Gå til innhold

Første kontroll hos lege


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg våger meg inn på dette forumet nå. Er førstegangsfødende og fant ut på fredag for tre dager siden at jeg er gravid, mest sannsynlig i uke 10+2... Trodde hele tiden at det var noe annet som var galt siden jeg ikke finn menstruasjonen og formen var på bånn (kvalm, trøtt ++), og tok bare en test for å bekrefte at jeg ikke var gravid. Men er jo veldig glad nå siden vi har ønsket oss barn siden i fjor høst. 27 år og føler at klokka tikker...

 

Ringte til legen i dag og bestilte time, men siden jeg var så sent ute så ble jeg satt opp hos en innleid vikar neste uke. Gruer meg skikkelig. Er det noen som kan si noe om hva som skjer hos legen på første kontroll? Er ikke vant med legebesøk i utgangspunktet, så dette er helt nytt for meg... Blir det gjennomført GU eller UL for å sjekke at alt er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå skal ikke jeg på første kontroll før på torsdag, men jeg har forhørt meg en del for å finne ut hva som skjer da =) så vidt jeg vet blir main veid, blir tatt urinprøve og blodprøver (for å teste for hiv blant annet), man fyller ut papirene man skal ha med seg på alle kontrollene igjennom svangerskapet. om det blir gjennomført GU er folk litt uenige om..det er vel forskjellig praksis..men legen gjør det for å kjenne på størrelsen til livmoren om dein er ca i samsvar med hvor langt på vei du er..

 

UL blir kun utført hvis det er stor bekymring om det er noe galt osv..det er ikke altså ikke en standard undersøkelse..ordinær UL får man i uke 18-19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer! Så bra at du har blitt gravid etter å ha ønsket det lenge, finnes vel ikke bedre følelse enn å se at testen er positiv:)

 

Jeg var på min første kontroll i forige uke. Der spurte legen etter første dag i siste mens, den hadde jeg kontroll på, og legen fastslo termin. Ble aldri snakk om behov for GU. Han tok iallefall ikke det på meg. Vi fylte ut helseskjema for gravide og snakket kort om ting eg lurte på. Har følt meg så frisk at jeg var usikker på om testene var riktige. Han sa bare at de var sikkre så om jeg hadde tatt to kunne jeg være trygg på at jeg var gravid. Tok blodprøve og hadde med urinprøve som ble sjekket. Også ble jeg veid.

 

Nå la jeg merke til at du sikkert har vært på kontroll når dette svaret kommer, men da kan jo evt andre som lurer på det samme lese;)

 

Håper alt står bra til med deg og den lille:)

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...