekkenplsger etter at babyen er født!

jeg har vært sykemeldt siden uke 28(er 35+1 i dag) og er glad for det! sliter til tider veldig med bekkenet men fikk ikke dekket fysioterapeut fordi jeg ikke har gangplager i følge legen! fryktelig irriterende for skal da ha kroppen min etter babyen klommer også! og jeg har ikke råd til å fly til fysio å måtte betale for det!

men huk tak i legen din, dette er viktig selvom det kanskje kjennes uviktig nå!

Skrevet

Har akuratt samme plager som deg. Sier som de over her, ta det på alvor og kom deg til lege! Har også gode og dårlige dager. Har vært 100% sykemldt siden uke 20 ( er nå 27+3)

Desverre får heller ikke jeg gratis fysio, men dersom du får det bør du benytte deg av tilbudet. Jeg har heldigvis en mann som husker hvor dårlig jeg var på slutten forrige gang.Så han er veldig flink til å hjelpe meg:)

Hos meg kommer symptomene allerede rundt uke 8 og sisst ble jeg mye verre i løpet av tredje trimester. Denne gangen tar jeg litt mer hensyn til hva kroppen sier, å håper ikke det blir så mye verre en det er for øyeblikket:)

Skrevet

jeg har det på akkurat samme måte som deg. Er nå i mitt tredje svangerskap(uke25) venter et stort barn ifølge jm og har en gutt på 2 år. Sliter med å "komme meg" igjennom dagene. Noen dager er så klart verre enn andre. Merker det mest når jeg har vært ute å gått tur (handlet,helsestasjon osv) har ikke lappen og når jeg har gjort enkle ting som å støvsuge, henge opp tøy og vaske opp. Stivner fort når jeg sitter og sliter med at jeg må løfte beina med armene for å foandre stilling/flytte på de. tok dette opp med jm og jeg fikk noen enkle gode råd og tips som har hjulpet litt for meg. Går bla med joggesko med god demping inne, sover med en pute mellom bena om natten, fikk en bok av jm som libero klubben sender ut der det er noen enkle øvelser jeg gjør når jeg kjenner at smerten begynner å ta seg opp, jeg prøver å gå små korte turer og bruker gjerne varmeflaske på korsryggen når jeg slapper av på sofaen med tv og film osv. håper noe av dette kan lindre litt for deg oxo. :) lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...