Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Verken samboeren min eller jeg røyker eller har noen gang gjort det. Jeg hater røyk, og synes det lukter så vondt! Synes det er kjempeekkelt når det kommer folk inn som akkurat har røyka osv. Stinker jo av både hår, hud, fingre, klær og pusten.

Har alltid prøvd å få mamma og pappa til å slutte å røyke, helt fra da jeg bodde hjemme, men har skjønt at det ikke er vits i å ta det opp lenger-for da blir det bare diskusjoner ut av det!

Både mamma, pappa og søstera mi røyker, samt mora og faren til samboeren min...Broren hans røyker ikke.

Mamma, pappa og søstera mi gleder seg jo sååå til å bli besteforeldre og tante til nr.1:):) De har venta på dette, og er så glad på mine vegne. Kommer til å bli verdens beste alle sammen:):)

Vi har hatt en del diskusjoner på det her med røyk og sånn da..Jeg "gruer" meg litt til akkurat det med at de er ute og røyker, og så kommer de inn og skal holde og kose med lille babyen. Synes det lukter så vondt,og så tenker jeg på lille babyen som ikke kan si fra selv om det!! Jeg hadde ikke likt å bli holdt inntil en persom som det stinker røyk av, og som putter fingrene oppi ansiktet mitt og koser og stryker på kinnene, tuller med nesa osv osv! Har jo sagt at jeg vil at de skal vaske hendene sine iallefall før de skal kose med babyen. De er jo livredde for at de ikke skal få lov til å kose med barnebarnet sitt vettu, og det er jo ikke det jeg mener da!! Huff:( Håper jeg lissom slipper å si: "Kan dere vaske hendene godt med såpe" hver gang de kommer inn etter en røyk, men at de klarer å skjønne det sjøl. Kommer jo til å bli så mye styr og mas. Men de har sagt at de skal gjøre det da, og at de skjønner at jeg ikke vil de skal putte røykefingrene inni munnen hans osv.Men huff, jeg kunne ønske de ikke røyka!!!!

Noen fler som har det sånn eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en far og stemor som røyker som skorsteiner, og de går heller ikke ut når vi er hos dem, men sitter der og gasser oss ned både voksne og barn. Ofte tenner de en ny røyk med den de patter på for øyeblikket. Jeg var der sist før jul og jeg holdt seriøst på å kaste opp da jeg kom i bilen og fikk meg nesten ikke til å gå inn på butikk etterpå fordi jeg følte at jeg stinka som et askebeger. Jeg har sagt til mannen min at det ikke kommer på tale å dra dit med baby. Jeg klarer det rett og slett ikke. Er helt antirøyk, og sånn har jeg alltid vært. De må gjerne komme hit, men det kommer ikke på tale å røyke feks på veranda eller lignende. De må minst gå ned trappa og tusle bort til garasjen for å røyke når de er her. Det stinker bare så helt forjævlig av folk som røyker, og jeg vil helst unngå det i nærheten av min familie. Folk får gjøre som de vil, men hjemme bestemmer vi reglene, og skjønner virkelig kjempegodt at du ikke vil feks ha ekle røykefingre inn i babymunnen. Fyttigrisen sier jeg bare. Og dette bør de voksne ærlig talt skjønne selv. Ellers sier du klart fra! Lykke til.

Skrevet

Jeg har selv en mor og søster som røyker og når jeg gikk gravid sist gang fikk de beskjed om at når jeg var på besøk fikk de gå ut å røyke... til tross for at det var jeg som var på besøk hos de.

Det er vanskelig å si det, men de må jo bare respektere det.

Og når vi fikk sønnen våres var jeg ennå strengere på det.... De fikk ikke lov å røyke med han i nærheten.

Det er en ting de bør forstå å respektere.... mener nå jeg... men om de må bli fortalt det er fullt mulig....

Røykere tenker ikke at det lukter så ille som det faktisk gjør av de....

Nå når jeg venter nr 2 kommer jeg til å kreve det samme denne gangen. og regner med at de viser like mye forståelse denne gangen.

Lykke til!

Skrevet

Her røyker mamma, bestemor, broren min, svigers og svigerinne og svoger. Det vil si at uansett hvilke familiemedlemmer vi besøker vil det være røyking involvert.

Da jeg ble gravid satt jeg ned foten og sa at det kommer ikke på tale at dere røyker inne mens jeg er på besøk (normalt sett bare skifter jeg klær, setter på en klesvask og dusjer når jeg har vært der). I de kaldeste periodene har vi inngått kompromiss på at de har røkt under kjøkkenvifta. Jeg ønsker ikke at de røyker inne mens de har barnebarnet på besøk heller, men det slaget vet jeg er tapt i det øyeblikket de er barnevakt, så det må jeg nesten bare leve med.

Helsemessig tenker jeg på at barnet ikke blir utsatt for dette daglig, så det er begrenset hvor helsefarlig det blir. Til sammenligning får man av å sitte på cafe med barnevogn i nærheten av trafikkert vei en tørr sommerdag svevestøv ned i lungene i løpet av en halvtimes tid som tilsvarer en sigarett man røyker selv (mitt favorittfakta om svevestøv! Gitt meg av min favorittbiolog på fest!). Så det er mye jeg ikke kan forsvare barnet mitt mot og det finnes viktigere kamper å ta.

Når det gjelder selve lukten av røyk er den motbydelig! Men det samme er for mye parfyme, gammel mat, svette etc og det å tåle slike varierte stanker tenker jeg at blir en del av livets læringsprosess for den lille.

Skrevet

Vi bor i samme hus som foreldrene mine, som skorsteinsrøyker...

Vi gjorde ikke det da vi fikk hun yngste, og det var aldri noe problem å be de vaske hender osv, selvom de ikke skjønte vitsen så gjorde de det likevel.

Nå får datteren min lov til å gå opp til de de dagene de har luftet mye, og det synes de er kjempe moro. Tenker også litt sånn at det er livet liksom... færre røyker vel med årene, men det er jo likevel litt av livet å lære dette...hehe... Jeg ble veldig antirøyk av å bo med 2 som røyket så mye, så kanskje barna mine blir det og. Man er jo så klart med nøye jo mindre de er =)

Kort summert er at mine foreldre respekterte meningene mine, selvom de ikke er enige. =)

Skrevet

Skulle bare mangle at de vasket hendene!! Det er så kvalmt med røyk, helt enig med deg!!! Det er så dumt at det er vi som ikke røyker som må mase og minne de på det.

Skrevet

Takk for svar, jenter:) Godt å høre at det ikke er bare jeg som synes det stinker av røyk!!

Mamma og pappa røyker ikke inne heldigvis. Det slutta de med for en god stund siden. De røyker bare ute på verandaen, og da har de alltid døra igjen, så det lukter ikke røyk inne hos dem lenger:):) Samme hos søstera mi og samboeren min. De røyker også kun ute:)

Og det samme med mora og faren til samboeren min heldigsvis. Ingen røyker inne:)

Men jeg må vel bare innse at noen røyker, og noen røyker ikke. Sånn er det. Og de respekterer at vi ikke synes noe om røykelukta, så lenge vi respekterer at de røyker. Og de skønner jo at vi ikke vil ha røykefingrene deres oppi ansiktet og munnen på babyen vår, så det ordner seg nok. Får bare passe på at de vasker seg på henda når de har røyka.

Huff, denne røyken assa!!ÆSJ ÆSJ ÆSJ!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...