Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann har nettopp blitt tre år og snakker fremdeles ganske uforståelig. Småen sier for eksempel

at i stedet for kart

vait i stedet for varmt

oakt i stedet for ødelagt

Det virker rett og slett som om en del konsonanter detter ut. Men en del ord sier han jo helt riktig også da. Er det noen som har hatt det likt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår er 3,5 år og sliter med uttalelsen når det gjelder mange ord

eks: barnehage - banegage, kopp - topp, Sophie - Sosie, ødelagt - øgelag, traktor - pjaktor osv.

Mange ord sier han rett og han bruker mye setninger ( selv om ordene ikke kommer i rett rekkefølge alltid)

Det kommer seg nok enda mer etterhvert:)

Skrevet

Det høres lovende ut :) Egentlig er jeg jo storfornøyd med at han er interessert i å snakke igjen etter over et år med null interesse.

Skrevet

Min eldste var også slik.

Ved 4 års alderen fikk han en vurdering av en logoped,og han får nå hjelp.

Har hatt logopedhjelp siden han var 4 1/2 (el 4.9 år),er nå 5,5 år,og han har blitt kjempe flink.

Han var/er rett og slett umoden i munnen sin.

Han siklet også til han ble 4 år (ikke slik att det rant ut av munnen da..),men begynte med å bruke sugerør når han drakk,hjemme og i barnehagen,og det hjalp masse.

Føe kunne ikke ukjente forstå han noe særlig,men nå forstår alle han,selvom noen ord fortsatt er litt utydelige..

Det er nå min historie da..

Skrevet

Vår 3,5-åring har nettopp blitt vurdert av ppt pga språket/uttalen - fikk da beskjed om at dersom det ikke bedret seg innen han var 4 måtte vi få hjelp av logoped. Han her har alltid "babla" mye, men var ca 3 før folk begynte å forstå han. Og fremdeles må man ofte være i situasjonen for å skjønne hva han forteller. Skal til ØNH å sjekke mandlene(de er DIGRE!) og hørselen. Føler han hører bra, men kan være lyder han ikke får med seg?! Virker som om han selv trur han prater riktig =P Rådene til oss foreldre var å prate mye med han, lese, ikke rette på han men gjenta ordene riktig.

Skrevet

Sønnen min blir 3 år om et par uker. Han har få ord, men himla mye babbel. Noen ord er helt feil i forhold til lyden i ordet han vil frem til (glædda=melk, glgl=ryggsekk/veske osv) I tillegg lager han bare lydene til dyr og kjøretøy, prøver ikke å si ordet en gang.

Men han hører helt fint, gjør som han får beskjed om, og gjør seg til en viss grad forstått. På helsestasjonen og i bhg mener de at dette er ok, og jeg ser jo selv at det går på frem.

Her forleden sa han "ususs" da han dunket meg, det var jo et stort fremskritt=)

Som en av ungene i bhg sa: -Jeg snakker norsk, og han Theodor, han snakker engelsk.

Haha=)

Om det ikke har bedret seg innen et halvt år kommer de til å ta det opp i bhg, og vi kommer ti å be om talepedagog. Men enda er jeg ikke særlig bekymret.

Det kommer når det kommer!

Skrevet

Hehe, storebror synes også at mellomstebror er veldig god i engelsk! =P

Skrevet

Ein forventar ikkje VELDIG mykje av språket til ein treåring, og det er vanleg at ein del lydar dett ut. Om han har tilsvarande problem ved ca 4 år kjem det nok til å bli tatt tak i då.

Det du sjølv kan gjere er å gjenta orda han seier feil, men då sjølvsagt seie dei riktig. Om han seier "maten vait", seier du "ja, maten er varm". Lengre ord som "oakt" kan du dele opp i stavelser og få han til å gjenta ein og ein stavelse "ø - de - lagt".

Jenta vår på 2 år og 4 mnd er tidleg med språket, men tyr ofte til lettvinne løysingar ("fant" i staden for "elefant", "fon" i staden for "telefon" osv). Men eg det skal ikkje mange gjentagelser til, der eg seier ordet stavlese for stavelse ("e - le - fant", "te - le - fon"), før ho huskar korleis det skal vere.

Det skadar i alle fall ikkje å prøve. I følge tanta mi (som jobbar med språkutvikling hos hørselshemma/"øreimplanterte" barn og voksne) hadde ho ikkje lenger hatt jobb om alle foreldre tok tak i problemene på denne måten.

Skrevet

Så hyggelig å høre at tanta di som liksom skal ha peiling mener at foreldrene kan skylde på seg selv da...(hvis jeg forstod deg riktig?!) Rådene vi har fått har vi i grunn allerede fulgt intuitivt - men barn er forskjellige!

Skrevet

Uff, det var ikkje sånn meint, ser det var litt bastant formulert, beklager det.

Klart barn er forskjellige, og foreldre er forskjellige. Ikkje alle gjer ting intuitivt (slik som du gjer), og barnet vil vel då trenge meir oppfølging enn barn som har foreldre som jobbar aktivt med å bedre språket, det må jo høyrest fornuftig ut?

Vanskeleg å få fram tonefall i tekst, men uttalelsen eg kom med var med eit lite flir og ikkje sånn heilt alvorleg, sjølv om det nok er noko alvor i det.

Skrevet

Den er grei =) Pleier egentlig ikke å ta meg nær av sånt...så er vel på høy tid å finne puta - God natt!

Skrevet

Ja, er nok farleg nær sengetid eg og, når eg klarar å formulere meg så toskete at eg får UnePune på nakken ;p

Sov godt

Skrevet

Som de andre skriver her, når barnet er 3 år, er det fremdeles masse som ikke har falt på plass, og det er enda tidlig før noe blir utredet.

Her har storebror blitt 4,5 år, og jobber med logpoed i bhg hver dag, samt at han skal begynne på "språkskole" til høsten i regi av kommunen og PPT.

Han mangler mange av de lydene din sønn gjør, og er endel eldre. Men som sagt, hos de fleste retter dette seg etterhvert som de vokser til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...