Gå til innhold

Jenter og AD/HD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan kjennetegne jenter som har AD/HD (både som små barn og videre i livet)?? Hører/leser liksom mest om gutta, men har forstått at jenter kan oppføre seg ganske annerledes .....

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg er selv bare 18 år, men har diagnosen ADHD..

Jenter kan oppføre seg helt annerledes enn gutter. Å det er mye forskjellig typer og grader innenfor ADHD som jenter kan ha..

Jenter med adhd er mer vanskelig å finne ut at de har ADHD..

Legger ved en link du kan lese :

http://www.adhd-akershus.no/JENTER/ADHDJENTER.HTM

LYkke til !

Skrevet

Jeg har arbeidet en del med barn med ADHD, samtidig som tantungen min har det som følge av skade under fødselen. Det er en jente.

Mens guttene gjerne er med utagerende, bråkete og uvørne i atferd, kan jentene være mer introverte. ADHD er ikke så lett "synlig" for omverdenen for jenter som hos gutter. Jenter kan bli mer deprimerte, mens guttene viser tydeligere aggresjon. Lese -og skriveveansker og lære- og konsentrasjonsvansker er vel typisk hos begge. Typisk er nedsatt impulskontroll med manglende evne til å forstå konsekvens av egne handlinger. Her kan forskjellen være at guttene mer fysisk mangler impulskontroll, mens jentene mer viser det i ugjennmtenkte handlinger. Gråt og dårlig emosjonell kontroll er vel vanlig hos begge. Gjerne engstelige.

Gutter er vel jevnt over mer fysiske enn jenter. Atferdsproblematikken er gjerne mer synlig hos gutter. Men her er jo mange individuelle forskjeller mellom hver enkelt med ADHD. Det viser seg forskjellig fra barn til barn.

Jeg har møtt jenter med "guttetrekk" i fht ADHD, og jeg har møtt gutter med "jentetrekk" i fht ADHD

ADHD og andre diagnoser er lett å forveksle, og mange barn går rundt og er medisinert for ADHD mens de skulle hatt en annen diagnose. Det går vel mye opp i ADHD- sekken etter min mening, med alt for ukritisk bruk av medisinering hos barn.

På den andre side, har medisinering skapt kjempegode vekstforhold hos noen, og de har fått langt bedre livskvalitet med medisinering.

Det burde vært forsket mer på bruk av sentralstimulerende hos barn, og senvirkningene av det. For mange har endring i kosthold gitt positivt utslag :)

Men som sagt, det finnes mange individuelle forskjeller.

For de generelle diagnosekriteriene kan du søke på ICD10 eller DSM IV. ICD10 er det Europeriske diagnosesystemet, mens DSM IV (4), brukes i feks USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...