Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Mannen min har brukt opp egenmeldingene sine fordi han har tatt 4 dager inntil i år og det er da over 4 perioder. Men på søndag fikk han omgangssjuken og er fortsatt dårlig så derfor skal han til legen i dag. Men han fikk melding nå av sjefen om at han vil komme på sykevisitt. Han kan da vel ikke gjøre det for å sjekke om han er sjuk vel?? Jeg har også fått omgangssjuken nå og vil IKKE ha folk her hjemme da. Iallfall ikke sjefen hans som mener mannen min må ta ferie hver eneste gang han er sjuk. Sjefen nekter også mannen å ta sjukt barn dager og mener det er kjerringer som skal være hjemme med barn. Heldigvis har mannen begynt å sett seg rundt etter ny jobb!
Mammaen til Isak Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Jo, en arbgiver kan komme på sykebesøk Forøvrig syns jeg også han bør bytte jobb om arb.giver nekter han å være hjemme med sykt barn.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2010 Men jeg kan vel nekte å la han komme pga jeg er sjuk? Har ikke så veldig lyst til å ha han her når jeg spyr liksom. hehe
Mammaen til Isak Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Nei jeg trur ikke dere kan nekte besøk. Kan du ikke holde deg på soverom/bad da? Forklar situasjonen når han kommer så blir han sikkert ikke. Men da har han fått vært der i allefall.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2010 off, jeg blir så oppgitt av denne fyren altså. Nå vil han holde tilbake lønna..
Mammaen til Isak Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Er mannen din mye syk? Om han har brukt opp egenmeldingene sine må han ha sykmelding fra dag en.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. mars 2010 Nei, han har jo bare tatt 4 dager i år pga jeg ble så syk at jeg ikke kunne være alene med jenta mi på 1 år. I forrige uke måtte han bruke av ferien pga jenta vår fikk omgangssjuken for sjefen er så vrang. Og jeg får ikke vært hjemme pga jeg har begynt i ny jobb. Han fikk ikke legetime før i dag men han sa i fra til sjefen om det. I går var første dagen han var sjuk som han egentlig skulle vært på jobb.
Gjest 5 andre Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Hvis han ønsker å få omgangssyken selv, må han da bare kunne komme. He he. Jeg hadde gjort sjefen oppmerksom på smittefaren. Visste ikke at de kunne komme hjem til deg på sykebesøk. Trodde det var frivillig om du ville la noen komme inn i ditt private hjem. Hvis man er syk og huset står på hodet, er det ikke akkurat trivelig med "besøk"...
Gjest 5 andre Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Det første er ikke egenmeldingsdager det heller. Det kan ikke sjefen kreve. han kan ta av sykt barn-dager når barnepasser (mor) er syk. Og han kan bruke sykt barn-dager når ungen har omgangssyke. Mannen din har krav på 10 slike dager i kalenderåret, enten sjefen vil eller ikke. Hvis mannen din er på utkikk etter ny jobb allikevel, hadde jeg stått på krava mine og krevd tilbake ferie- og egenmeldingsdagene. En sjef kan ikke oppføre seg slik!
prekæs Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Selvfølgelig kan du nekte å ta i mot besøk fra sjefen. Ville likevel invitert han inn. Er det ikke dråpe og brøringsmitte som gjelder ved omgangssjuke?
Mammaen til Isak Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Han burde kontaktet legen sin de gangene han var hjemme fordi du var syk. Så vet dere det om det skulle skje igjen. Han kan jo ikke bruke sykt barn dag om det er du som er syk, så da forstår jeg jo arb.giveren. Om han har vært borte 4 ganger, at dette er 5 gangen allerede i år, forstår jeg faktisk han som arb.giver også, det er ikke uvanlig at en sjef vil følge opp fravær på den måten. Men bra han skal til lege i dag, siden han ikke fikk time i går regner jeg med at de tilbakedaterer sykemeldingen også Kan forstå at du syns han er vanskelig om han er en spesiell type, men det løser seg vel om han skal bytte jobb mannen din.
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Ha ha, la ham komme på sykevisitt og gi ham en stooooooor klem begge to, så kan han være tøff i tryne selv når han ligger der og spyr
Gjest 5 andre Skrevet 16. mars 2010 #13 Skrevet 16. mars 2010 Jo, sykt barn-dag gjelder også barnepasser. Og når mor er syk og hjemme med barnet, regnes hun som barnepasser.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 16. mars 2010 Så jeg skal stå og hoste og nyse over han ja. hehe mannen må¨tte faktisk dra på jobb når han hadde svineinfluensa også. Da ble sjefen smittet. Men det er greit at han selv er borte så mye han vil men mannen får ikke lov å ta sjukt barn dager engang så.
Mammaen til Isak Skrevet 16. mars 2010 #15 Skrevet 16. mars 2010 Ja men hun skriver jo at hun jobber...
Mammaen til Isak Skrevet 16. mars 2010 #16 Skrevet 16. mars 2010 Det er jo hans problem om han blir sjuk:) bedre å la han komme i allefall, for han kommer sikkert uansett tilslutt om dere hadde nektet.
Gjest 5 andre Skrevet 16. mars 2010 #17 Skrevet 16. mars 2010 4 egenmeldingsperioder dreier seg om de siste 12 mnd. Har ikke fått inntrykk av at HI snakker om kun etter nyttår. Synes ikke det er så påfallende mye at han har brukt fire egenmeldinger i løpet av ett år, spsielt nå han ikke har vært syke selv. Forskjellen er vel at mange fikser seg sykemelding først som sist, slik at de slipper å bruke egenmeldingene sine. Hvis han var i kontakt med lege i går, blir ikke sykemeldingen uriktig tilbakedatert. han var i kontakt med lege den dagen han skal ha sykemelding fra, men han kom ikke inn til time før dagen etter...
Mammaen til Isak Skrevet 16. mars 2010 #18 Skrevet 16. mars 2010 Han hadde brukt 4 dager, over fire perioder i år. Det står i hovedinnlegget. Om bedriften ikke er en ia bedrift har han vel da brukt opp sine egenmeldinger og må ha sykmelding fra dag en, om han er syk igjen. Som han er nå. Helt enig i syktbarndager, der må han bare stå på sitt
Gjest 5 andre Skrevet 16. mars 2010 #19 Skrevet 16. mars 2010 Hun har akkurat begynt å jobbe. Dette var tidligere i år slik jeg skjønner. Ellers ville noen andre ha passet på ungen. (Hun kunne ikke gjøre det selv, var for syk) Om hun da også jobbet skift, og dette var fritiden hennes. Er hun fremdeles å regne som barnepasser når hun er alene med barnet.
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #20 Skrevet 16. mars 2010 Det virker som at sjefen (og dere) har blandet litt med begrep og skjemaer her. Jeg regner med at det du skriver handler om fra nyttår til nå, siden egenmeldinger o.l. teller fra 01.01 hvert år. Også lurer jeg på om du er hjemme i permisjon med barna så det er du som er barnepasser på dagtid til vanlig. Jeg går ut fra det i svaret under. For Mannen din har 10 sykt barn / sykt barnepasser dager. Disse kan og må han bruke om du eller ungen(e) er syke og de kan tas ut enkeltvis (i motsetning til egenmelding som kun kan tas tre ganger uansett om du bruker 1 dag pr melding eller 3 dager). Sykt barn dager er ikke noe sjefen kan nekte ham, uansett hvem sjefen burde passe unger. Han skal ikke bruke egenmelding til syke barn og barnepasser. (Jeg fordstod det som at han har brukt opp sine tre egenmeldinger på sykt barn og nå ble syk selv). Egenmeldinger skal bare brukes på egen sykdom. Når man har brukt opp egenmeldingene må man ha sykemelding. Denne kan arbeidsgiver bestride, men tror ikke det er gjengs praksis å gjøre det ved å dra på sykevisitt. Det vanlige er vel å melde til NAV at man har en mistanke om at vedkommende ikke er syk, og at NAV tar det derfra. Og helt til slutt. Arbeidsgiver har ikke lov til å holde tilbake lønnen pga sykt barn eller at at arbeidstager selv tar egenmelding/sykemelding. Så her burde mannen din helt klart ta kontakt med fagforeningen sin og be dem om å ta kontakt med arbeidsgiver og rette opp i noen "misforståelser". Han kan også kontakte verneombud på jobben og be om et møte der det kartlegges hva han har krav på. Eller han kan ta kontakt med arbeidstilsynet og be dem om en uttalelse. Hva sjefen måtte synes om syke barn og egenmeldinger er totalt irrelevant. De dagene har man krav på og da betyr ikke sjefens personlige mening en dritt! Og mistenker man at noen jukser med dagene så tar man det opp på normalt vis med tillitsvalgt/verneombud tilstede og sjefen må såklart dokumentere påstandene sine.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #21 Skrevet 16. mars 2010 han tok ut to dager (ikke sammenhengende) pga jeg ble sjuk. Om det tells som syk barn dager vet jeg ikke men det spiller ikke noe rolle for sjefen nekter han å ta de dagene. Og så to dager til (ikke sammenhengende) pga sykt barn men sjefen har da skrevet han opp på ferie for han mener mannen min ikke har rett på disse sykt barn dagene. Vi vet om at vi har 10 dager sykt barn og det er 4 perioder man kan ta ut egenmelding opptil tre dager men over det så må man ha sykmelding. Periodene til mannen er brukt opp, derfor må han til legen nå. Men han fikk ikke time i går da han ble sjuk så da daterer legen sykmeldingen tilbake i stedet siden han har time i dag. han jobber bare med 3 andre og to av de eier firmaet så er veldig vanskelig det med verneombudet osv. Men vi står på retten vår og lar han ikke få holde igjen lønnen. Jeg er ikke permisjon. Jeg har begynt i ny jobb nå og har derfor ikke hatt mulighet til å være hjemme med sykt barn. Jeg var borte en dag og den dagen jobbet jeg opp igjen.
Gjest 5 andre Skrevet 16. mars 2010 #22 Skrevet 16. mars 2010 Sykt barn-dager / syk barnepasser-dager løper i kalenderår, altså fra 01.01 Egenmeldingen gjelder 12 måneder bakover i tid. Jeg skjønner det ikke som om han har brukt 4 egenmeldinger i år.
Mockanin Skrevet 16. mars 2010 #23 Skrevet 16. mars 2010 Egenmeldingsperioden for arbeidstager gjelder fra første dag egenmelding brukes og i 12 mnd. fra det. Egenmeldingsperioden på sykt barn gjelder fra 01.01. hvert år.
....mammatilto... :))) Skrevet 16. mars 2010 #24 Skrevet 16. mars 2010 signerer tingeling_80 og sier meg HELT enig i det ho sier. Hva har dere fagforerning til om dere ikke bruker den ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #25 Skrevet 16. mars 2010 hehe ja men han har brukt opp alle periodene for egenmelding nå. Jeg skjønner ikke hva dere vil frem til når jeg skriver han har tatt 4 dager ikke sammenhengende og har derfor ikke rett på noe mer egenmeldinger i år, bare sykmelding. Men sjefen hans nekter å la han ta sykt barn dager og skriver han opp på ferie i stedet. Sier at mannen min ikke har rett på det. Og han vil komme på sykevisitt fordi han ikke tror mannen min er sjuk. Skulle tro en legetime og sykmelding holdt men.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå