Gå til innhold

Dere som bruker/har brukt potetmel mot sår stump:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumt spørsmål, men hvordan bruker dere det? Man vasker bort det gamle, enten det er krem eller potetmel (og selvsagt rester av tiss/bæsj), lufttørker og SÅ potetmel? Eller tar dere på potetmelet mens stumpen fortsatt er fuktig etter å ha blitt vasket, sånn at potetmelet tørker opp fuktigheten?

Tror jeg skal prøve dette kjerringrådet på datteren min som er så sår i stumpen. Har brukt både zinksalve og inotyol, samtidig som vi har byttet bleiemerke fra Landlord tilbake til Libero, men hun er likevel rød igjen etter en stund. Hun var ganske fin igår kveld, men da hun kom hjem fra bhg var hun sår igjen. Har sagt ifra i bhg at de må skifte bleie ofte, og så fort de merker hun har bæsja. Jeg vet også at de bruker Libero-bleier der, og at de bruker Libero våtservietter, etter at jeg har gitt beskjed om at de må bruke dem (tok med ei pakke selv, etter at jeg fant ut de brukte FirstPrice sine, og hun ble sår....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et godt gammelt kjærringråd som har fungert utmerket på mine barn i alle fall. Jeg bruker kun olje og vann når jeg vasker barnet, klapptørrer med håndkle slik at området er tørt. Så drysser jeg på litt potetmel. Jeg har opplevd at sår stump har blitt fin igjen over natten bare ved hjelp av litt potetmel. Når barnet ikke har sårhet eller noe tar jeg ikke på noe som helst.

Skrevet

Vasker og tok på potetmelet på litt fuktig stump. Har brukt landlordbleiene hele tiden untatt de første mnd.

Ellers bruker vi weleda zink krem med calendula. Den er super.

Skrevet

Potetmel på ren og tørr rumpe:)

Jeg vil bare anbefalle salven Inotyol! Den er fantastisk mot sår stump. Smør på tykt lag til natten og stumpen er så godt som god på morgen.

Skrevet

Vi har aldri brukt annet enn potetmel på sår & irritert stump. Vaskk med vann & klapp tørr stumpen. Dryss på godt med potetmel. Gjenta ved hvert stell frem til stumpen er bra.

Skrevet

Synes ikke det har noe å si om du venter til stumpen er tørr eller om du tar det på mens stumpen er fuktig. Melet trekker til seg all fuktighet allikevel. Greit når man ikke alltid har like god tid til å lufttørke. Har veldig bra erfaring med potetmel også.

Skrevet

syns det har vært best på tørr stump, da trekker den til seg og fikser opp i det såre istedenfor å trekke til seg fuktigheten..

Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle tips:)

Nå har jeg og snuppa vært på badet, og hun har krøpet rundt naken i en halvtimes tid (hadde ikke fler bleier igjen så vi ventet på at pappaen skulle komme hjem, hehe:)) Tørket godt opp da, og jeg gnudde på med Inotyol for natta, så får vi se hvordan hun er imorra. Får ta potetmel trikset imorgen om hun er rød igjen etter bhg'en..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...