Gå til innhold

UL

Anbefalte innlegg

Skrevet

MÅ man ha henvisning fra lege for å kunne ta ul hos en gynekolog? Ser jo det går an å betale masse penger for å ta en privat ul, men går det ikke an å få en ul hos en gynekolog som en del av svangerskapstimene? Gratis?

Og har ingen vanlige fastleger ul??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår fastlege har UL, men de bruker den ikke på sv.kontrollene,bare hvis det er mistanke om noe spesielt.

Søstra mi gikk til gynekolog istedenfor lege/jordmor, og fikk UL hver gang :)

Skrevet

Ikke uten grunn. Blødninger, om du går på tabletter som er farlig for fosteret ol..

Skrevet

Jo, hvis du har blødninger eller av andre grunner trenger ekstra ultralyder så får du det. Men ikke prøv å smisk deg til det, la nå det være for oss som trenger det!

Om du har mistet fire-fem ganger eller har stor sjanse for å få et barn som ikke er friskt, så er du mer enn velkommen til å få nesten så mange ultralyder du vil.

Med mindre du faktisk ønsker deg noe av det jeg har nevnt her, syns jeg faktisk du bør være glad for den ene du får :)

Skrevet

Ultralyd utenom den ordinære må være medisinsk begrunnet, dersom du ikke går til kontroll hos lege som har UL-utstyr. Noen leger har det; det fleste har ikke.

Sykelig nyskjerrighet hos mor er ikke nok for å få gratis UL. Da må du betale for deg, du som alle andre.

Skrevet

Og, nei, du trenger ikke henvisning for å ta UL hos en privatpraktiserende gynekolog. Det er bare å bestille en time!

Skrevet

Kall det sykelig nysgerrighet om du vil. Men om jeg vil sjekke nakkefold eller at fosteret faktisk er i live er vel ikke det noe jeg ville karakterisert som sykelig nysgjerrighet!

Helt idiotisk at det bare er kvinner over 38 år som får tilbud om tidlig ul! Det er saktens mange unge kvinner som får barn med downs og lignende også, og tilbudet skulle vært likt for alle!

Og i og med at jeg har flere venninner som har abotert mellom uke 12 og 18 og kommet på den ordinære ul og trodd at alt sto bra til, så JA, vil jeg gjerne ha en tidlig ul...

Selvfølgelig kan jeg betale en 1000-lapp for privat ul, men om jeg kan slippe det gjør jeg helst det! Og da med god samvittighet!

HI

Skrevet

Jeg er bare 24, og har hittil hatt tre ultralyder, og er i dag ti uker og to dager på vei.

Min søster fikk UL annenhver uke hele svangerskapet, hun var da 19.

Det er ikke alder det komme an på, det er risiko!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...