Gå til innhold

Oppdragelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne virkelig trengt noen råd angående oppdragelse av en gutt på 3,4 år. Han er verdens skjønneste og fineste gutt men når han ikke får det som han vil blir han helt vill...(ikke uvanlig for den alderen da :))

Jeg er glad han har sin egen vilje og ikke er redd for å vise det men nå er det blitt snakk om de minste ting som trigger han.

Som idag f.eks da han hadde dusjet. Han begynte å hyle fordi det var jeg som åpnet dusjdørene og ikke han. Så fortsatte han å grine fordi jeg tørket håret feil. Endte med at han stengte døra og ikke ville gå ut, hvorpå jeg telte til tre også åpnet døra og sa han kunne komme når han var klar. Da kastet han seg på gulvet i gråt og sinne!

Videre kan han bli kjempesinna om det er jeg som åpner lokket på tannkremen eller skrur på krana eller finner skje til yoghurten. Sånne småting som egentlig ikke har betydning men som er så viktig for han. Han er jo i en alder hvor han vil gjøre ting selv og det får han og lov til. Setter av tid så han kan få lov å styre litt og ordne og føle seg nyttig og passer på å rose han.

Jeg kjenner at dette begynner å tære på tålmodigheten og jeg blir sånn som jeg ikke ønsker å være, en mamma som kjefter og roper :(

Men vi kan ikke holde på sånn at han skal gjøre alt og styre hele situasjonen.

Så hvordan skal jeg ta tak i dette, få han til å forstå at dette ikke går lengre!? Timeout, tid på rommet, ta bort en gode?

Hva gjør dere?

Hilsen sliten og fortvilt mamma...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke gjør noenting. Si til han at nå er han urimelig, og at han får gråte fra seg, så fortsetter dere når han er klar.

Akkurat dusj døra kan du jo lukke igjen, slik at han får vinne noen kamper, ting som ikke er viktige for noen av dere.

Har det sånn med begge ungene fra id til annen, og de egger hverandre opp, begynner den ene så begynner den andre, og så skal de konkurere med hverandre også.

La dem Ikke alltid lett, men i det lange løp lønner det seg. Men litt annerledes er det med disse tingene de vil gjøre selv, det må de jo få lov til, i alle fall til en viss grad, å la dem få gjøre ting selv er litt viktig, om du automatisk bare gjør alt, så tar en litt av utviklingen fra dem. Men om det går alt for lang tid, må en jo tilslutt gripe inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...