Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Jeg jobber med mennesker med psykisk utviklingshemming(ikke det at det har så mye med saken å gjøre) Dro med noen brukere til en plass vi pleier å treffe andre med lettere psykisk utviklingshemmninger og eller tilpasningsvansker. Vi pleier å være der hver uke, og jeg er en av de som ofte er med de dit, føler derfor at jeg kjenner de andre brukerne også litt. Jeg og en skoleungdom gikk for å gjøre klart noe før de andre kom dit(han er flink å hjelpe til, og han pleier ofte å være med på dette uanvhengig av hvilke personal som gjør dette). Jeg vet utfra noe han har fortalt tidligere at han har en støttekontakt/besøksfamilie som han pleier å være hos noe(vet ikke om han pleier å overnatte der, tror egentlig ikke det) Mens vi er alene forteller han meg dette: gutten i familien (7år) pleier å være med storesøstra (som jeg forstod var voksen/halvvoksen) inn på badet når hun dusjet, for han måtte jo hjelpe henne å tørke seg. han spurte meg om jeg pleide å kose med barna mine, og jeg sa at det pleide jeg å gjøre ,spurte da om de pleide å kose på magen min og under genseren, noe jeg sa at de ikke pleide å gjøre, han sa at det pleide denne 7 åringen å gjøre med storesøstra si. Jeg spurte ikke skoleungdommen noe om dette, spurte bare hvor gammel denne storesøstra var, noe han ikke visste, spurte om hun var sånn halvvoksen, noe han bekreftet. Kan selvfølgelig hende denne skoleungdommen skulle få fram en reaksjon hos meg, ikke vet jeg(han fikk ingen reaksjon) men er dette noe jeg bør komme med en bekymringsmelding til noen? vet hvem familien er, de har også en jente på min datters alder(4-5 år) Jeg svarte vel han egentlig at om de begge synes det var greit, så var det vel det, uten å legge noe mer i det.
Anne-B. Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Er du gæern, dette må du rapportere videre til barnevern eller hvem det er som organiserer slikt med støttekontakter. Imidlertid høres jo hele historien veldig merkelig ut. Hvor gammel er denne skoleungdommen? Er dette en person som du kunne tenke deg ikke klarer helt å skille mellom hva som er rett og galt hva kroppslig kontakt mellom voksen og barn angår? Det må i alle fall kartlegges hva det er han mener for noe, kan hende han spør på egne vegne, men var ute etter å høre en voksens mening om hva som er rett og galt?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Denne skoleungdommen er vel ca 14 år. Ja, kan vel egentlig tenke meg at han ikke helt klarer selv å vurdere hva som er rett og galt ang kroppslig kontakt mellom voksne og barn. Jeg fortalte dette til den personen som var sammen med han- en lærer på skolen. Han har tidligere også spurt med om barne mine pleier å kose på magen min, jeg la meg ikke så mye opp i det da,men når han kommer med dette også, så må jeg si at jeg stusset litt. Jo, kan hende han ville ha en voksens synspunkter, kanskje jeg gjorde feil da i å svare som jeg gjorde, men vil jo nødig at han skal gå til denne støttekontaktens barn å fortelle at dere kan ikke gjøre slikt, for det har ...... sagt. Men hvem i all verden skal jeg rapportere til? og kan jeg være anonym? tenk om dette er oppspinn, og jeg ødelegger forholdet mellom støttekontakt og skoleungdommen, har sett de har vært sammen i basseng, så det er jo tydelig at han har det greit sammen med de.
Anne-B. Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Du må gå til barnevern eller de som organiserer dette med støttekontakter og avlastingsfamilier. At du sa noe sånt som du sa, er ikke så rart, å bli fortalt noe sånt er vel som regel ganske uventa. Barnevernet er vel greit å rådføre seg med, kan jeg tenke meg. Om denne fjortenåringen har et aldri så bra forhold til støttekontakten sin, så kan ikke det gå foran en mulig overgrepssak. For det kommer du til å ha på samvittigheten for resten av ditt liv.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Vet du om noen nettsider jeg kan undersøke om det finnes en storesøster i denne familien? De er ikke på fb. Vet hvem de er, og hva de heter, har også funnet ut årstallet disse foreldrene er født, noe som tyder på at denne søsteren kan ikke være foreldrenes felles barn dersom hun er mer enn 15-16. Den ene av foreldrene er nemlig for ung for det. Tror jeg skal drøye det litt uansett, og kanskje heller holde øyne og ører åpne, Pappaen med disse ungene, 4-5 år og 7 år bor i nærheten av oss, og vi har treftes et par ganger på lekeplassen. Gutten på 7 år virker som en åpen unge, i allefall en unge som prater med hvem som helst. Det blir ikke sett rart på da om jeg går til barnevernet og legger saken frem slik som jeg gjør til dere, om da denne læreren som jeg fortalte dette til ikke har rapportert det, kan det gå utover hennes jobb? Har henne på fb, kanskje jeg skal spørre henne der? I utgangspunktet er det jo ikke mitt ansvar, jeg jobber jo ikke med denne skoleungdommen, heller ikke med denne 7 åringen. Men på en annen måte, om en kompis av gutten eller jenta mi kom å fortalte det samme, så tror jeg jo jeg ville reagert, men saken er jo da sånn at om dette sjedde hjemme hos meg, så har jeg jo ikke tauushetsplikt, det har jeg jo på jobb, selv om jeg ikke jobber med denne gutten?
Anne-B. Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Når du har fått kjennskap til det, er det blitt ditt ansvar.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Bare en tanke... Tror du ikke at han egentlig fortalte om seg selv? Og bare omskrev det for å sjekke ut om dette var galt? Jeg vet at dette er en ikke ukjent måte for barn å fortelle om at de har blitt utsatt for overgrep. Snakk med noen som jobber i barnevernet, du. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Jeg vet at han ikke har noen storesøster selv, han har storebrødre, vet jo ikke, men tror ikke han klarer å omformulere det såpass, om det f.eks var mammaen hans som gjorde dette. Kanskje jeg skal være litt "oppsøkende" og gå mye på lekeplassen med ungene i nærmeste framtid. Kan jo hende jeg treffer de igjen, og har mulighet å følge litt med på gutten. og lytte til han. Jo, tror jeg skal oppsøke barnevernet, men jeg må kanskje prøve å undersøke litt først
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå