Gå til innhold

gulsott

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fødte for 4-5 dager siden og nå synes jeg at mini har begynt å se gul ut i huden, i tillegg virker han litt slapp.. han er litt gul inne på det hvite i øynene også. hva bør jeg gjøre?er det nødvendig å kontakte sykehus/lege osv.??

var forresten på sykehuset i går for å ta den "følling"-prøven og de sa ingenting da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ringt for å høre.

Når det er sagt så er det jo veldig vanlig at disse små har gulsott. Det er viktig at de får nok lys, f.eks kan det være greit å la han sove foran vinduet, slik at han får lys på huden og sånne ting..

Skrevet

Min fikk gulsott noen dager etter fødselen. Fordi jeg ville være helt sikker på at ikke han hadde skadelige verdier tok jeg han med på sykehuset for å skanne han. Det er kun et par skanninger rundt panna. Babyen kjenner ingenting. Min baby hadde verdien 150. Jeg tror det er over 350 som krever behandling. Jeg synes du burde sjekke han, sånn for sikkerhetskyld. Husk, i svært ille tilfeller gulsott kan gi hjerneskade. Men det er svært uvanlig i Norge, nettopp fordi vi er flinke til å sjekke dem.

Skrevet

Da bør du ringe til barsels avd på sykehuset. De må sjekke verdiene av gulsotten for å vurdere om mini trenger lysbehandling.

Grunnen til at det er så viktig å følge opp her er at for høye verdier kan føre til hjerneskade. Men gulsott er veldig vanlig og vanligvis ufarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...