KristineMed2Sønner<3 Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Heisann! Hva gjør man når man har ett barn på 2 1/5 år som NEKTER dotrening, uansett hva man prøver å gjøre for å få det til å virke morsomt og spennende? Virker som flere jeg snakker med skal ha det til at "det er jo bare å gjøre sånn og sånn", å da føler jeg meg heller misslykket som mor akkurat der.. Hvis vi maser for mye, eller presser for hardt på, så trekker han seg jo bare ENDA mere vekk fra denne greia, så det har vi jo skjønt at ikke er lurt. Vi har kjøpt denne potten fra fisherprice, med musikk osv. men han nekter jo å i det hele tatt sette seg på den, så da blir jo liksom hele poenget med den potta borte.. Hehe.. foreløpig hvertfal.. Doen er det ikke snakk om heller.. Han hyyyyler såfort vi prøver å løfte han opp på doen mens vi iherdig smiiler og ler å later som dette er sååå gøy... Noen som kjenner seg igjen, å hva gjør/gjorde dere for å komme over kneika? For sånn som ståa er nå, så spør vi flere ganger daglig, å prøver svakt å pushe han litt, men det er blodnekt hver bidige gang. Så nå står det liksom fortsatt på vent. Jeg tenker liksom sånn at det får bare vente til HAN føler seg klar, men at vi jevnlig spør om han vil gå på do, å at det til slutt en vakker dag skjer. Men det er kanskje feil? Noen råd? MVH:
sprellemor Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Jeg ville tatt en pause i spørringen. Vi hadde litt av det samme, jo mer vi spurte, jo mindre ville hun. Og så plutselig ville hun sitte på potte av seg selv. Det hjalpe veldig at venninner i barnehagen sluttet med bleie. Hun begynte selv å snakke om å slutte bare få mnder før hun ble 3. Det viktigste er å ikke mase om det, tror jeg. :-) Vår bruker fortsatt bleie på natten, blir 4 år i mai. Kloke av skade stresser vi ikke noe med det heller, regner med at det også kommer av seg selv.
g 05, venter jente Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Vi maste ikke i det hele tatt. Kjøpte en potte han kunne sitte på hvis han ville, og fikk tilbud om å tisse på do sammen med pappa. Han var lite villig til det, men da han var 3 år og 3 uker deklamerte han at nå er jeg ferdig med bleier... Men da må du gå på do sa vi. Og det var HELT greit... Han satt på potte og bæsjet den første måneden, deretter på doen. Har hatt minimalt med uhell. Bruker heller ikke bleie om natten. Ta det med ro. La han få ordne seg selv. Når han eventuelt ser de store barna i barnehagen så vil han også være stor... Lykke til med bleieslutt!
Myrnixa Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Enig med de over her om at det ikke er noen grunn til å stresse. Hos oss funket det godt med klistremerker. Jeg kjøpte inn en haug med fine klistremerker og forklarte henne at dette var klistremerker hun kunne få etter at hun hadde vært på do/potta. Etter at hun hadde vært på do/potta fikk hun velge klistremerke som hun kunne klistre opp på et ark på kjøleskapet - stor stas! Hun fikk ett klistremerke for nr. 1 og to klistremerker for nr. 2:-) Ut over dette verken maste eller presset vi - tror dette bidro til at pottetreningen bare ble noe positivt for henne, som hun fikk styre selv i sitt tempo.
sprellemor Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Ja, det er sant, det hadde jeg glemt. Vi hadde også klistremerker. Dette faset etterhvert helt ut av seg selv. Gikk rett og slett i glemmeboken.
ano`num *17.03.10* Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 2,5år her også, og nekter. Hun er klar på alle måter. Har lenge sagt fra om at hun har bæsjet og nå vil hun helst bytte bleie med en gang hun har tisset. Men sitte på do; næhei det skal hun ikke nei! Hun bytter bleien selv også. Bortsett fra bæsjebleiene seff. Så jeg aner ikke hva vi skal gjøre for å komme oss videre! Har tenkt på å kjøpe de potte-treningsbleiene som ikke suger så godt, for å bruke de når vi er hjemme. Kanskje hun synes det blir ekkelt da. Det eneste jeg vet er at jeg ikke skal mase på henne. Av erfaring med storesøsteren vet jeg at ting har en tendens til å låse seg litt da. Hun sluttet forresten med bleie på eget iniativ da hun var 3år gammel. Mamma spurte meg så hun hørte det om det ikke var på tide å tenke på å slutte nå. Da fikk hun det for seg at jo, det skulle hun det! FErdig med det. Et par uhell, så var det hele "over" og hun var bleiefri! 3uker senere sa jeg til pappa`en (så hun hørte det med et uhell) at vi kanskje skulle prøve å slutte om natten når vi kom hjem fra ferie hos mine besteforeldre. Da skulle hun jagge meg slutte med en gang. Ikke like populært hos oss voksne som var redd for uhell mens vi var på ferie. Men det gjekk bra det også! Vi får vell bare smøre oss med tålmodighet. I F&B stod det at de fleste av dagens barn er bleiefrie først når de nærmer seg 4årsalder for et par blader tilbake. Får trøste oss med det.
EleResa Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Dukker innom for å svare på dette.. Datteren vår er 3,5 år og har fortsatt ikke slutta med bleier. Vi prøvde nok litt for iherdig en stund, og hun ble så lei av maset at hun nektet alt. Så vi har funnet ut at vi tar det i tempoet hennes.. Nå kan hun gå hele dagen uten bleie, men vi har fortsatt bleie på om natta. Tar nok ikke nattbleia før litt senere utpå våren/sommeren
SpongeBob Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Utrolig forskjellig fra unge til unge, ja - min eldste var godt over 3 da han sluttet (da trodde jeg han var kjempesent ute, men det viste seg at han var først av ungene i den gruppen i bhg) og yngstemann var vel 2 år og 2 mnd. Ikke mase, bare la dem finne ut av det har fungert for oss, men når de så bestemmer seg må det bare følges opp. Begge mine har sluttet så å si på dagen med bare etpar uhell da de først var klare for det. Og 2 1/5 er ikke sent!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå