Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Du sier følgende ang mistanke om seksuelt misbruk av barn i barnehagen: "som ufaglært har jeg ikke lov å håndtere slike situasjoner der barn blir missbrukt av foreldre, men jeg er desverre ikke pliktig til noe! i følge barnehagereglene skal jeg si ifra til pedleder på min avdeling om jeg misstenker noe slikt, hun/han skal vidrer vurdere om han/hun skal informere ledereren i barnehagen, som skal setteigang tiltak og kontakte diverse hjelpeapparat. om jeg som assistent går over pedleder og leder for å raportere missbruk, mister jeg jobben min.. (hadde glatt offret den, om jeg kunne hjelpe et barn som trengte det) er det slik en vil ha det i barnehagen?" Ville bare påpeke at grunnen til at barnahagene undermelder, og at de faktisk bare står for 3% av bekymringsmeldingene til barneverntjenesten, er at de ikke kjenner til hva de er PLIKTIGE til. Barnevernloven går foran barnehageloven, og mistenker du seksuelt misbruk, og ped. leder eller styrer ikke gjør noe med saken, er DU pliktig til å melde fra videre! Og nei, du mister ikke jobben din. Makan! Mennesker som går sammen med barn hele dagen, kanskje er mer sammen de en foreldrene, og kjenner barna godt er svært verdifulle for barneverntjenesten, men rapporterer nesten aldri. Hilsen barnevernspedagog
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå