Bibbi - 82 Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Dette er min tredje fødsel, og vurderer og prøve lystgass og pudendalblokade denne gangen. Men har hørt att trangen til og presse kan bli nedsatt av pudendalblokade. Og att man kan bli litt lammet i beina. Vil absolutt ikke att de skal bruke tang eller sugekopp. Og tenker att det kan skje om trykketrangen forsvinner. Er det noen som har prøvd pudendalblokade, og har erfaringer og dele??
Trimdama Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har ikke erfaring med bruken men vet etter samtaler på mitt fødesykehus at dem helst ikke setter det der og går mer og mer vekk fra den type blokade. Men du har vel sjekket muligheten ved ditt fødested? Jeg ville ha det selv men får det ikke. Men jeg har forøvrig en veninne som var veldig førnøyd med den type blokade- som hun fikk for ett års tid siden Hun fikk ikke nedsatt trykketrang. Det er vel ikke usansynlig at det er en felles nevner med epidural. At det kan "slå" flere veier.... Lykke til!
Monique8 Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Jeg fikk pudendalblokkade under forrige fødsel. Jeg merket litt forskjell på trykketrangen fra alle de andre fødslene på den måten at før hadde jeg aldri måtte presse ungen ut, men det måtte jeg denne gangen. Foruten det så tok det så forsvinnende lite av smerten at jeg kommer ikke til å be om det igjen, for det gjorde så liten forskjell ift smerte at det har ikke noe for seg hos meg. Selv om det på en måte er bra at det dempet trykketrangen litt siden alle mine fødsler går så fort at det er vanskelig å holde igjen )
Lunda med lillegutt Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Jordmor på helsestasjonen sa til meg at trykketrangen kan dempes men at dette er midlertidig (20 min til halvtime). Hun mente pudendalblokade var å foretrekke fremfor epidural, som ofte tar trykketrangen i en lengre periode eller helt. Jeg har ikke prøvd pudendalblokade men tenkte kanskje å prøve dette denne gangen. Men ser at det er en her som sier at den har lite virkning på smertene, og da er det vel litt liten vits. Uff, ikke lett å vite hva man skal velge. Også virker det på meg som ulike jordmødre mener ulike ting om de forskjellige smertelindringsmetodene. Ikke greit å vite hvilken jordmor man støter på ved fødsel. Søsteren min var veldig innstilt på akupunktur, men da hun gikk i fødsel var det tilfeldigvis ingen på vakt som kunne dette. Så, ikke alt man kan planlegge heller.
Bibbi - 82 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2010 Takk for alle svar:) Tror jeg skal høre litt med jordmor hva hun synest. Men er jo liten vits og prøve det visst det ikke virker noe særligt på smertene. Syntest jeg taklet riene bra sist gang, men var grusomt og presse han ut. Så hadde vert veldigt greit med noe som tok vekk en del av smertene. De sa att det ikke var så vanligt og bruke det der jeg skal føde. Men att det bare var og spørre etter det, så fikk eg det sikkert. Ikke lett og vite hva men skal prøve og ikke prøve. Men sikkert greit og ta det som det kommer. Og heller kjenne etter når en er i fødsel hvor mye smerte lindring en trenger. Ingen fødsel er jo like:)
snart-mamma-igjen Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Hei! Jeg ba innstendig om en "lokal bedøvelse" under pressriene pga epiduralen ikke lenger hadde effekt helt nederst der hodet presset og det gjorde fryktelig vondt. Jordmor satte inn pudendalblokade på begge sider av skjeden og smertene forsvant øyeblikkelig. Men da måtte jeg be henne kjenne på magen min og si fra når jeg hadde rier, for jeg kunne ikke lenger kjenne når jeg måtte trykke. Så - det var deilig å slippe de voldsomme pressmertene, men til gjengjeld var jeg helt avhengig av instruksjon fra jordmor til å trykke...
Monique8 Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Jeg vil tro at det vil være forskjellig hvor mye den tar av smertene. Jeg har jo bare styrtfødsler, noe som medfører sterkere smerter enn ved fødsler som varer lengre. Men jeg kan ikke få annen smertellindring fordi det går for fort for annet. Pudendal er vel ment å ta den verste smerten når barnet er på vei ut. For min del så er det nok, for det er smerten idèt hodet er på vei ut jeg har angst for ) Dessverre så ble det ikke særlig forskjell for meg. Husker jeg leste i forkant av forrige fødsel at mange steder er de restriktive med å gi denne pga økonomi. Den er visst veldig dyr. JM mente jo at jeg ikke trengte noe, for alt gikk jo helt strålende. Blir like forbanna hver gang de sier det og jeg ligger der med smerter så sterke at jeg aller helst vil dø for å slippe ) Lurer av og til på om det finne JM'er som har født sjøl Under første fødsel fikk jeg petidin, som skal ta 15 min før den virker. Innen da var ungen ute for lengst. Så da hadde jeg ingen bedøvende virkning før etter fødselen :S Så derfor kan jeg egentlig ikke si hvor virkningsfull den er. Annet enn at jeg slapp unna etterriene pga den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå