anjaslilje Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 hva er gost å servere til helstekt indrefilet? vi får gjester i helgen. tar også gjerne imot forslag på forrett/dessert også om noen har gode enkle retter å anbefale og hvilke poteter blir best? potetbåter eller fløtegratinerte?
ROFL Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Til indrefilet synes jeg det er godt med diverse grønnsaker. f.eks asparges og minimais, og stekt sopp og løk i en godt pepret rømmesaus. Sjysaus til biffen, og ovnsbakte eller fløtegratinerte poteter. En kjempegod oppskrift på ovnsbakte poteter er: Cherie poteter (eller andre små poteter som passer til baking) ca 1kg på 4stk. Kok potetene nesten møre (10-15min), slå av vannet og legg de i en langpanne/ildfast form. Hell over ca 1ss god olivenolje, maldonsalt og nykvernet svart pepper. Hakk opp 1 stilk frisk rosmarin og ha over. Bland godt, og sett poteten i ovnen på 200 grader i ca 25 min. Eller til de begynner å bli litt brune på toppen. Siden biff er ganske tung mat ville jeg valgt sjømat (scampi/ kamskjell/ laksecarpaccio) til forrett, og noe fruktig til dessert.
Marbella Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Mor til to troll ....det hørtes nydelig ut..... Forett: Aspargis og skinke med aioli Dessert: Pannacotta Lykke til
Full house Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Jeg synes det enkle er det beste jeg! Til oksekjøtt: Stekt champignon Til svinekjøtt: Broccoli Enkle fløtegratinerte poteter: Skjær potet i skiver, legg i smurt ildfastform. Rasp en løk, dryss over. Hell over fløte, avslutt med ost på toppen. Voilà! ikke noe mer mikkmakk. Da kjenner dere kjøttsmaken også :-D
lille sprelle Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 bernaise, bakepotet eller fløtegratinert potet. Brokkoli/Blomkål Skikkelig trad!
erteposen + 4 Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Jeg synes det blir for mektig med fløtegratinerte poteter, spesielt om en kjører på med en fløtesaus. En rødvinsaus med rotmos evnt. fløtegratinerte poteter som ikke er så mektig er supert. Det kommer jo litt an på hvilke grønnsaker som er sesong for, men grilla asparges synes jeg er knall til.
Gjest irismor Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Rotmos eller ovnsbakte potetbåter. Del tomater i to, legg de med snittflaten ned på tørkepapir og la de ligge der i 10 min. Sett så tomatene med snittflaten opp i en ildfastform, strø over revet ost og basilikum eller gressløk. Stek så i ovnen til osten er smeltet og gyllen. Peppersaus, rødvinsaus, eller rosepeppersaus lag gjerne en soppstuing, da trenger du ikke saus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå