Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har klart trikset og har nå to med to og er fremdeles singel... Ungene er aldri på samvær, så jeg har vært alene i hverdag, ferier og høytid i over seks år nå. Ok, jeg var nok ikke verdens beste judge of character... Uansett, nå er ungene så store at de ønsker å delta på fritidsaktiviteter, bursdagsfeiringer etc. Har kjent litt på at det blir mye stress for alle når jeg må ha med den yngste på den eldstes aktiviteter (utfordrende med logistikken når de er flere enn meg ;-)...), så nå har jeg fått en fantastisk au pair i hus. Hun kan være hjemme med den ikke-deltakende slik at yngste får ro hjemme etter bhg-dag og slik at jeg kan fokusere på eldste og dennes aktivitet. Hun kan hjelpe til med matlaging og husarbeid, slik at jeg kan stresse mindre ved lekselesing med eldstemann etc. Jeg er fremdeles den som henter/leverer i bhg og på skole, står opp og tar frokost med ungene, spiser middag (riktignok servert) med ungene (og au pair), hjelper med lekser, leker ute og inne, bader, steller, legger etc så jeg ser ikke at det forringer kvaliteten i relasjonen mellom barna og meg selv, snarere tvert i mot :-) og nå snakker vi både norsk og engelsk hjemme, så barna lærer engelsk på en naturlig og fin måte :-) Hva tenker dere om au pair konseptet? Vet det i myte er forbeholdt "vellykkede par i Holmekollåsen", men synes det gjør seg vel så godt hos en alenemor i leilighet...
Gjest Ambivalent Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Er det ikke dyrt å lønne en au pair ?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Hmm, mulig jeg er naiv, men den ser jeg ikke. Lønnen er minimum kr. 4.000 pr mnd, samt minimum kr. 6.000 pr/a i språkkurs. Kost og losji er gratis for au pairen. Jeg har selv jobbet som au pair, og har nå mange år senere fremdeles kontakt med familien. Vertsmor har passet mine barn når vi har vært på besøk, og vi tilbys å hussitte når familien skal på ferie, hvilket betyr gratis bosted (Paris) i ferier for ungene og meg. Au pair hos oss kommer fra Asia, og får nå mulighet til å reise og jobbe i et annet land. Hun integreres ved å bo i en norsk familie, er beskyttet av arbeidsmiljøloven, og får påkostet språkkurs. Samtidig kan jeg gi henne bonuser slik at hun kan sende penger hjem og hjelpe søsken med skolepenger etc. Ser ikke slaveribiten. Hun er en del av familien, med norsk kjæreste og fri i helgene. Ungene har plass i bhg og på SFO, så arbeidstiden hennes vil være kortere enn maksimumet på 30t/u :-) uansett, jeg ville jo ha innspill, samt minne andre på utradisjonelle muligheter, så takk i alle fall :-)
Gjest Ambivalent Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Jeg kunne godt tenkt meg å ha au pair, men jeg har ikke råd til det desverre
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Jeg synes det høres ut som en glimrende idé, mindre stress og du får mer tid og ro med barna. Slaveri er det jo ikke når hun bor og spiser gratis, sender sikkert penger hjem av lønna hun får også. Det som er ille er at mange utnytter au pairer, gir dem luselønn og krever at de jobber nærmest døgnet rundt. Synes det er noe helt annet her når hun blir nærmest som en del av familien og jobber noen få timer per dag. Satt her en kveld og lurte på om jeg skulle leie ut et rom billig til en student mot litt hjelp i huset, men da må i så fall barna dele rom, og det er sju år mellom dem ... Har heller ikke råd til au pair, dessverre, og ihvertfall ikke i tillegg til barnehage og sfo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå