Gå til innhold

Ville du tilgitt økonomisk utroskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det andre gangen det skjer.. kredittkortgjeld på 150 000kr uten at jeg har hatt noe kjennskap til det (dvs jeg har spurt mnd etter mnd og blitt jugd opp i trynet at alt var i skjønneste orden, ingen flere regninger......). Jeg lurte selvfølgelig til slutt på hvordan dette hang sammen, hvorfor han ble sintere og sintere, mer og mer inneslutta.. så kom sannheten for en dag 1,5 år etter det startet. Han ville gi meg alt jeg ønsket etter at datteren vår ble født-fordi han jobbet mye selv. betalte ferie og små ting, gradvis ble gjelden større, gjeld betalte gjeld og vokste seg stor og stygg.

Dette er andre gangen. FOrrige gang var det "bare" 100 000kr som moren noe motvillig betalte ned og ga pengene i gave. Da hadde han brukt penger på ferier og annet dyrt tull. Nå er alt brukt på oss (UFRIVILLIG fra min side, han vet jeg hater slike kort..).-vi har boliglån og i tillegg skeiet ut med hyttelån (det var før jeg visste om den første kredittgjelden, da jeg fikk vite var det for sent). Skulle gjerne solgt hytta men taper da min egenkapital (bare jeg som har egenkapital såklart) på ca 300 000...

Føler meg så fanget. glad i mannen, han er flink med datteren vår og tja, skal man si trofast? føler at han har vært utro, økonomisk sådann men likvel såret og skuffet og låst med alle lån og uten ønske om at datteren vår skal vokse opp i splittet hjem.

Kan man tilgi dette? Er jo ikke akkurat det man vil si til alle rundt oss, typen er et rotehue, han juger, han klarer ikke å skjønne hvilke penger som er hans og hvilke som er banken sine... så håper at det er noen her inne som har noen kloke ord å komme med!! FOr akkurat nå føles det bare grusomt, vondt, trist vanskelig og helt uforståelig DUMT.

Burde jeg bare avslutte dette forholdet før det går utover min økonomi og de 140 000kr jeg har igjen på BSU kontoen min, egenkapitalen fra leil jeg hadde da vi ble sammen etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, for en forferdelig situasjon.

Jeg har ingen råd å komme med ang hva du skal gjøre med deres forhold egentlig, det er bare du som kan vite om du bør bryte ut eller ei. Men jeg vil nok forelså at dere tar en tur på familivernkontoret snarest.

Og om du velger å bli, så fort deg nå til en advokat og få ordnet særeie på alle pengene du har spyttet inn. Jeg er ingen økonomiekspert, men hvis han plutselig skal få en del kreditorer på nakken og han står som eier på fast eiendom osv så tror jeg at de kan tvinge dere til å selge. Men hvis du har særeie så muligens du kan få beskyttet dine penger oppi dette. Så fort deg å ta kontakt med en advokat.

I Oslo så har juristenes hus gratis juridisk rådgiving på torsdager, man får 30 minutter. Ellers så er det JusBus og det er noe som er kun for kvinner som jeg ikke husker hva heter.

Aner ikke om jeg hadde blitt eller gjort det slutt, vanskelig å sette seg inn i. Men uansett, før du gjør noe annet, sørg for å sikre det du kan av dine eiendeler/verdier.

Skrevet

dette var ett godt råd NormaJean . signerer denne. skaff deg særeie så går du evt ut med det du kom inn med. fælt om du skal tape alt du eier og har fordi han ikke har pengekontroll. lykketil. håper dere finner ut av dette.

Skrevet

Ta kontakt med en økonomisk rådgiver eller gjeldsrådgiver. Disse finner du hos NAV i de fleste kommuner og de kan hjelpe deg med alt du lurer på, og også hjelpe til med å forhandle frem eventuelle nedbetalingsplaner for mannen slik at problemet ikke vokser seg større (og slik at du ikke taper dine penger inn her...).

Om du kan tilgi dette er det bare opp til deg å bestemme. Men første skritt på den veien er nok uansett å få ordnet opp i dette.

Lykke til.

Skrevet

Tusen tusen takk for så gode svar. Det var veldig godt å få noen nyttige råd i en passelig håpløs situasjon;)

Visste ikke at Nav har rådgivning men skal absolutt ta kontakt med de og familievernkontoret har vi heldigvis alt oppsøkt. Problemet mitt er vel også at jeg syns dette er så flaut:( Har unngått å snakke med banken i og med at vi har så mye lån i utgangspunktet. Og jeg vet jo at all gjelden vi har er grunnen til at han har havnet i denne luksusfellen. Er bare så synd at han gjør dette bak min rygg- jeg kunne jo stoppet dette hvis jeg hadde visst men har heldigvis nå fullt innsyn på hans kontoer.

Foreløpig får han krype til sin mor atter en gang så håper jeg at hun får gitt han et privat lån så vi slipper rentene.. for det er jo de rentene som gjør det helt katastrofalt...

Takk igjen for all den fornuftige tilbakemeldingen, det varmer et såret hjerte:D

Skrevet

hei

har du fått pratet noe mer med samboeren din?'

og har du fått tak i en jurist/advokat som kan hjelpe deg med særeie?

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal råde deg, men om jeg var i en lignende situasjon ville jeg spurt meg selv følgende: burde jeg selv ha visst bedre?! Har han bevisst gått inn for å lure meg? Hadde mest sannsynlig følt meg litt dum som ikke fulgte med bedre på regnskapet selv(jeg gjør ikke det, mannen min har tatt seg av sånt til nå - vet jeg BURDE sette meg bedre inn i det). Hadde følt det var verre om pengene ikke ble brukt på fellesskapet.

Er han interessert i å finne en løsning og ordne opp i problemene sine? Kunne det vært en ide at du tok full kontroll på økonomien og han i en periode fikk "ukepenger" til å bruke på tull? Nei, vet ikke jeg - men lykke til! Er sikker på at dette kan ordnes opp i hvis han vil ta tak i problemene sine.

Skrevet

Hvis mannen din ellers er mannen i ditt liv synes jeg ikke du skal gå fra ham pga dette. Dette er en dårlig side vd ham, og alle har vi våre dårlige sider.

Prøv heller å finne ut av det. Jurk heter jurust-hjelpen for kvinner som hun første ikke husket.

Hvorfor har han kredittkort?

Skrevet

Jeg ble så glad når jeg tittet innom nå i håp om noen flere kloke ord i tråden og så at det var deg og flere som hadde lagt igjen svar:D

Vi prater mye om dette og samboeren min har det veldig vondt. Han har hatt en ganske trist oppvekst og vi har gått mange runder med familien hans så langt.-han er rett og slett ikke vant til å bli inkludert eller å inkludere andre, så dette er vel en følgeskade. Når så er sagt har han liten forståelse over hvor mye penger dette er og hvordan man rydder opp... Det gjør jo ikke saken bedre:( Men at han er lei seg og ville hatt det ugjort er gjengangeren.

Jeg på min side sliter med tillitsbrudd og masse sinne fordi jeg vet mye av dette kunne vært unngått. Forrige gang dette skjedde var lånene fra før vår tid og bare et tegn på økonomisk kaos (jeg tok det alvorlig og vurderte brudd da men alle fortjener vel en sjanse til å rydde opp.- og moren hans ryddet opp..). etter det har jeg som sagt spurt og trodd at jeg fulgte opp, men har ikke kontrollert kontoene hans bare betalt alle regninger og hatt faste overføringer fra han på mesteparten av lønna hans. resten skulle gå til han...

Jeg tittet endelig innom siden til jussbuss og takker gud for at vi har skrevet samboerkontrakt så langt. Problemene nå må jeg jo også få et svar på så tenkte å ringe de imorgen ettermiddag og prøve å få hjelp;)

Merker at det gjør godt å kunne lufte hodet litt her på nett, for detta er ikke akkurat enkelt.. tusen takk for støtte!!!

Skrevet

Spørsmålene dine var en god hjelp og beskriver godt hva som skjer i hodet mitt.. tenker vel på dette daglig, sammen med undringen over om dette er slutten eller om det skjer igjen. Kredittkortene er jo klippet i to men det finnes jo alltid nye kilder å få nye fra....? Og mye kan gjøres i det skjulte over nett, men nå har jeg ialelfall fullt innsyn på nettbanken og burde da spore opp ting enkelt.

Spørsmålet mitt er nå av typen: vi hadde i budsjettet rundt 10000kr i mnd til mat, klær, transport(bilbruk) og 1 studielån etter at faste utgifter på lån, hus, strøm, bhg var betalt.. er jeg klar for en del år hvor det meste av dette går til å dekke et forbrukslån slik at vi får megastreng økonomi og frykten for misbruk av kort blir stor igjen (men jeg skal vokte nettbanken med haukeblikk såklart...)?

Han vil ha dette ugjort sier han, men aner ikke hvordan man rydder økonomi (er "desverre" jeg som har hatt full føring av økonomien etter forrige runde med tull). Fremover blir det som du sier ukepenger og haukemamma som styrer alle penger, men uff, så tragiske greier dette er.

Må bare igjen si at det er kjempesnilt av deg (og dere andre) å bruke noen linjer på meg, jeg hadde ikke i min villeste fantasi forestilt meg at dette skulle skje meg :(

Gjelden er nå tellt opp til totalt 170 000kr- SOM KUNNE VÆRT EN HELT NEDBETALT NY BIL :( :( :(

Skrevet

igjen:

takk

takk

og tusen takk for at det finnes jenter som dere her inne som bruker tid på meg:)

Hvorfor han har kredittkort: DET ER MIN FEIL! Jeg burde forrige gang ha fjernet slike fra vår overflate. Problemet er at forrige gang var det ikke på langtnær så mye, det var fra før vi var sammen (da tjente han ekstremt mye og betalte ned kortene stadig vekk og brukte penger på en feil måte).

Godtroende som jeg er så har jeg latt han beholde de og trodd at de gangene vi brukte de (feks mathandling i sverige) så betalte han ned da regningen kom.- slik han fortalte meg at han gjorde da jeg spurte hver eneste lønning, og innimellom overførte han litt mindre og sa det var for å betale nettopp slike regninger. Jeg trodde jeg fulgte dette opp bra nok, at han var voksen nok til å samarbeide om slikt. Han trenger også kredittkort i fht jobbreiser, da han får etterbetalt fly, hotell og andre utlegg.. Jeg hadde kortene i min lommebok for at han ikke skulle falle for fristelsen. Han lånte det ved behov (etter avtale og jeg i tro om at det da ble betalt ned av de 5-6000 han hadde igjen hver mnd), men det var ikke så ofte.

Som du sier er dette bare en side ved han og han har mange gode egenskaper. det største problemet er at dette med økonomi er kombinert med et ekstremt behov for å gjøre andre tilfreds, langt over sine egne behov, og ofte uten forstand på hva den andre egentlig ønsker..

Hjelp.. er vel derfor jeg er så forvirra nå.. er så redd dette skal gjenta seg, at det neste gang ender med å selge hus noe vi samme hva vurderer sterkt nå og kjøpe et billigere, men det hjelper så lite da vi kun har egenkapitalen vår i hytta-som vi ikke får solgt akkurat nå for det vi ga en gang.. venter på at markedet der skal stige noe så jeg ikke taper min egenkapital :( det er på vei opp, men er under etablering. Budsjettmessig hadde vi jo 10000kr hver mnd utover alle faste utgifter så er først nå vi sliter max:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...