Gå til innhold

Gartnerlosjens syke planter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Glede! Frem fra den største snøhaugen stikker det nå opp en rododendron :-) Meeen, det spørs åssen det har gått med den etter en noget uvant tøff vinter i forhold til hva det pleier å være her sørvestpå. Og har den overlevd kulde og snø så har den muligens ikke overlevd snøhaughoppende barn. Nu vel, når barna først skulle hoppe i snøhauger, og det må man jo når det først er snøhauger her, så valgte de kanskje ikke den dårligste snøhaugen tross alt, for jeg misstenker at rododendron som bodde i den haugen allerede er syk!

 

Til saken, min rododendron, av ukjent type med lyse rosa blomster, som ble plantet sommeren 2007 i et bedd på nordsiden av huset fikk i fjor sommer sorte, runde flekker på bladene sine!

 

-Ai, hva er dette?!

 

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Vel, snø er jo moro og hauger er best. Jeg vurderer faktisk å lage sånne små fletta (pil?) bur over noen av plantene til neste vinter så de er litt mer beskytta, eller flytte et par som står lagelig til for hopp. Hvem tenkte vel på det da hagen ble til...

Jeg vet ikke stort om rodo, googling ga heller ingen sykdommer med svarte flekker, bare sånn omtrent alle andre farger. Kanskje du skal se an, det kan jo ha dødd ut i vinter om det var kaldere enn vanlig? Altså sykdommen eller insektene eller hva det var, ikke planta.

Skrevet

Det hadde jo vært aldeles fortreffelig, om soppen/innsekten/hva-det-måtte-være har omkommet av kulde mens planta lever i beste velgående - Jeg velger den løsningen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...