Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Hei! Er gravid, mannen arbeider på sjøen 28 på /28 fri. Jeg har termin nesten under halvveis i en av hans arbeidspeioder... Men jeg kan jo føde når som helst innenfor en måned. Han får jo bare perm uten lønn, 2 uker har han krav på. Har bestemt at vi fryser lån en periode, og han arbeider som sommervikar på ferje den måneden han egentlig skulle vært ute på sjøen. Dermed er han ikke langt ute i nordsjøen når fødselen starter. Han vil da få være "hjemme" fra slutten av juni til slutten av august. Like greit for rederiet ar han har perm hele måneden. Han vil også benytte seg av pappapermen og ta denne i iallefall en arbeidsmåned + frimåned. Da vil han også være hjemme i 3 mnd. (Menge tar j ut når de har frimåned likevel for å få dobbelt opp med betaling, men dette ønsker ikke han.. Penger er ikke alt sier han.) Hvordan er det for dere som er sammen med sjømenn i forhold til arbeidsdeling osv. Nå vil jo jeg være alene med babyen annehver mnd hele døgnet. Fungerer det greit eller? Set er jo godt å tenke på "avlastningen" man får når pappa først kommer hjemm i fht soving etc. (Der mannen arbeider 9-4 med fri i helgene er jo dette ikke like enkelt, han er jo sliten etter arbeidsuka og man kan jo vel ikke kreve at han står opp førs hver helg). Men det må jo vel være slitsom å være helt alene med baby? Eller går det greit? Er det mye skriking med en gang pappa kommer hjem- kjenner han ikke igjen osv. (Må være ganske sårt for papsen). Hvordan gjorde dere det mtp. termin/fødsel og permisjon u. lønn?? Gode råd å gi? Takker for svar om noen gidder - ble litt langt
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Nei, spedbarnet mitt har ikke skaffet seg arbeid enda...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Mannen min jobber med olje og har reisejobb. Han kan være borte alt et par dager til én måned. Han er ikke veldig flink til å hjelpe til hjemme. Jeg tar alt barnestell, nattevåk, husarbeide, matlaging osv. Babyen vår er 6 mnd nå, og jeg har ikke sovet en hel natt siden henne ble født. Jeg er megasliten. Jo eldre barnet blir, dess mer krevende blir det, og ja; det er slitsomt å være alene, men jeg syns faktisk det er mer slitsomt når gubben er hjemme. Det er som å ha en lat tenåring og en baby. Nå vet ikke jeg hvordan mannen din er. Kan jo hende at han er super og gir deg mye avlastning. Da burde det gå knirkefritt. Ang. permisjon og sånt aner jeg ikke noe om. Min mann har ikke tatt ut noe annet enn de 14 dagene etter fødsel. Vår situasjon tilsier at vi taper penger på å la han ta ut fedrekvoten sin..Han er jo såpass mye hjemme uansett.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Min er vel ikke helt super, men tror nok han er litt mer super enn slik du beskriver din. Vi vil tape masse penger på at han tar ut pappapermen som han gjør... Men han ønsker virkelig å ta del i babyen, og da kommer familien foran pengene for han. Siden dere ønsker å ta ut perm mens mannen din har avspasering likevel, får dere jo i pose og sekk. Han vil jo både får lønn + foreldrepenger... Tror det hadde blitt annerledes med oss dersom han arbeidet 14 på og 28 fri feks... Da hadde han kommet til å tatt ut fedrekvoten mens han var på fri...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Nei, men jeg har spebarn og et litt større barn, og en mann som jobber til klokken 20 hver dag og nesten hver helg. Så jeg legger barna og står opp om natta. De er ingen umulighet
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #8 Skrevet 15. mars 2010 Ja selvsagt, det skulle vel egentlig bare mangle?? Det er det som må være så greit når man har en mann som jobber på sjøen - eller annen turnus; da kan han stå opp mer om morgenene og så får man muligheten til å sove lenge en god gang i blant når han er hjemme Dette kan man ikke kreve av mannen din som jobber så mye. Hi
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 sant. Men det er jo en utfordring å være for seg selv så ofte også. Det er noe i det å ha noen å snakke med på kvelden og fortelle om barna etc. Det er jo en støtte i det også. Så jeg mente ikke å si at jeg har det verre enn deg, bare at jeg mener at det fint går an å ta seg av barn alene.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #10 Skrevet 15. mars 2010 Nei, selvsagt ikke.. Var ikke ment som "kritikk" fra min side heller.. Men jeg tror det blir vanskeligere for den som er hjemme å kunne kreve en "hviledag" dersom man har en mann som jobber slik du gjør... Kanskje begge to blir mer slitne osv... Jeg tror nok det går fint å ta seg av barn alene, mange som gjør det og tom er helt enslige.. Da er jeg mer bekymret for pappan som er så lenge borte fra familien sin. Går kanskje glipp av både første ord, tenner, krabbing osv. Samtidig som barnet gjerne ikke kjenner igjen pappan sin når han kommer hjem Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå