Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg sjølv er så veldig usikker på kva eg vil ha og ka eg kansje vil ha.

Veit at eg vil ligge i badekar,for det var himmelsk 1 gang. fekk og ei sprøyte i låret som eg ikkje husker kva var,men den funka for meg. lystgassen spydde eg veldig av og akupunktur synst eg bare vare heilt rart. masse nåler her og der. hehe.

Ville ha epidural men da var eg litt for seint ute.

Denne gangen trur eg at eg vil spørr etter epidural ganske tidleg, men har ein del venniner som seie at ein kan miste riene av den??? usikker eg no. letteste er vell bare å ta det som det kjem? Kva skal dåke ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

æ fikk epidural sist gang å det fungerte himmelsk på mæ !!!

den her gangen e æ litt usikker på om æ vil ha det.. har vældi løst å prøve badekarr å kanskje føde i vann! men, uansett ka æ planlegge nu e det jo ikke sikkert det e sånn det blir likavæl, så trur æ blir å gjøre som sist.. tar det som det kommer!! hihi

Skrevet

Smertelinding: mest mulig og best mulig, sier nå jeg!

Med andre ord skal jeg ha epidural... Man får jo drypp hvis riene avtar, og alle mine venninner som har født med og uten sier de ville valgt det igjen.Satser på badekar i begynnerfasen...

Skrevet

Signerer Nikki 75 på denne. Har ingen planer om å vise hvilken tøffing jeg er på dette området, kommer bare til å angre meg halvt ihjel når det er for sent å angre :-P

Skrevet

Samme her :) Badekar i staartfasen og epidural så fort det blir for ille. Holdt på 28 timer sist, og venter ikke mange timene kortere denne gangen - så veldig klar for alt jeg kan få! Så får vi se om det funker like bra som sist :)

Skrevet

Jeg tror det er veldig lurt å ta ting litt som de kommer. Hvis man ser for seg det ene eller det andre som eneste mulighet på forhånd, så er det så lett å bli skuffet og få fødselen "ødelagt" av at ting ikke blir som det blir. Jeg klarte meg med badekar og noen stikkpiller sist og håper å klare det samme denne gangen. Jeg var veldig klar for epidural sist når jeg fikk de stikkpillene (tror det var paralgin major), men hadde for liten åpning. Ca en time etterpå hadde jeg full åpning og pressrier, så for meg var det veldig greit å slippe epiduralen etter som ting plutselig gikk så raskt. Det var ekstremt vondt i ca en halvtime av den timen, den siste halvtimen før pressriene lå jeg og halvsov mellom riene.

Lystgass var ikke noe alternativ sist ettersom de ikke hadde det på sykehuset jeg fødte. Nå har de fått det, men jeg tror at jeg kommer til å gjøre som deg og spy av det, blir rett og slett litt kvalm av tanken allerede nå, så det kommer jeg ikke til å prøve i det hele tatt.

Viser det seg at ting blir verre og mer langvarig denne gangen enn sist, så kan det nok hende at jeg likevel bestemmer meg for epidural, men tar det som det kommer.

Skrevet

Fikk epidural forrige fødsel. Fungerte veldig godt for min del.

Bedre tilbud der jeg skal føde nå, bla.a. badekar på alle fødestuer. Det er vel ikke smertelindring i så måte, men håpet er at jeg kanskje da greier å slappe av mer enn forrige gang. Er ellers åpen for epidural denne gangen også, hvis situasjonen ligger til rette for det.

Vet de har lystgass også, men er som flere andre nevner her, redd for å bli uvel. Men kanskje verdt et forsøk?

Skrevet

Jeg hadde epidural sist,mistet ikke riene og det gikk ganske fort likevel.Tok vel 4-4,5 t fra vi kom inn på sykehuset til jr var ute. Kommer til å be om det denne gangen også. Anbefaler epidural på det sterkeste. Men JM sa sist jeg var på kontroll at det var ikke sikkert jeg rekker å få epidural denne gangen så jeg må forberede meg på det. Tar fødselen som det kommer denne gangen også,er ikke noe vi kan styre likevel det som skjer det skjer.

Skrevet

Epidural - garantert !!! Fungerte topp, og jeg fikk den så tidlig første gang, at smerte aldri nådde den "jeg-klarer-ikke-dette-mer-nå-vil-jeg-hjem-kan-ha-babyen-i-magen-for-alltid" smerten;-)

Lystgass var kult, skulle gjerne hatt det denne gangen også, men de har sluttet på sykehuset her:-s

Itillegg har jeg avtale om lokalbedøvelse under pressriene, enten med spray eller gel :-) Vet ikke om dette er noe alle får da...

Skrevet

Jeg skal føde på ABC, så bare badekar på meg.

Skrevet

Varmt vann og LYSTGASS! Lystgassen funket fantastisk for meg under pressriene sist gang. Rakk ikke annen smertelindring, så vi får se denne gangen da. Er da åpen for det meste :)

Skrevet

Jeg har sagt fra at jeg ønsker epidural og badekar. Fikk Lystgass sist, og det var bare helt fantastisk.

Ingen trenger å være redd for å prøve det om en har muligheten!! Virkningen går over etter få sekunder, men det er så godt akkurat når en har sterke rier! Skulle gjerne brukt det igjen, men de har sluttet med det der jeg skal føde:-(

Skrevet

Har ingen planer denne gangen. Hadde store planer sist, men de gikk rett vest for å si det mildt! Ble en to dagers fødsel som endte i akutt ks.

Denne gangen tar jeg alt som det kommer, men er åpen for å ta alt jeg kan få. Heller for mye enn forlite, he he ;-)

Skrevet

Sist gang satt jeg i badekar, og det var utrolig godt. Så gikk jeg litt rundt omkring med prekestolen, det hjalp det også faktisk, i tillegg til at min fantastiske samboer strøk meg over ryggen. Da jeg kom over i senga testet vi akupunktur som gjorde det hele verre, de nålene var bare i veien! Da fikk jeg lystgass, noe jeg syns fungerte godt. Fødselen tok 8 timer, og de sier at med nr 2 så tar det omtrent halvparten så lang tid? Smertelindring er noe jeg har tenkt masse på nå med nr 2, jeg skal i alle fall sitte i badekar. Så vurderer jeg epidural. Men man må nesten ta det som det kommer, vet aldri hvordan fødselen blir, kan gå fort- og det kan ta lang tid. Så det må nesten vurderes der og da :)

Skrevet

Hei.

Kroppen får ordne det meste selv tenker jeg, med egen smertelindring. Kanskje lystgass under overgangsfasen, hvis de har det. Ellers må man vel ta det som det kommer. Stående fødsel så lenge som at det er mulig, for da ordner kroppen som regel det meste selv. De 2 siste gangene sto jeg og fikk supet lystgass ett par ganger like før pressriene begynte. 2-3 pressrier så var babyen ute.

Lykke til alle sammen.

Skrevet

håper på å kunne føde uten medikamentell smertelindring men om jeg må be om epidural ser jeg ikke på det som noe nederlag:-)

Skrevet

vil ikke ha noen ting, evt badekar/dusj.... har født to fra før. fikk epidural første gang, men det var så travelt med alle ledninger og slik....

Skrevet

Trur eg tar det som det kommer. Men eg fekk ei sprøyte i låret sisst, då klarteeg å slappe litt meire av, men eg husker ikkje kva den heiter? nåken som veit ka det kan være? så eg kan spørr etter den i gjenn no snart. :)

Skrevet

Jeg føder på ABC, så her blir det badekar, akepunktur og massasje som smertelindring.

Har også hørt at epidural kan føre til at man blir litt følelsesmessig avstumpet noen timer etter fødselen, så dette er vel en ting å være obs på når du tenker gjennom hva du ønsker. Anbefaler deg å snakke litt om tankene dine med jordmor, og skrive "et brev til jordmor" som du tar med deg til fødselen hvor du skriver hva du tenker og ønsker også om smertelindring og smerte under fødsel :)

Lykke Til hvertfall!

Skrevet

Jeg tenker at jeg tar det som det kommer denne gangen også, men lystgassen og fentanyl eller hva det heter funka veldig greit..

Men forrige gang endte det i KS etter en lang fødsel, så orker ikke legge de alt for store planene..

Blir så utrolig provosert av gravide venninner som sier: Jeg skal ihvertfall ikke ha epidural. Jezzz, kan du ikke vente til fødselen starter og ta det derfra liksom!

Virker som enkelte tar det som et evig nederlag å få en epidural.

Må man så må man. What's the big deal?

Skrevet

Snart mamma til 2:

Kan det være Petidin du fikk??

Fikk det med min første husker jeg. En sprøyte i låret...

Har etter det bare brukt lystgass, og enkelte fødsler uten noe som helst.

Beklager men jeg synest det er altfor lettvint nå til dags å få epidural m.m.

Blir vel halshugd nå, men synest det er blitt slik at man allerede før man kommer inn dørene på sykehuset ber om epidural - og får det...!!!

Vi kvinner er da bygd for å føde barn ut, og lar ikke kroppene våre få prøve engang...med enkelte unntak selvfølgelig....

Hmmm min mening da....

Skrevet

Jeg satser på lystgass sånn som sist, uten den hadde jeg ikke overlevd!

Også håper jeg på badekar for dusj hadde fin effekt for meg i 2 timer men det ble etterhvert tungt å stå så...

men ellers tar jeg det som det kommer, kanke planlegge for mye i forb med en fødsel dessverre... men noen tanker har jeg selvsagt:)

Skrevet

Skal ta det som det kommer, gikk litt fortere enn planlagt og trodd forrige gang. Og da hadde jeg ikke annen smertelindring enn dusjen å min egen pust. Tror jeg gikk inn i en transe i løpet av den tiden det sto på (utavdegselvopplevelse) .

De sa jo at neste gang kan komme like fort eller fortere, så det er jo ikke sikkert jeg rekker noenting denne gangen heller....:)

Lykke til damer, håper alle finner sin måte og sette nurket til verden. For det som kommer inn, MÅ jo ut igjen:)

Skrevet

Jeg tar det som det kommer, har hatt to forskjellige fødsel. En med og en uten og begge deler har vær greit. Så vi får se hva som skjer, er jeg som min mor er denne ute på 20 min, det var jeg når jeg kom til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...