pigalop Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 har akkurat vært på helsestasjonen med min 6 årige datter. hun ble målt å veid. 118 cm og 28 kg. hun har aldri vært noe sylfide. ganske tett i kroppen. så har ikke tenkt på henne som overvektig. ble nesten litt på gråten der jeg satt. mange tanke kom om mobbing og misslykket som foreldre. ikke spiser hun oss ut av hus heller. 1-2 brødskiver til frokost, lunch (kun hverdager) og kvelds. liten posjon middag. godteri får hun kun på lørdager. føler ikke at vi kan kutte noe ned på maten heller. må kanskje øke på den fysiske aktiviteten da, men vanskelig mange dager da både jeg og sambo jobber turnus og er mange dager alene med henne og lillebroren. ferdig med middag kl 1630 og er da vanligvis så sliten at tanken på turer er langt unna. vurdert svømming 1 gang i uka. andre som har gode ideer for å hindre at vekturven stiger mer??
Full house Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Det var da ikke ekstremt overvektig i allefall :-D Hun bør absolutt begynne med en idrett, et par dager i uken. Eller gjør som meg, sett på Zumba med ungene, og dans med de en time hver dag! Kjempegøy! Spesiellt jenter liker jo å vrikke på rumpen -p Ellers sørg for at hun drikker mye vann, og ikke sitter å sliter sofaen hele ettermiddagene/kveldene.
Marbella Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Hadde en på jobben som hadde en litt krafit datter, som elsket og danse...De kjøpte henne en dansematte, vet ikke om det er Nintendo wii....men det funket, hun dro rett hjem fra skolen og danset og danset:) Min sønn på snart 7 er 120 og 21 kg, men jeg synes de vokser så i rykk og napp...enten så er han lang og tynn eller så legger han seg ut og ser godt ut. Man han renner slalom og har trening 2 dager i uken + at han stort sett bor i bakken resten av uka...men nå bor vi rett ved bakken:) Jeg ville ikke vært bekymret, snart er det vår og sommer og ungene blir i mere aktivitet:)
pigalop Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 15. mars 2010 fikk beskjed at hun skulle følges opp når hun begynte på skolen osv...vurderte å kjøpe nintendo wii med disse sportsgreierne. kunne bruke når det var dårlig vær ute. zumba hva er det? hvor får man kjøpt det?
Gjest sug lut Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Svømming er genialt, det er både nyttig (livsviktig), underprioritert i skolen og moro. Mange svømmeklubber har kjempefine trinnvise kurs, og i tillegg til kurstiden lar de barna boltre seg i en del av bassenget før/etter under foreldrepåsyn. I basseng kjennes ikke at man er tung på samme måte heller. Og om dere tok en gang med svømmekurs (der trenger ikke du å være med, trenger ikke skifte, bare sitte på tribunen og se på), og en gang bare moro med hele familien, er det mye hygge uten at det kjennes som at hun slankes.
pigalop Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2010 men spiser deres barn mindre enn det hun gjør? godteri fins ikke i hus (mammaen selv er ganske flink å spise det opp før andre får tak i det :-)
Gjest sug lut Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Min spiser mer, garantert, hun hiver inn middag i mengder, og vi baker boller og steker vafler eller sånt minst en gang i uka. Hun balanserer vel vekta ved ren aktivitet, rett og slett, for hun er absolutt ikke laget for å bli en strektynn unge, så vi er veldig bevisste på at det må fysisk aktivitet til. Jeg synes dansematte høres kjempeartig ut, litt samme som trampoline på sommeren, de er aktive en hel masse uten å føle det som noe organisert press. Zumba er for voksne, tenker jeg, det skal mye til at du orker å kjøre igang nok til at det gjør en forskjell for henne, når du også har en liten å ta hensyn til. Å holde igjen på maten synes jeg er en trist vei å gå. Men kanskje det har med HVA, ikke mengdene? Droppe den fikse ideen vi (alle) har om at det må være noe ris/pasta/poteter til enhver middag, fx, heller lage en ekstra grønnsak som hun selv liker; droppe sauser, bruke karbonade i stedet for kjøttdeig, og ellers rent kjøtt/fisk, osv osv.
pigalop Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 15. mars 2010 hun elsker trampoline, men sambo har nektet å kjøpe det. selv om den vil ta halve hagen toror jeg nok at jeg kommer til å kjøpe det til våren uansett jeg. ang middag liker hun ikke potet, klarer å overtale henne til 1/2. tror heller ikke det er så mye vi kan endre på i matveien. må bli det fysiske. å at det blir bedre etterhvert som det blir varmere i været ute. snakket om å gå tur, men det syns hun hørtes kjedelig ut. må finne en måte å sprite opp turene på da :-)
CMH Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 Trampoline, sykleturer på vår/sommer, gå turer i skog og mark i helgene. Skiturer er fin trim på vintern Og alt det kan man gjøre sammen som familie.
Gjest sug lut Skrevet 15. mars 2010 #10 Skrevet 15. mars 2010 Trampoline er stygt men smart. Bare husk sikkerhetsnett. Tur er kjedelig i utgangspunktet, men det er jo en koselig ting for hele familien. Og kanskje det finnes noen opplegg gjennom idrettslag for nær-turer hos dere hvor man for eksempel skal stemple på visse steder og samle poeng og sånn? Med premie/merke i andre enden? Mange steder har det, undersøk med idrettslaget, det er litt sånn "turorientering light", noen har også gps-baserte turer, da kan jo alle være med uten å ha store orienteringskunnskaper. Eller ganske enkelt tur m bål og grilling av gulostskiva - det trenger ikke være mer enn det (og det trenger ikke være pølser og kakao, det kan være skive og sukkerfri saft). Ser også her at om ungen har med seg en venn så går det mye greiere å gå tur, da kan de fly fram og tilbake og ake og klatre og sånn og du slipper å motivere hele tiden.
pigalop Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 15. mars 2010 tusen takk for gode innspill. detta ska vi klar. :-) følte meg bare helt misslykket tidligere
Marbella Skrevet 15. mars 2010 #12 Skrevet 15. mars 2010 Hvis tiden ikke strekker til så finn på aktiviteter hele familien kan være med på...Vi er mye på fjellet og går langt på ski dette har ungene vært vant med siden de var små + at hele fam liker og være i bakken på snowboard og slalom. Min 6 åring spiser ganske mye tror jeg..... Frokost 1 go morgen eller alt fra 1 til 5 brødskiver( varrierer mye på frokost) 3-4 brødskiver til Lunch 2-3 frukter Stor posjon middag Han er da veldig glad i ettermiddags kaffe he he he , vaffler, kanelbolle, gulrotkake osv og kako( vi har begge besteforeldrene i nærheten) Kvelds 1-7 brødskiver Han spiser som en hest..... Vi prøver og unngå godis på ukedagene, men vi er ikke så strikse....
Marbella Skrevet 15. mars 2010 #13 Skrevet 15. mars 2010 Og får gudskyld ikke gi henne mindre mat.... Kroppen er som et bål, den trenger næring for og brenne....Kansje spiser hun for skjeldent og for lite......gikk på G Rode og har aldri spist mere mat og aldri rast så fort ned i kg.....
Kamomille Skrevet 15. mars 2010 #14 Skrevet 15. mars 2010 HUn går vel i barnehage? da får hun vel god dose fysisk aktivitet i barnehagetiden. etter min mening trenger du ikke vstresse med aktiviteter på ettermiddagene. Men det er kanskje viktig å ikke bli stillesittende i helgene. Ta henne med ut på aktiviteter da hvor alle har bedre tid og er mer opplagte.Gå gjerne i svømmehallen - de trenger ikke gå på organiserte kurs for å være aktive i vannet. Gå på ski eller vær i aktbakken nå om vinteren. Gå eller sykle turer når det er bart nok til det. Vær på lekeplassen. gå i skogen eller på en liten fjelltur. På på matpakke-tur i nærområdet:) Hvis du vil prøve organiserte aktivoiteter er det selvfølgelig helt greit. Til den aldersgruppen finnes det mange flotte all-aktivitetsgrupper. Da kan hun prøve forskjellige ting og finne ut av hva hun liker!
erteposen + 4 Skrevet 15. mars 2010 #15 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har det vel motsatt. Min er like høy, men 11 kg lettere. Det er jo ikke så mange kalorier en trenger, og er kosholdet deres sunt så er det ingen grunn til å endre kostholdsvaner. Hun kan jo ikke være veldig overvektig, og det høres ut som en kjempe god ide med svømming! Ellers er jo dansematte og wii moro. Helgene er jo også fine til turgåing. Det er kanskje litt frekt å spørre om, men er dere overvektige? Ofte er jo hs litt mer bekymret om det er et familieproblem. Mine lettvektere var de veldig opptatt av helt til de såg faren som er typisk "strek" og sykler overalt.
erteposen + 4 Skrevet 15. mars 2010 #16 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har ikke lest de andre svarene, men må presisere at jenta må selvagt få spise det hun vil! Jeg tenker at vi bestemmer hva de spiser, og de spiser det de vil ha, og så må en huske på at barn vokser ulikt. Foreslo HS at dere skulle gjøre noe med det, eller var de bekymret?
Full house Skrevet 15. mars 2010 #17 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har ikke erfaring med at Zumba er bare for voksne iallefall, mine 2 på 6 og 11 kan alle trinnene. Men de liker å danse da.
Gjest Skrevet 15. mars 2010 #18 Skrevet 15. mars 2010 Jeg må slenge meg litt på det erteposen spør om dere er overvektige? På ingen måte for å være slem! Stod en lang og veldig nyttig artikkel om dette i foreldre og barn for et par nr siden. Enig i at å kutte på maten barn fører med seg mer problemer, men kan jo endres? Feks mer grønnsaker? Pluss dette med aktivitet, svømming er supert, jeg er selv gammel svømmer og begynte da jeg var 6 år, holdt på i 7 år:) Dans er også en ide, eller turn:) masse lykke til!
pigalop Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #19 Skrevet 15. mars 2010 har sjekket litt på nett ang organisert idrett i nærheten. ser ikke ut som det fins noe før skolestarten til høsten. blir nok å introdusere henne for håndball eller turn ol. så får hun se om hun liker det. så tror det blir svømming og lekedilla inntill videre. å turgåing i helgene når alle er mer opplagte. ingen av oss er direkte overvektige, men vi er ikke sylfider heller. tung beinbygning. så vi ser oss selv litt i henne. men vi er høye. jeg er 177 og veier 75kg og han er 195 og veier 110kg. så vi regner med hun blir å strekke av seg noe kg etterhvert slik som vi gjorde
Honningmelon Skrevet 15. mars 2010 #20 Skrevet 15. mars 2010 Min 6 åring spiser omtrent like mye som din, og jeg syns ikke han spiser mye. La hun spise det hun orker, men pass på at det er sunt. Her er pappaen overvektig, men ingen av ungene. Alikevel vil vi ta våre forhåndsregler, så når eldste begynner på skolen, skal han få bli med på faste aktiviteter i uka. Fotball og ishockey. Minsta skal få begynne på håndballskole når hun blir gammel nok. I tillegg passer jeg på at de er mye ute og får brukt kroppen. Fysisk aktivitet er like viktig som kostholdet.
Honningmelon Skrevet 15. mars 2010 #21 Skrevet 15. mars 2010 Min 6 åring spiser omtrent like mye som din, og jeg syns ikke han spiser mye. La hun spise det hun orker, men pass på at det er sunt. Her er pappaen overvektig, men ingen av ungene. Alikevel vil vi ta våre forhåndsregler, så når eldste begynner på skolen, skal han få bli med på faste aktiviteter i uka. Fotball og ishockey. Minsta skal få begynne på håndballskole når hun blir gammel nok. I tillegg passer jeg på at de er mye ute og får brukt kroppen. Fysisk aktivitet er like viktig som kostholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå