lykkelig72 Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Var hos jm i dag. Alt er bra og alt er normalt, vekt, urin, blodtrykk og alt er innenfor normalen. Selv føler jeg meg også i god form, jeg går på ski, på tur og trener litt på treningssenter (styrketrening). Føler meg verken tung eller sliten, den siste måneden har jeg tvert i mot vært ordentlig fornøyd og glad! Men nå etterpå sitter jeg og fikk en sånn snikende ekkel følelse av at symfysemålet begynner å bli for høyt. Det var 25,5 i dag. Altså litt over gjennomsnittet, men innenfor normalen. Så nå ble jeg plutselig nedfor og all gleden jeg har hatt fram til nå, forsvant litt. Ser plutselig for meg at barnet blir altfor stort og at det er fordi jeg ikke er flink nok med kostholdet og.... er jeg blitt helt "rar", eller er det noen som kjenner seg igjen?? Jeg skjønner at det er viktig og måles og følges med på, men nå ble jeg deprimert til tross for at jeg ligger innenfor normalen. Vil liksom at målet bare skal være på gjennomsnittet, ikke over...sukk....
lin76 Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Ifølge legen OG jordmora eg gjekk til sist, er det mest normalt å ligga over normalen! Mao er det der gjennomsnittet mindre enn det faktiske gjennomsnittet, visstnok gamle tal frå ei tid då kvinnene var mindre i snitt. Så slapp av! Det høyres verkeleg ut som du gjer ein SUPER innsats for babyen din, med trening og alt. Du skal MYKJE heller lytta til kroppen din, som fortel at alt er fint og at du føler deg fornøyd og glad, enn til nummer på eit skjema! Dessutan er det ingen eksakt vitenskap å ta SF-mål, heller. Jordmora mi tok alltid mål som låg laaaangt over det legen gjorde, til og med i same veke. "Eg får alltid store mål", sa bare ho. Poenget er å følga sin eigen kurve. Tippar babyen din er heilt normal størrelse, og at du kjem til å ha masse energi til fødselen sidan du er så flink å trena. Lukke til!
Ser@fin@ Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Må si meg enig med lin76. Selv hadde jeg høyt symfysemål sist hos jordmord, men bekymrer meg ikke. 19+4 og målet var nesten som deg, 25 cm. Lykke til. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå