Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Kan noen forklare meg hovedforskjellene på universitet og høyskole? Feks Blindern Vs. HIO? Det er en utdannelse jeg vil ta på HIO, men jeg har fått inntrykk av at det ikke er like bra som universiteter, med tanke på sjansene på få jobb osv.. Har det egentlig mye å si lengre?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Spiller snart ingen rolle, de aller fleste høgskoler fusjonerer for tiden med hverandre og/eller et nærliggende universitet, nettoopp for å kunne bli universitet. Så det ligger vel i kortene at det genrelt sett er mer attraktivt med en universitetsgrad enn en høyskoleutdannelse. På generell basis er fagene på høgskolene mer yrkesrettet opplæring, mens man på universitetet driver forskningsbasert undervisning. Vitenskapelige ansatte ved universitet bruker en stor andel av sin tid på forskning, det gjøres generelt sett ikke på høgskoler.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Universitetet har strengere krav til kildebruk, og krever større grad av selvstendighet. Man utvikler evnen å kritisere forskningsresultater korrekt, og selv kunne se om argumentasjon i oppgaver har logisk brist. Man lærer også at man aldri kan si at en årsakssammenheng er bevist. Det kan nemlig kun motbevises, aldri bevises fullt og helt . Ellers er det vanskeligere å få gode karakterer på Universitet. En A på høyskole ville vanligvis vært en B på Universitet.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Dette er ikke jeg enig i. Jeg har studert 3 år på tre forskjellige høgskoler og 4 år på Uni. Det er de samme kriterier til det meste, og ikke noe vanskeligere å få en A på uni som høgskole.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Hvis du har lest om undersøkelsen som ble gjort på akkurat dette ved overgang fra tall- til bokstavkarakterer, så ville du sett at du kan tro hva du vil- men at dette ikke stemmer. Det er også store skilnader mellom universitetene, UiO er strengest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå