Gå til innhold

Ang barn som stammer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken hjelp har dere fått i barnehagen i forhold til dette?

Har en gutt på snart 5 år som stammer noe helt forferdelig, det er så vondt å se på hvordan han sliter med å få sagt det han vil si.

I den kommunen vi bor har de ikke logoped for tiden, men de fikk tak i en som var pensjonert. Hun hadde ett tilsyn på han og mente at det ikke var behov for mer. Men fikk også litt inntrykk av at det hadde sammenheng med hvor mye hun kunne jobbe før det gikk utover pensjonen henes.

Er det virkelig ikke mer hjelp å få? Noen med erfarig eller kjenner noen som har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ta kontakt med PPT i kommunen din og forhøre deg om mulig hjelp videre.

Skrevet

Så det er ppt sitt område dette her? Rart at de i barnehagen ikke har gjort noe i forhold til det, når det er så stort problem for gutten....

Skrevet

Det er vanlig at barnehagen skriver tilmelding til PPT, men det er dere som foreldre som skal "stå bak" og skrive under på at dere er enig i det som står i tilmeldingen.

Jeg er dessverre ikke 100% inne i dette, jobber ikke med dette til vanlig.

Men hva sier barnehagen da, regner med dere har snakket sammen om dette?

Skrevet

Jeg har en 10 åring som stammer, og han begynte å gå til logoped i barnehagealder. Dette var noe som barnehg ordnet, da med samtykke fra oss. Har ikke hatt noe som helst med PPT tjenesten å gjøre. Vi har jevnlig kontakt med logopeden, som sjekker hvordan det går, og om vi som foreldre synes at han burde begynne med faste møter til logoped. Det har også vært møter med lærere og logoped, både i forhold til hvordan lærer skal opptre med tanke på stamming, og hvordan barnet kan hjelpes videre.

Skrevet

Når kommunen ikke har sin egen logoped,så skal du kunne få en annen logoped fra en kommune i nærområdet.

Men da må det være en ledig logoped.

Jeg syntes du absolutt skal ringe fastlegen din jeg,og snakke med henne.

For fastlegen skal kunne henvise deg,og siden du er så bekymret med stammingen hans,så tenker jeg att det er reelt,og att han trenger hjelp!

Sønnen min har logoped,han er snart 5 1/2 år nå,og han har hatt det siden han var 4 1/2 år.

Skrevet

en annen ting,hvis ikke fastlegen henviser,så kan hun ringe/skrive brev til barnehagen og be om ny vurdering fra logoped hvis hun finner det nødvendig etter samtale med deg!

Skrevet

Takk for svar. Det var barnehagen som skrev søknad om logoped, men har ikke hørt noe etterpå, og hun logpeden vi snakket med sa at det ikke var vanlig med flere møter når barnet var så lite. Skal snakke med pedagogisk leder i barnehagen en gang til, så evt fastlege. Ser jo at det er flere her som har fått bedre oppfølging. Han er virkelig plaget, står bare og hyler innimellom for å få ut det han vil si. Han er heldigvis en sterk gutt, som ikke gir seg så lett....

Skrevet

Sønnen min stammet endel når han var 3 år. Logopeden fra PPT kom på besøk i bhg og obderverte han, men vi fikk beskjed om at de ikke går inn med noen direkte behandling før de starter på skolen.

I vårt tilfelle ga det seg heldigvis av seg selv.

Jeg ville tatt kontakt med ppt og bedt om hjelp, fint å få tatt tak i det før han starter på skolen.

Hvis ikke de tar tak i det fins det private logopeder rundt omkring man kan bruke.

Uansett greit og ringe noen for råd, vi fikk endel tips om ting vi skulle passe på osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...