Gå til innhold

Ang. bruk av brukt madrass i vogn/seng..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har lest at man ikke anbefaler å bruke brukt madrass til spedbarn, spesielt ikke madrass brukt av andre enn familie... Men hva når en kjøper brukt vogn? Er det da vanlig å bestille ny madrass til vognen? Noen som vet hva dette evet. vil koste? Er brukt madrass helt i orden om man vasker den på 60 grader?

Og hva når en har to tette - bør man da kjøpe ny madrass til nr 2? Da er jo madrassen nesten ny...

Bakgrunnen for mine spørsmål:

Madrass til spedbarnet

Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull.

hentet fra lub.no

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her står det jo tydelig at du bør vaske på 60 grader. Det du ikke får vasket, kjøp et tisselaken og ha over madrassen, deretter vanlig laken. Hvis den er for slitt eller for myk som det står over, bytt den ut. Hvis du fremdeles er skeptisk kjøp det nytt, så slipper du å bekymre deg :)

Skrevet

Man blir vel unødig mer bekymret når man leser sånt. I alle fall jeg. Men vi bruker seng, vogn osv som bror har brukt. Har vasket alt og også lagt alt ut over natten i kuldegrader. Også voksiposer, dunpose osv....

Jeg regner jo med at det bør holde da. Men kjenner jo selv at man blir litt usikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...